Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Även gamla SAAB'ar kan kosta pengar
Skärmbild 2022-03-16 220302.jpg
Skärmbild 2022-03-16 220302.jpg (45.12 KiB) Visad 413 gånger
Jag gillar ju verkligen äldre bilar och har haft många, både som bruksbil på sommaren och som hobbybil. Är just nu sugen på en Volvo 240, eller 850. Dugliga och trevliga bilar.

Men, med det sagt;
Komfort och utrymmen är så mycket bättre i moderna bilar, det går inte att jämföra. På långresa är min begagnade XC60 betydligt trevligare än min Mercedes 560 SEL, och den var ändå bland det bästa man kunde köra 1990 när den var ny. Jag har svårt och se hur man kan argumentera för att äldre bilar, 80-tal, är såpass bekväma. För att inte tala om prestandan, väghållningen, värme / kyla.

Driftssäkerheten kan man förstås resonera kring men moderna bilar har längre serviceintervall, betydligt bättre rostskydd och är på många sätt mer genomarbetade än äldre bilar. Sen är ju äldre bilar ofta mekaniskt stabila men de hade ofta inte lika lång livslängd, ser man på bilar från 80-talet var det ju inte SÅ mycket tidigare man fick medalj om bilen gått mer än 10.000 mil utan motorrenovering.

Även om äldre bilar hade en annan gedigen känsla så är de ju dessutom ofta ganska slitna nu, 30 vintrar och 40.000 mil eller vad det nu kan vara tar ut sin rätt...
DaddyTapir,
Jag håller väl med dig i stora delar men dagens bilar har potential att strula på annat sätt än förr tror jag. Tänker främst på elektroniksidan och mjukvaran. Den senare är väldigt viktig numera men tack och lov kan en biltillverkare göra rättningar i mjukvaran om de vill men hur snabbt det sker är en annan femma.
Jag har haft en hel del nya Volvo och jag tycker V70 1997:an var väldigt bra liksom V70 2001:a (körde jag 40000 mil med), bägge bensinare. Mycket få fel på dem. Åkte väldigt bekvämt i bägge. Himmelsvid skillnad mellan dessa och de två senaste jag kört (V70 MY14 diesel, och f.n. V90 MY22, laddhybrid) är det kanske inte. Men visst åker man bekvämt i en V90 men ack så mycket prylar som har potential att kunna strula om x antal år. Tror inte jag skulle vila äga min V90 om säg 10 år. Tyvärr är rostskyddet inte så bra på Volvos nuvarande bilar heller. Bilarna idag verkar inte byggas för att användas väldigt länge, som jag uppfattar det i alla fall. Hyra (privatleasing) kanske bidrar till att folk inte bryr sig hur hållbar bilen är heller. I regel har man ju en privatleasad bil max 36 månader, vissa kortare tid men dyrare månadskostnad då. Toyota har ett program de tar in beg. bilar och uppgraderar dessa, lite återvinningstanke med andra ord.
Nästa gång jag skall byta bil får det nog bli en mindre bil än dagens, troligen en ren elbil (men det är omöjligt veta i dagsläget hur det ser ut om några år, jag har laddhybrid idag) men om Volvo har nåt intressant för mig när det blir dags har jag ingen aning om, f.n. ser det inte ut så.
90-tals bilar är väl oftast SAAB, Volvo och Mercedes man ser i trafiken.
Fiat, Opel och Toyota not so much.

S/V70 01-07 är kanonbilar, lite rost, låga driftskostnader (beroende på gasfot) många har med råge passerat 30.000 mil och kan vara den bästa Volvon som byggts.

140 och 240 skulle jag inte välja som en dailydriver men det är bra byggda bilar (förutom -74/75 som hade dåligt rostskydd).

Som hobbymekaniker med begränsad tid, plats och pengar är våra bilar (V70-04 och V50-12) klart ekonomiska vagnar att använda dagligen.

bem skrev:DaddyTapir,
Jag håller väl med dig i stora delar men dagens bilar har potential att strula på annat sätt än förr tror jag. Tänker främst på elektroniksidan och mjukvaran. Den senare är väldigt viktig numera men tack och lov kan en biltillverkare göra rättningar i mjukvaran om de vill men hur snabbt det sker är en annan femma.
Jag har haft en hel del nya Volvo och jag tycker V70 1997:an var väldigt bra liksom V70 2001:a (körde jag 40000 mil med), bägge bensinare. Mycket få fel på dem. Åkte väldigt bekvämt i bägge. Himmelsvid skillnad mellan dessa och de två senaste jag kört (V70 MY14 diesel, och f.n. V90 MY22, laddhybrid) är det kanske inte. Men visst åker man bekvämt i en V90 men ack så mycket prylar som har potential att kunna strula om x antal år. Tror inte jag skulle vila äga min V90 om säg 10 år. Tyvärr är rostskyddet inte så bra på Volvos nuvarande bilar heller. Bilarna idag verkar inte byggas för att användas väldigt länge, som jag uppfattar det i alla fall. Hyra (privatleasing) kanske bidrar till att folk inte bryr sig hur hållbar bilen är heller. I regel har man ju en privatleasad bil max 36 månader, vissa kortare tid men dyrare månadskostnad då. Toyota har ett program de tar in beg. bilar och uppgraderar dessa, lite återvinningstanke med andra ord.
Nästa gång jag skall byta bil får det nog bli en mindre bil än dagens, troligen en ren elbil (men det är omöjligt veta i dagsläget hur det ser ut om några år, jag har laddhybrid idag) men om Volvo har nåt intressant för mig när det blir dags har jag ingen aning om, f.n. ser det inte ut så.
Det håller jag med om, V70 / S70 / S60 från de åren är otroligt bekväma och säkra för sin ålder, jag körde själv V70 XC -01 när jag väntade på leverans av en ny bil för ett par år sedan, och den var ungefär lika bekväm som min nya bil (VW Passat), jag hade lätt kunnat fortsätta köra XC:n och mått hur bra som helst med det. Men om man backar en eller två generationer tycker jag verkligen att bilarna börjar kännas gamla, och de tappar både komfort och säkerhet.

Sen är jag såpass fåfäng och fördomsfull att jag tycker att det ser ovårdat ut att åka runt i en 945:a med framskärmar i fel färg, rostiga plåtfälgar och rosthål i karossen. 945:an är en snygg bil om den är välvårdad men när de ser sunkiga ut.... ja då ser de sunkiga ut som alla andra gamla rishögar.

Har man annat att tänka på, dålig ekonomi eller vad det nu kan vara är det väl en sak men att köra runt i någon gammal rishög och skrocka "Hö hö, jag bryr mig inte om prestige" är bara konstigt kan jag tycka. Sen är det förstås fel att döma människor utifrån vad de kör för bil, det inser ju jag också.
Eller motorljudet vid acceleration med min gamla Volvo PV -62 med 130 hk och dubbla Weber dubbelförgasare. Utan insugnings ljuddämpare. Tyvärr såldes den för 30 år sedan, men jag glömmer den aldrig... 😪😪

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Tack för feedback 👌