Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adam90040
Hej

Innan de blir dags att dra fram häst och vagn med dessa bränslepriser undrar jag vilken B230 som drar minst. Vet de enkla sakerna som att manuell drar mindre, ac försämrar förbrukningen men att det handlar mest om körstil.

Men det som bara motorn påverkar då? B230K ska gå ganska snålt men hört att man ska akta sig från sig den. Står på Wiki att B230FB ' Anses vara bränslesnålast av alla F-motorer' Men hittar inget som stödjer detta. Och om en vanlig F är bäst på förbrukning vilken årsmodell ska man välja då? Tänker på att de har haft olika generationer över åren som 2.2 och 2.4.

Tackar i förväg.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Min förra, välservade, B230FB ihop med en M47 drog ca 0.8l/mil landsväg och runt milen stads.. Det är mer än vad min T5a drar om jag snålkör :-D
Jämnförelsevis drar min B230FT med automat runt litern landsväg och säkerligen bortåt 1.3l stadskörning.
Båda rödblockarna monterade i en 945-kaross(och, lustigt nog, samma färg :D).

Att få en rödblockare att dra under 0.8 är nog väldigt svårt... Då lär man allt gå över till förgasar-modellerna som man snålställer kopiöst. En bekant har en 245a med förgasare som är så snålt ställd det bara går.. Jag har dock aldrig frågat hur mycket/lite den drar, men det skulle vara lite skevt ändå då han har fel utväxling på bakaxeln så den varvar onödigt mycket..... Plus att han har en halv verkstad i bilskrället :P

En generell tumregel är dock att nyare motorer, om än av samma modell, går snålare än äldre generationer. Så en manuell B230FK/FT torde i praktiken gå att få att gå snålast.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Det är väl en motor som i bästa fall har 30år på nacken så förväntningarna får vara under litern?

Manuell m overdrive (om det finns?) och friska vätskor, filter, motionerade bromsar och väl pumpade däck så allt rullar lätt.

Kanske bygga ett flat botten, iaf under motorn till att börja med, lite sänkning. Kan finnas en och annan deciliter att hämta på en tank med diverse aerodynamiska trick.
Användarvisningsbild
av frasse4
En frisk B230F eller B230FB bör ligga på 0,75-0,8 vid landsvägskörning OM det är en manuell, automaterna av denna årgång lägger lätt på 0,2 l per mil
Användarvisningsbild
av Chris72
Har en B230FB med automat och den ligger på knappt 0.8 liter/mil på landsvägskörning, går överlag väldigt snålt. Utom mitt i sommaren med AC o mycket småkörningar.
Användarvisningsbild
av V9097
adam90040 skrev:Hej

Innan de blir dags att dra fram häst och vagn med dessa bränslepriser undrar jag vilken B230 som drar minst. Vet de enkla sakerna som att manuell drar mindre, ac försämrar förbrukningen men att det handlar mest om körstil.

Men det som bara motorn påverkar då? B230K ska gå ganska snålt men hört att man ska akta sig från sig den. Står på Wiki att B230FB ' Anses vara bränslesnålast av alla F-motorer' Men hittar inget som stödjer detta. Och om en vanlig F är bäst på förbrukning vilken årsmodell ska man välja då? Tänker på att de har haft olika generationer över åren som 2.2 och 2.4.

Tackar i förväg.
Kan intyga att B230K var ganska snåla. Jag hade en med automat och som vid körning Linköping till Köpenhamn var nere i 0,74 i normalt motorvägstempo. Det var en 744. Men som du också skriver, man ska nog akta sig för dem. Det är svårt att hitta någon som kan meka med de motorerna, och min började krångla.

Jag kan bara säga vad jag hade gjort i ditt fall. Jag hade struntat i förbrukningen och istället letat efter rätt exemplar att köpa till rätt pengar. Det kommer ha större utfall på den totala ekonomin för bilen, trots de höga bränslepriserna.
Visst svider det att tanka, men det svider även att byta kamrem, köpa nya däck, byta bromsar, koppling, bussningar osv.
Sen beror det givetvis på hur mycket man är beredd att skruva själv.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Sen kan vi ju inte ignorera "elefanten i rummet" heller... Dom förbrukningar vi fick på t ex rödblockare för en 10år sedan stämmer ju inte längre... Alla gamla motorer drar MER bränsle nu än då, mycket pga. etanolinblandningen....
Det är ju inga giganstiska skillnader på förbrukningen, men likväl mer.

Håller dock med föregående talare, det är betydligt bättre att få tag på en motor i bra skick, och se över sin körstil, än att försöka leta efter "den snålaste rödblockaren". Det är så gamla motorer nu att det individuella skicket har större inverkan på förbrukningen än vilken modell av rödblockare det är.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Jag tänker att köra snålt är ju en vetenskap i sig, har lyckats ganska bra med mina senaste bilar utan nörda i det aerodynamiska, finns mycket att läsa om "hypermiling".

Det jag lagt märke till i min körstil är att ha AC på eller av inte ger något mätbart resultat, inte med en passagerare heller. Åker jag med ungarna är det lika som jag kör ensam men stoppar jag in en vuxen i ekvationen så ökar förbrukningen, spontant tänker jag att vid +100kg kan jag se skillnad.

Rent ekonomiskt så är ju skillnaden på 0.7 och 0.8 försumbar om det inte är lite avstånd.

Som en parentes kan jag berätta att min dieselvärmare packade ihop för några veckor sedan och när jag jämför januari & februari mot föregående år skiljer det 0.07/L per mil. (bra att veta då att jag kör 10mil/dag och körde värmaren 2ggr/dag).

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]