Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kadochnikoff skrev:Kan man skruva själv så finns väl ingen anledning att slösa pengar på att köra nybil ?
Det är ju så mycket dyrt rappel och bjäfs som kan gå sönder på en nyare bil att en bilmekaniker som dagarna i ända byter delar blir avskräckt från att skaffa en .
Sant håller med.
Jag tror också att en orsak kan vara att de ser mycket bristande kvalitet dagarna i ända, eller åtminstone sämre och mer invecklat än förr.

Jag har en vän som har en Volvo 940-97, och den brukar mekanikerna på Volvo här i stan fråga om han vill sälja.....

Jag blev själv tillfrågad på Bilprovningen senast om jag ville sälja min 940-98 med ca 7600 mil på mätaren...
Jag blev så paff, så jag inte ens kom mig för att fråga vad han ville ge...

Sedan är det ju så som tidigare nämnts, att det finns annat i livet man kan lägga pengar på.
Jag vet flera miljonärer som kör äldre bilar, Volvo 940, samt tex BMW 5-serie E28...., så det går inte per automatik att se vem som har ett bra kapital, genom att granska vilken bil de kör..

Det kan ju också indikera att man är en stark person, som står emot inbillad status, och att vara med på komsumtionståget, med slit och släng.
Volvo2021 skrev: sön 13 mar 2022, 16:16
Jag vet flera miljonärer som kör äldre bilar, Volvo 940, samt tex BMW 5-serie E28...., så det går inte per automatik att se vem som har ett bra kapital, genom att granska vilken bil de kör..

Det kan ju också indikera att man är en stark person, som står emot inbillad status, och att vara med på komsumtionståget, med slit och släng.
Jag vet också en som är rik som åker i mer eller mindre skrotbilar. Han köper en ny skruttbil, kör slut på den, ställer den hemmavid på tomten och köper sen en nyare skruttbil, som går, osv. Man skall nog passa sig för att döma hunden efter pälsen.
Kan finnas de som kör superdyra nya Volvo men kanske är lite som fattig som en kyrkråtta egentligen.
Oavsett är det dyrt att köra en bil, skruttbil eller nyare, f.n. Slit och släng kommer inte hålla i längden, på något område egentligen. Det vet vi nog alla men vi är ju barn av vårt tid och det är svårt bryta konsumtionsmönster. De yngre kan nog lättare göra det får vi hoppas.
bem skrev:
Volvo2021 skrev: sön 13 mar 2022, 16:16

Jag vet också en som är rik som åker i mer eller mindre skrotbilar. Han köper en ny skruttbil, kör slut på den, ställer den hemmavid på tomten och köper sen en nyare skruttbil, som går, osv. Man skall nog passa sig för att döma hunden efter pälsen.
Kan finnas de som kör superdyra nya Volvo men kanske är lite som fattig som en kyrkråtta egentligen.
Oavsett är det dyrt att köra en bil, skruttbil eller nyare, f.n. Slit och släng kommer inte hålla i längden, på något område egentligen. Det vet vi nog alla men vi är ju barn av vårt tid och det är svårt bryta konsumtionsmönster. De yngre kan nog lättare göra det får vi hoppas.
Ingar Kamprad rankades som värdens rikaste (i alla fall in av dom) 2012 tror jag det var. Han köpte en ny 144 när IKEA började "ta fart" i början på -70 talet. Den hade han kvar tills han dog för några år sedan. När dom frågade varför han inte skaffade en "bättre" bil svade han att han inte behövde det. Ett annat exempel är Erik Zätterström (Kar De Mumma) en gång känd författare och revy upsättare. Han köpte 1947 en Rolls Royce som han hade till 1995. Det lär vara Sveriges mest fotograferde bil. Så nog finns rika personer som inte byter bil så ofta... :-D
Kamprad var också lysande på att odla myten om sig själv. Han åkte också Bentley men var smart nog att inte synas i den.
En bekant till mig går i god för flera miljoner. Hans favoritbil är en blå, lastbilsreggad, förgasar-245a, där motorn har gått över 70k mil(den är inne på sin 3e kaross nu) :-D Ibland hoppar han in i sin bruna 745 -89a, eller sin vita 945 classic :-)
Han skulle aldrig i livet kunna tänka sig någon nyare "skitbil"(hans ord), heck han gnäller t om på min gamla V70 för att vara för "modern och krånglig" :P

Nu är ju inte han någon PST som tråden(ursprungligen) handlade om, men ändå - bara för att man har pengar så betyder det inte att man vill lägga ut en förmögenhet på en "ny fin bil".
lennarte skrev: tis 15 mar 2022, 19:06 Ingar Kamprad rankades som värdens rikaste (i alla fall in av dom) 2012 tror jag det var.. När dom frågade varför han inte skaffade en "bättre" bil svade han att han inte behövde det.
Jo jag brukar tänka på Kamprad när jag fixar med min bil
-"Jag VILL INTE HA en ny bil, jag vill ha min gamla Volvo" :-D Okej nu är den ju bara 23 år..
Men snart går det inte att köpa bränsle för vanliga pengar så då finns inget alternativ till att byta
Jag förstår verkligen inte varför människor med riktigt god ekonomi kör billiga och mer eller mindre risiga bilar.

Man behöver såklart inte köpa en ny Bentley bara för att man har några miljoner på banken med att som förmögen man eller kvinna kuska runt i någon gammal 240 eller liknande är för mig obegripligt, köp en begagnad Volvo för 100.000 i alla fall;

-säkerheten är så mycket bättre i moderna bilar
-komforten är mycket bättre
-driftssäkerheten är överlag (men inte alltid) bättre

Som hobbybil är det ju kul med äldre bilar men kör man bilen hyggligt frekvent är det ju ett enormt steg att uppgradera, även om man gör det inom rimliga ramar. ”Behöver inte” eller ”Jag skiter i image” är för mig…tja, svepskäl för att man är snuskigt snål? Något sådant.
DaddyTapir skrev:Jag förstår verkligen inte varför människor med riktigt god ekonomi kör billiga och mer eller mindre risiga bilar.

Man behöver såklart inte köpa en ny Bentley bara för att man har några miljoner på banken med att som förmögen man eller kvinna kuska runt i någon gammal 240 eller liknande är för mig obegripligt, köp en begagnad Volvo för 100.000 i alla fall;

-säkerheten är så mycket bättre i moderna bilar
-komforten är mycket bättre
-driftssäkerheten är överlag (men inte alltid) bättre

Som hobbybil är det ju kul med äldre bilar men kör man bilen hyggligt frekvent är det ju ett enormt steg att uppgradera, även om man gör det inom rimliga ramar. ”Behöver inte” eller ”Jag skiter i image” är för mig…tja, svepskäl för att man är snuskigt snål? Något sådant.
Har bara en ska att säga.
Screenshot_20220316-214218_Blocket.jpg
Screenshot_20220316-214218_Blocket.jpg (38.93 KiB) Visad 343 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]