Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Känns igen. Dubbla su planad B18 topp på ett B20 block K-kamm race bakaxel och mätare till 200. "Original" 149hk på bakhjulen slott mags och persiennjalusi bak saturnusröd metallic (rödbrun) oooooooooo. Skrotades när den stod fel. Skulle svetsats. Ca 35 år sedan

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Senast redigerad av 1 GLIZ, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har själv ett par 60-talare som hobbybilar. Ett område där utvecklingen verkligen har gått framåt är ju bilarnas utväxling. Det blev stor skillnad på ljudnivån när de 5-växlade lådorna kom. Det var väl på 80-talet som 5-växlat slog igenom på de flesta bilmodeller.
Tidigare bilar blir ganska enerverande att köra om man åker fortare än cirka 90 km/h, men när de bilarna var nya så var det ju "standard". Alla bilar varvade hejdlöst när man kom upp i fart, man var ju van vid det då.
GLIZ skrev:Känns igen. Dubbla su planad B18 topp på ett B20 block K-kamm race bakaxel och mätare till 200. "Original" 149hk på bakhjulen slott mags och persiennjalusi bak saturnusröd metallic (rödbrun) oooooooooo. Skrotades när den stod fel. Skulle svetsats. Ca 35 år sedan
Den hade en B18 motor från en Amazon -68 borrad till 2l, B20 topplock med "dom stora" ventilerna planat 5 mm. D-kamaxel (tidiga E-motorn). Förgasarna från en Alfa Romeo GTV -72. Girling bromsar runt om (skivor fram) och overdrive växellåda från en Amazon Sport och "toppat" med en sollucka från en VW 1300 -66. 185/65-15 Pirelli däck på Shellby 500 alufälgar från en Ford Mustang. Den varvade "mätaren ut"på 4-ans växel och ventilerna "släppte" ett tag därefter. Underbart rolig bil att köra, fruktansvärt stark på låga varv.... :-D :-D
Lövet skrev: tis 15 mar 2022, 20:06 Kamprad var också lysande på att odla myten om sig själv. Han åkte också Bentley men var smart nog att inte synas i den.
Absolut, nog kunde han också umgås med miss Sophie när han var i sin lägenhet i London. Köra fin bil och umgås i fina sällskap.

Men för alla behörigheter gäller[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]