Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ganska ny V60 2019

Stod på tomgång på uppfarten och trodde jag hade neutral i men så var icke läget. Släppte kopplingen och det sa ju ”dunk” och bilen stannade.

Frestar detta eller sliter på transmission/motor ?

Blev orolig att jag åsamkade någon onödig belastning på bilen.

Hade nog även handbromsen dragen så det tog ju tvärstopp
Det är först när det börjar lukta brända lameller ("blöta raggsockar") som det är läge att oroa sig :-D
Krävs att man gasar lite för att hamna där.. Ibland har man inget val om man tvingas parkera i brant backe, där enda utvägen är uppför.
Ett kärringstopp spelar ingen roll i det långa loppet. Tänk vad många bilar som skulle skrotas om dom inte överlevde X antal kärringstopp :-D

Visst, det sliter mer än normalt... Men säg typ att istället för att kopplingen håller 40000 mil så kommer den nu istället hålla 39998mil.

Det enda man bör oroa sig för när det gäller kopplingslameller är överhettning. Det krävs rätt duktigt missbrukande av kopplingen för att det ska hända dock, och kommer alltid med en härlig doft och ett fint rökmoln :-D
Är inte spiralfjädrarna som sitter runt navet på lamellen till just för att dämpa sådana hugg? :-)
Erik Å skrev: fre 25 feb 2022, 22:19 Är inte spiralfjädrarna som sitter runt navet på lamellen till just för att dämpa sådana hugg? :-)
Fjädrarna är till för att dämpa vibrationerna in mot växellådan som uppstår på grund av motorns gång (endast förbränning x gånger per vevaxelvarv). Gissar dock att TS har dubbelmassesvänghjul och då brukar lamellen sakna fjädrar.

Man måste veta vad man gör när man[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Generator Pv 444

Om du byter kol i generatorn måste man i reg[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]