Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Vilket beror på deras briljanta lösning av ett problem som inte existerar.
Det här tycker jag är något som summerar bilar överlag, på ett eller annat sätt, dom senaste 20 åren :-D
Men så klart, ur deras synvinkel vore det ju idioti att inte sälja X eller Y för massvis med pengar om dom kan smita undan med det.

Det mest idiotiska är ju diverse funktioner som säljs som "extra"(eller "tillval"), trots att samtliga bilar *har* den funktionen redan - bara det att det är inaktiverat i mjukvaran på bilarna "utan" funktionen. Det är en trend överlag som retar mig enormt mycket...
Volvo var ju tidigt ute med en sån "extra funktion/tillval" - färddator. Redan på S/V70-serien så har samtliga bilar färddator - men dom "utan" färddator har funktionen inaktiverad i mjukvaran(och saknar en liten knapp...). Vadå? Du vill att vi ska trycka på en knapp för att aktivera denna funktion? Ja visst, det blir 10 000kr extra! tack och tack.

Nu kom jag väl lite offtopic, men men :-D
Lucif3r skrev:
Lövet skrev:Vilket beror på deras briljanta lösning av ett problem som inte existerar.
Det här tycker jag är något som summerar bilar överlag, på ett eller annat sätt, dom senaste 20 åren :-D
Men så klart, ur deras synvinkel vore det ju idioti att inte sälja X eller Y för massvis med pengar om dom kan smita undan med det.

Det mest idiotiska är ju diverse funktioner som säljs som "extra"(eller "tillval"), trots att samtliga bilar *har* den funktionen redan - bara det att det är inaktiverat i mjukvaran på bilarna "utan" funktionen. Det är en trend överlag som retar mig enormt mycket...
Volvo var ju tidigt ute med en sån "extra funktion/tillval" - färddator. Redan på S/V70-serien så har samtliga bilar färddator - men dom "utan" färddator har funktionen inaktiverad i mjukvaran(och saknar en liten knapp...). Vadå? Du vill att vi ska trycka på en knapp för att aktivera denna funktion? Ja visst, det blir 10 000kr extra! tack och tack.

Nu kom jag väl lite offtopic, men men :-D
Jag tycker inte att detta är konstigt eller idiotiskt alls. Mjukvara kostar också pengar att utveckla och om man kan erbjuda extra funktionalitet som tillval eller för eftermontering så är det så klart att man ska ta betalt för det. Den närliggande frågan om vad som bör vara standardutrustning ser jag som en annan sak och har inte med förberedd HW för extra SW-funktioner att göra.

Edit: Jag har faktiskt förövrigt fått mjukvara nedladdad just för att få färddator. Skitbra att kunna efterkomplettera när bilen inte hade det från början och det var något man ville ha. Ca 1500 spänn betalade jag för 10 år sedan.
av Lövet
På Renault pratar jag om att de tar betalt per månad för batteriet, inget annat. Det gör Zoe mycket dyrare per månad än andra elbilar vilket punkterar dess restvärde.
Lövet skrev: tor 17 feb 2022, 14:36 Omöjligt är det förstås inte men redan vid 150 mil i månaden blir dieselräkningen uppåt 2.500kr. Man täcker rätt mycket ränta med det ;-)
Bärgning vintertid när räckvidden halveras eller som i Teslas fall dörröppningen inte fungerar i minusgrader blir fort dyrt i lämgden .
Gör av med ca 4000 i månaden på diesel och givetvis får man mycket ränta för de pengarna men det är ändå billigt gentemot värdeminskningen på en ny elbil.
Användarvisningsbild
av joel80

Kadochnikoff skrev:
Lövet skrev: tor 17 feb 2022, 14:36 Omöjligt är det förstås inte men redan vid 150 mil i månaden blir dieselräkningen uppåt 2.500kr. Man täcker rätt mycket ränta med det ;-)
Bärgning vintertid när räckvidden halveras eller som i Teslas fall dörröppningen inte fungerar i minusgrader blir fort dyrt i lämgden .
Gör av med ca 4000 i månaden på diesel och givetvis får man mycket ränta för de pengarna men det är ändå billigt gentemot värdeminskningen på en ny elbil.
Tror du fått lite felaktig information. Det är inte speciellt många elbilar som har några problem i kyla. Räckvidden halveras inte heller. Min minskar med ca 20-25%, så det är såklart märkbart men skapar egentligen inga problem.

