Här är underlaget som användes för lagändringen 2013,
”3.2.3 Förändring av tid då dubbdäck är tillåtna ändras till 1/10 – 15/4
Tiden då det är tillåtet att köra med dubbdäck ändras till 1/10 – 15/4. Undantaget som gäller färd när det är vinterväglag eller färd till eller från områden med vinterväglag ska fortfarande gälla även efter den 15/4.
Konsekvenser
Förslaget innebär en förkortning av den tid då det är tillåtet att köra med dubbdäck med två veckor. Problemen med höga partikelhalter är som störst under våren och det är därför viktigt att begränsa dubbdäcks- användningen då.
Konsekvenserna för en minskning av tillåten tid för dubbdäck med en månad är beräknade i bilaga 3. Konse- kvenserna av en minskning med två veckor kan uppskatta till ca hälften av det, vilket innebär en samhällseko- nomisk vinst på totalt 144 Mkr och en minskning av CO2-utsläppen med 12500 ton, vilket motsvarar en sam- hällsnytta på 19 Mkr.”
https://www.trafikverket.se/contentasse ... ppdrag.pdf