- fre 18 feb 2022, 11:51
#1489124
Ni får gärna räkna själva. Men räkna då en hel kalkyl - slit inte ut en siffra och fokusera bara på den.
I mitt fall var det en begagnad 3 år gammal dieselbil typ V90/A6 som var i åtanke. Kalkylen ska sannolikt vara betydligt sämre på
dieselsidan men just nu är andrahandsvärdena väldigt höga och ser ut att hålla sig så några år framöver.
Denlilleelake skrev:
Du uppger dessa siffror i din kalkyl
Bränsle 2.500kr
Skatt 5.000kr
Menar du att båda siffrorna är årskostnad? Då har du inte behov av bil om du kör så lite, annars har du blandat årskostnader och månadskostnader vilt..
Det är blandat årssiffror och månadssiffror i uppställningen men allt är uträknat per månad. Det är inte fel på det sättet, bara snabbt skrivet.
B20 skrev:En beg V60 36 månader ligger väl på 250. Den matchar ju Teslan i storlek, komfort osv. förutom att V60 klarar dra nästan dubbelt så tungt släp.
Den matchar möjligen i storlek men en 12.000 milad D3 (för det är bara det 250k räcker till) matchar inte i så mycket annat ;-)
joel80 skrev:Knappast, du torskar normalt ca 20% per år på en ny bil. inte 20 000kr.
Efter ett år är den värd ca 270k efter två ca 216k och efter tre får man ut ca 180k. Det är strax över 50% och ungefär vad leasingbolagen räknar på också.
Jag är medveten att jag är snäll mot dieselbilen men tankeexemplet är en 3 år gammal dieselbil. En ny dieselbil kostar inte 350k idag ska man vara medveten om, de har dragit iväg. Plus 40 tusen i skatt.
MartinS skrev:Jag är tyvärr ganska skeptisk till Lövets kalkyl, den är framtagen med vinnaren i åtanke redan innan siffrorna landade i arket ;) Om man väljer annat elbilsmärke än Tesla är ju elkostnaden väldigt osäker, laddar man längs vägarna blir ju milkostnaden snarlik en dieselbils förbrukning.
Du får gärna räkna ut själv men fokusera då på en hel kalkyl, inte bara en siffra. Jag är tvärtom ganska säker på min sak och det är många som försöker få dieselbilen att vara mer attraktiv än den är när man räknar hela vägen. Jag har förstås räknat innan jag köpt både på längden och på tvären ;-) Laddning på väg kostar 7kr milen, dvs som en dieselbil som drar 0,3l/mil. Nuvarande Audi kostar nånstans 19kr per mil att ladda på Ionity, dvs samma som en dieselbil som drar 0,86. Man sparar förstås då inget på de resorna men ibland låter det som att långresor skulle stjälpa hela kalkylen. Om man laddar hemma 1700 av 1800 mil (nuvarande status för mig) så blir det ändå rätt positivt på totalen.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i