Min månadskostnad nu när elbilspremien kommit är på 4400kr (företagsleasing) för en AWD 400+hk Polestar. Att jag då också spar ca 3000kr per månad i soppa gör att kalkylen för mig mot att ta enbleasing på nån annan bil i skaplig klass (typ V60) skulle blivit högre.
Första halvåret var dock leasingen hägre, nästan 7000kr, men det jämnar helt klart ut sig på de 3 år jag har.
av para
Kadochnikoff skrev: lör 19 feb 2022, 19:11
Det är väl på Volvo som dörrarna fryser fast?

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-premium/
SubMarine skrev: Jag tycker inte att detta är konstigt eller idiotiskt alls. Mjukvara kostar också pengar att utveckla och om man kan erbjuda extra funktionalitet som tillval eller för eftermontering så är det så klart att man ska ta betalt för det.
Ja, ur deras synvinkel är det, som jag sa, idioti att inte ta så mycket betalt för det man bara kan komma undan med. Det som retar mig är just det att samtliga bilar HAR den funktionen.
Jag kan förlåta t ex S/V70 till en viss del när det gäller färddatorn, för där saknas ju faktiskt en fysisk detalj(vredet/knappen) på modellerna utan färddator... Det ändrar ju dock inte faktum att dom fortfarande HAR färddator, med färdig kontakt för knappen och hela köret. (850 t ex behöver man ju byta ut hela klock-modulen för att få färddator, 900-serien behövde en hel modul med givare osv för att få yttertemp osv).

1500kr för att koppla in en OBDII kabel och trycka på ett par knappar tycker jag f.ö. är oförskämt dyrt :-D Men det är ju bra att du är nöjd med det systemet iaf :-) Jag kommer fortsätta reta mig på att saker finns i sin helhet, men enbart är inaktiverade i mjukvaran för att kunna ta extra betalt...
Men finns inte mjukvaran så finns inte sakerna där i sin helhet...

Utvecklingen går mot att ha generell hårdvara och styra funktioner genom mjukvaran. Det finns rätt stora fördelar med det.

Jag har heller inga problem med att mjukvaran kostar pengar. Om du tittar på utvecklingen av nya bilar (och de flesta andra produkter) idag så är utvecklingen av mjukvaran en stor (ibland den största) kostnadspunkten. För mig är det rätt självklart att det ska gå att ta betalt för den biten också.
av Primus
Kadochnikoff skrev: lör 19 feb 2022, 19:11
Det där är ju verkligen argument tagnia helt från luften. Man ser de där påståendena ibland, men det har ju inget med verkligheten att göra. Det finns väl ingen elbil där förbrukningen halveras? Att dörrar fryser kan ske på olika bilmodeller. Det är som vanligt när något nytt kommer. En del tror det är livsfarligt(när tågen kom var det mycket diskussioner om hur hjärnan skulle påverkas av de otroliga hastigheterna, 40 km/h) en del tror tekniken aldrig kommer fungera och en del blir bara sura.

Elbilar är givetvis inte perfekta på allt. Bilar är en ständig kompromiss - storlek, tyngd, utrymme, sportighet, bekvämlighet, energiförbrukning, pris etc. Även elbilar måste hantera alla dessa parametrar, men ofta gör de det ganska bra. Dock inte alltid och inte för alla. Det finns dock ingen anledning att köra med hitte på argument.
Intresset för ämnet verkar inte saknas. För egen del så lutar det nu att jag behåller bilen. Även om jag sett vad politikerna hittat på i Agenda 2030, där dieselpriset spås gå upp till 50 kr/l.

Trafikverkets diesel- och bensinpris på 50 kr/liter följer Agenda 2030
Se artikeln på https://newsvoice.se/2021/10/trafikverk ... enda-2030/
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 18
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en fr[…]

Generator Pv 444