Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

poseidon skrev:
Så man måste tydligen fråga en Socialdemokrat på vilket sätt det är optimalt.
De har väl varit naiva...
Helvete, När fick Socialdemokraterna majoritet i riksdagen? Ahh, nej det har dem ju inte.. Fan det var alltså inte enbart sossarnas fel denna gången iheller ;-)
Kanske var det även så att det var högern som röstade emot förslaget? Svårt att sänka skatterna om man har annat skit som kostar pengar.
En bild på omrösttningen! Det verkar ju nästan som att alla var överens... Av någon anledning...
Skärmbild 2022-03-23 145808.png
Skärmbild 2022-03-23 145808.png (110.8 KiB) Visad 438 gånger
Det många missar, är att man får fortsätta köra på sina dubbdäck efter 15 april, om det befaras bli vinterväglag. Det är alltså inget krav på att det måste vara vinterväglag, för att få fortsätta köra på dubbdäcken efter den 15 april. Det räcker alltså med att det finns en risk med att det kan bli vinterväglag. Så man kan med lätthet vänta 1 eller 2 veckor till, om man är ute och kör tidigt på morgonen eller sena kvällar.
Lobocut skrev: ons 23 mar 2022, 18:52 Det många missar, är att man får fortsätta köra på sina dubbdäck efter 15 april, om det befaras bli vinterväglag. Det är alltså inget krav på att det måste vara vinterväglag, för att få fortsätta köra på dubbdäcken efter den 15 april. Det räcker alltså med att det finns en risk med att det kan bli vinterväglag. Så man kan med lätthet vänta 1 eller 2 veckor till, om man är ute och kör tidigt på morgonen eller sena kvällar.
Visst.... hade en granne i södra Sverige som körde slut på dubbdäcken över sommaren på sin skrotbil. När polisen stoppade honom hävdade han alltid att han minsann skulle köra till riksgränsen/Nordkapp nästa helg och där kunde det finnas snö även mitt i sommaren...... slapp böter varje gång....men fick rätt sura kommentarer från polisen "Tror du din rishög klarar en så lång resa ???"
Och just det där med "råder risk för vinterväglag" är ju så otydligt det bara kan bli... Det är ju upp till konstapeln att avgöra själv hurvida hen anser att så är fallet... Så oavsett vad man själv anser så finns risken att man åker på "fel" konstapel och får böter.
Speciellt i den här perioden där väglaget kan variera ENORMT bara inom några mils radie. Jag menar, för närvarande skulle jag inte ens ta mig ifrån gården med sommarsulor, men bara nere i byn ~2km bort är det "sommarväglag"(ishalka kan förekomma), åker jag ett par mil söderut(där många numera jobbar) ÄR det sommarväglag.

Så säg att man åker hemmifrån(vinterväglag) och blir stoppad ett par mil hemmifrån på väg till jobbet(sommarväglag), vad händer då? Hur övertygar man konstapeln att det är vinterväglag hemma? Ska man stanna längs vägen och byta däck tycker dom? Visst, troligen är konstapeln tillräckligt insatt i "närområdet" för att veta att så är fallet, men risken att åka dit och få böter finns ju.

Det är en sjuk lag tycker jag... Men det är väl som vanligt, dom som bestämmer är så insnöade(pun intended) i stockholm att dom totalt saknar förmåga att hur det ser ut i verkligheten i vårat land.
Lucif3r skrev: tor 24 mar 2022, 19:04 Och just det där med "råder risk för vinterväglag" är ju så otydligt det bara kan bli... Det är ju upp till konstapeln att avgöra själv hurvida hen anser att så är fallet... Så oavsett vad man själv anser så finns risken att man åker på "fel" konstapel och får böter.
Speciellt i den här perioden där väglaget kan variera ENORMT bara inom några mils radie. Jag menar, för närvarande skulle jag inte ens ta mig ifrån gården med sommarsulor, men bara nere i byn ~2km bort är det "sommarväglag"(ishalka kan förekomma), åker jag ett par mil söderut(där många numera jobbar) ÄR det sommarväglag.

Så säg att man åker hemmifrån(vinterväglag) och blir stoppad ett par mil hemmifrån på väg till jobbet(sommarväglag), vad händer då? Hur övertygar man konstapeln att det är vinterväglag hemma? Ska man stanna längs vägen och byta däck tycker dom? Visst, troligen är konstapeln tillräckligt insatt i "närområdet" för att veta att så är fallet, men risken att åka dit och få böter finns ju.

Det är en sjuk lag tycker jag... Men det är väl som vanligt, dom som bestämmer är så insnöade(pun intended) i stockholm att dom totalt saknar förmåga att hur det ser ut i verkligheten i vårat land.

Polisen avgör om det ÄR vinterväglag, inte om det finns risk för vinterväglag.

Men oavsett så finns det fortfarande ingen skyldighet att skriva på någon bot på plats. Är man oens med polisen, skriv inte på, och ta det vidare.

Skulle polisen vilje ge mig böter 20 april, då skulle jag vägra skriva på. Jag skulle hänvisa till att jag använder bilen tidigt på morgonen, och då är det fortfarande runt nollan.
Senast redigerad av 1 Lobocut, redigerad totalt 0 gånger.
Aldrig hört om någon som fått en bot för detta, tror knappast det är ett prioriterat brott hos polisen
frasse4 skrev: tor 24 mar 2022, 20:34 Aldrig hört om någon som fått en bot för detta, tror knappast det är ett prioriterat brott hos polisen
Finns säkert någon, men det handlar ju oftast om att man inte klarar av att argumentera for sig själv. Eller att man inte har en aning om vad lagen faktiskt säger.

Många tror ju även att man måste skriva på en bot, om polisen vill ge en.
Lobocut skrev:Skulle polisen vilje ge mig böter 20 april, då skulle jag vägra skriva på. Jag skulle hänvisa till att jag använder bilen tidigt på morgonen, och då är det fortfarande runt nollan.
Vägra att ta emot kan man ju göra, men då går det till domstol. Och, det är polismans ord på platsen som gäller. Anser han att det är "sommarväglag" på platsen (liksom "vinterväglag" på hösten) kan det "kosta" i domstol. Vet dock ingen som blivit fälld.

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]