Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev: fre 25 mar 2022, 09:02
Lobocut skrev:Skulle polisen vilje ge mig böter 20 april, då skulle jag vägra skriva på. Jag skulle hänvisa till att jag använder bilen tidigt på morgonen, och då är det fortfarande runt nollan.
Vägra att ta emot kan man ju göra, men då går det till domstol. Och, det är polismans ord på platsen som gäller. Anser han att det är "sommarväglag" på platsen (liksom "vinterväglag" på hösten) kan det "kosta" i domstol. Vet dock ingen som blivit fälld.
Det gäller inte bara om det är "sommarväglag på platsen". Om du hävdar att du ska åka till riksgränsen i helgen (som min granne alltid gjorde) så blir det svårare att få dig dömd, för där kan det ju mycket väl föreligga vinterväglag.

Tror grannen lade mer tid på att läsa lagen och tänja på den än att laga bilen.
Ja, speciellt biten mellan Björkliden och Riksgränsen är utsatt. Du kan bokstavligt talat få köra på snö där under årets alla 12 månader.

Det är ovanligt att det snöar i juli -- men inte omöjligt. Juni är det rätt vanligt att det kommer något snöfall. Detsamma gäller slutet av augusti.

Jag kommer att åka upp dit till påsk. Jag kommer inte att byta till sommardäck innan jag kommer tillbaka. ;-)
Har fått ta diskussionen med Umeåpolisen flera gånger om min dubbdäcksanvändning .

De blir alltid lika sura när man vägrar skriva på boten utan säger man gärna tar det till domstol så juristerna får avgöra huruvida jag ska kunna ta mig på ett säkert sätt till stugan utanför hemavan.
lennarte skrev: fre 25 mar 2022, 09:02
Lobocut skrev:Skulle polisen vilje ge mig böter 20 april, då skulle jag vägra skriva på. Jag skulle hänvisa till att jag använder bilen tidigt på morgonen, och då är det fortfarande runt nollan.
Vägra att ta emot kan man ju göra, men då går det till domstol. Och, det är polismans ord på platsen som gäller. Anser han att det är "sommarväglag" på platsen (liksom "vinterväglag" på hösten) kan det "kosta" i domstol. Vet dock ingen som blivit fälld.
Lite felaktigheter i ditt påstående.

Först och främst handlar det om 20 april, då kan det endast handla om att man kör med dubbdäck "när du inte får". Vid ev domstol, då är det jag som får förklara varför jag fortfarande kör på dubbdäck. Det är alltså inte polisens ord som gäller i detta läge, det är mitt.

Skulle det däremot vara tvärtom, att man kör på sommardäck, när det är vinterdäckstvång (1 december - 31 mars), om det är vinterväglag. Då skulle tillvägagångsättet se annorlunda ut. Eftersom det måste vara snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen, för att det ska räkans som vinterväglag. Då skulle jag dokumentera polisen när jag ber polisen visa mig, var det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Kan polisen visa dig där och då, då finns det inte så mycket du kan göra. Men om polisen vägrar eller inte hittar någon snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen, då skulle jag inte skriva på.

Och sedan det vanliga missförståndet, som dom flesta tror, det är att folk tror att ärandet går direkt till domstol, bara för att man vägrar skriva på boten. Men så är det inte... Det första som kommer hända är att en åklagare kommer kontakta en, för att fråga vad orsaken till varför man inte skriver på. Om åklagaren godkänner din förklaring, så skrivs boten av. Godkänner åklagaren INTE förklaringen, då får du ett nytt strafföreläggande att betala boten. Det är först i detta läge som det går vidare till domstol, om du vägrar åklagarens strafföreläggande. I slutändan så blir det bara summan på boten man får betala.

Personer som är lite rutinerade på detta, och som kanske har dåligt med pengar nästkommande månaden. Dom skriver inte på, bara för att få längre tid på sig att betala. En bot ska vara betalt inom 30 dagar, om man skriver på den. Vägrar man skriva ut, och löper hela linan ut, och erkänner i domstol. Då har du förlängt betaltiden med minst 2-3 månader, beroende på hur mycket dom har att göra.
ni nojar för mycket, jag kör med dubbdäck till sista aprill nån vecka in i maj både privat och med firmabilen då vi pendlar östersund vemdalen osv, har så gjort i 20år snart, blivit stoppad några gånger de senaste åren i blåskontroller och det rä då aldrig någon som sagt nåt om vinterdäck i aprill.

Polisen är ju lixom inte dum i huvudet.
Det finns 3 sorters lögn.Lögn, förbannad lögn och statistik. Sagt en gång av författaren Mark Twain. En annan känd person sade, upprepar man en lögn tillräckligt många gånger tror folk att det är sanning. Detta är inte "hittat på" idag (fast man skulle tro det) utan av Joseph Goebbels. Propaganda minister i Tyskland 1933 - 1945
Nu var det unte detta jag skulle skriva om utan jag hittade detta på Trodo.se angående byta till vinterdäck
Oavsett var du bor i Sverige måste du byta dina dubbdäck absolut senast den 15 april. Annars måste du ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars om det råder vinterväglag. Det innebär alltså att du kan köra med sommardäck om det inte råder vinterväglag, men det rekommenderas inte. Om du inte har dubbar på dina vinterdäck finns det inget som säger att du måste byta till sommardäck.
Så år det absolut förbjudet eller bara förbjudet eller bara inte tillåtet efter 15/4
Varför ta infomrationen från en webshop som Trodo till att börja med? Transportstyrelsen säger ju:

"Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid."

"Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig"
Jag var där och sökte efter annat. Såg detta om däck lagen och kom då att tänka på det andra jag skrev. Att man inte ska tro på allt man hör, ser och läser.... :x :mad:
Jag vet vad som gäller, men behöver inte längre bry mig om det längre. 745-an är inte längre "bunden" av vinterdäck lagen, den är för gammal. Den räknas som veteranbil så jag kan köra lagligt med sommardäck i snöstorm. Om jag vill... Skruvade av dom dubbade vinterdäcken för någon vecka sedan utan ha kört varken på snö eller is på hela säsongen.
Såg att däckbranchen uppvaktat regeringen för det fungerar dåligt. Folk har avbokat sina tider för det snöar. Blir det sedan varmt i påskhelgen behöver man byta några miljoner däck på tisdagen efter påsk om man nu tänker följa lagen vill säga.
Däckbranchen hänger inte med och personalen får arbetsskador av stress och långa pass och vill ha två extra veckor på sig, men fick inget vettigt svar.
Det är väl bara att byta när man känner för det el? Här i norr har man då aldrig brytt sig om något datum i mitt umgänge iaf, vi byter när det käns lämpligt, och jag har då aldrig hört någon som blivit stoppad och bötfällt för att de haft vinterdäck på i maj. Jag brukar byta runt sista april som regel, då har det tinat och det sista skitsnön passerat. Kommer ju alltid en skvätt i slutet av april.

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]