Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

EbbevonVolvo skrev: ons 23 mar 2022, 01:16
VolvoB20 skrev:
EbbevonVolvo skrev: sön 20 feb 2022, 01:49 Edit.
Cirka 9 ohm ska lindningen ha.
Du kan inte mäta motstånd om det är en elektronisk borstlös DC motor, den styrs av den inbyggda controllern. På min BMW sitter det 18 fläkmotorer i framstolarna som alla övervakas individuellt av datorn som mäter, spänning, ström och varvtal på varje
Nu skrev jag lindningen!! Inte genom all elektronik. Jag visste inte att det var en sådan komplicerad lösning på fläktarna i Volvos stolar. Inte heller hur det är BMW.
På min Jaguar XJ jag hade satt det "vanliga" fläktar.
Elektronik har kommit ned i pris, en elektronisk styrd borstlös DC motor kostar bara några tior idag. de är nog faktiskt billigare att tillverka än en "vanlig" fläkt. Och håller dessutom mycket längre då man slipper föra över ström till rotorn.

Och som vanligt gör det att man själv kan göra allt mindre med dem än att byta om de går sönder.
Jag pluggar till automationsingenjör, och tog med fläkten till en av mina lärare. Han sa att det skulle kunna vara någon form av likströmstyrning som görs i samma ledare som matar fläkten. så det är som du säger att det kanske i slutändan är lättare för mig att bygga något eget för att få igång ventilationen. Om jag hittar en bra lösning så kan jag publicera resultatet här för andra som vill försöka :-)

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]