Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej

Ny på forumet!

Jag har en V70, 23000 mil, från 2010 (för övrigt bästa bil jag haft, köpte den för sju år/tio tusen mil sedan och fram tills nyligen inte ett fel).

I början av januari var bilen i inne på service (ej Volvos egna) och fick bland annat påfyllning av bromsvätska, enligt kvittot.

När jag idag skulle fylla på spolarvätska upptäckte jag att båda locken till bromsvätskan låg lösa inunder huven. (När jag tidigare fyllt på spolarvätska har det alltid varit lite mörkt...)

Otroligt irriterande och dåligt, naturligtvis.

Min fråga är: bör jag be verkstaden att byta all bromsvätska nu? Bromsvätskan kan väl suga fukt och två månader utan locken på i detta väder känns inte helt optimalt.

Hur tycker ni att verkstaden ska hantera detta?

Mvh Karl
Ja byta all bromsvätska bör de ju göra. Däremot låter det ju lite konstigt att de fyllt på, om det inte läcker ska man ju inte behöva fylla på. Nivåen sjunker ju i takt med att beläggen slits, men behållaren ska innehålla tillräckligt för att det inte ska bli för lite.
frasse4 skrev:Ja byta all bromsvätska bör de ju göra. Däremot låter det ju lite konstigt att de fyllt på, om det inte läcker ska man ju inte behöva fylla på. Nivåen sjunker ju i takt med att beläggen slits, men behållaren ska innehålla tillräckligt för att det inte ska bli för lite.
Precis, ju större yta som exponeras desto mer fukt sugs upp. Men byter man bromsvätska frekvent så tror jag inte det har såå stor betydelse. Finns ju dom som aldrig byter, och det fungerar ändå (ganska länge....) Problemet med påfylld bromvätska är ju att det rinner över när man byter till nya klossar och kan då skada lacken

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]