Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

GustavE skrev: ons 16 mar 2022, 13:15
StefanN skrev: ons 16 mar 2022, 10:26 Max en bil per person och två i hushållet.
Hittar inte uppgiften om max 2 per hushåll på regeringens hemsida. Kan du länka. Stämmer det är det inte bra.
Står på Expressens hemsida, men de kan förstås ha fel:
https://www.expressen.se/dinapengar/upp ... edelskatt/

"Drivmedelskompensationen som regeringen föreslår motsvarar i normalfallet 1 000 kronor per bil och person – men max en bil per person och två per hushåll."
Om det nu ska kompenseras så hade det bästa varit att sänka skatten, och därmed priset på bränslet.

Så vitt jag kan se så hade det träffat mest rättvist.

Vi har två bilar i hushållet där bägge står på mig. För mig är det inte värt att 1000:- att börja flytta omkring bilarna. Speciellt som det är fullt möjligt att omflyttning leder till ökade kostnader (fler ägare på bilen kan ge lägre värde, annan förare kan ge högre försäkringskostnad).
Malmstroem skrev:Om det nu ska kompenseras så hade det bästa varit att sänka skatten, och därmed priset på bränslet.

Så vitt jag kan se så hade det träffat mest rättvist.
Håller helt med.... Men det blir ju för dyrt för regeringen långsiktigt.
Den här kompensationen vi istället får är nog mest för att "få tyst på oss" tillsvidare, utan att regeringen ska förlora betydligt mer pengar långsiktigt med sänkta bränsleskatter.
Tänker man efter så är ju faktiskt denna kompensation rätt pinsam... Med dagens bränslepriser räcker denna kompensation inte ens till en full tank :bored: Men.... bättre än inget ändå....
Men sluta skriva över bilar hit och dit för 1000 sek det är ju en tankning, håller med dernak jiddra med sådant orkar man ju inte med. Och fylla på med antal ägare osv på bilen.

Denna peng är bara valfläsk inget annat... Bor själv på landsbygd kommer skänka dessa till Ukraina i stället så gör dom mer nytta.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

bem skrev:
GustavE skrev: ons 16 mar 2022, 13:15
StefanN skrev: ons 16 mar 2022, 10:26 Max en bil per person och två i hushållet.
Hittar inte uppgiften om max 2 per hushåll på regeringens hemsida. Kan du länka. Stämmer det är det inte bra.
Står på Expressens hemsida, men de kan förstås ha fel:
https://www.expressen.se/dinapengar/upp ... edelskatt/

"Drivmedelskompensationen som regeringen föreslår motsvarar i normalfallet 1 000 kronor per bil och person – men max en bil per person och två per hushåll."
Vet inte vart dom har fått det ifrån, det nämns inte i bildspelet åtminstone. Men det kan ju ha varit någon reporter som frågat om det på själva presskonferensen.
Det är klart att det kan vara mer krångel än vad det är värt om man har bara 2 st nyare bruksbilar i och med att det ser sämre ut med med fler ägare tex.
Min familj har ett 20 tal bilar. 1-2 nyare bruksbilar i var och sen en massa veteranare som förhoppningsvis aldrig ska säljas. Där gör det inget om antalet ägare går upp. Och för 15-20 tusen skattefritt rakt ner i fickan kan det vara värt och lägga nån timme på ägarbyten till släkt och bekanta som inte äger någon bil.
GustavE skrev:Det är klart att det kan vara mer krångel än vad det är värt om man har bara 2 st nyare bruksbilar i och med att det ser sämre ut med med fler ägare tex.
Min familj har ett 20 tal bilar. 1-2 nyare bruksbilar i var och sen en massa veteranare som förhoppningsvis aldrig ska säljas. Där gör det inget om antalet ägare går upp. Och för 15-20 tusen skattefritt rakt ner i fickan kan det vara värt och lägga nån timme på ägarbyten till släkt och bekanta som inte äger någon bil.
Det du skriver är en klockren anledning att bara lägga ner hela denna modell om stöd i form av engångsbelopp.

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu.[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]