Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Absolut, men tyvärr har ju de flesta bilar en värdeminskning att ta hänsyn till också...
Jag har räknat och räknat och räknat senaste tiden vilket kommer leda till en ny garagetråd snart ;-) Kort sagt så drar kostnaden iväg även på en "vanlig" dieselbil till nivån att man hyfsat snabbt kan räkna hem en elbil. Inte för att "tjäna" pengar på det, eller ens spara, men hamna på samma kostnad men få en trevligare bil.

Begagnad dieselbil i tre år
Inköp 350.000kr
Bränsle 2.500kr
Skatt 5.000kr
Helförsäkring 8.000kr
Service+underhåll 8.000kr
Värdeminskning 20.000kr
(här är stora osäkerheten, restvärdena som vi har idag på diesel tror jag inte håller så länge till. Folk kommer bli osugna snabbt på att tanka för 25kr/lit)
Räntekostnad 4% i snitt, orkar inte räkna med amorteringens effekt på räntan - 11.200kr

Summa per månad för att äga 36 mån: 6.391kr

Tesla Model 3 LR
Inköp 650.000kr
Bonus 50.000kr (om reglerna går igenom, annars 70)
Restvärde 450.000kr
Räntekostnad 2% i snitt utan amortering 10.400kr
Soppakostnad 500kr/mån
Halvförsäkring 700kr

Summa per månad = 6.1666kr/mån

Har bortsett från vinterdäck, det kostar samma
av EPR
Jag säger som andra i tråden redan har konstaterat, det kommer inte bli billigare för dig att byta till elbil så länge du inte kör väldigt långt varje år (och därmed har väldigt höga bränslekostnader). Men om du byter till en billigare elbil, säg en MG ZS med ett privatleasingpris på 2500 kr i månaden, så kanske du kan hamna på ungefär samma pris som i dag om du räknar in värdeminskningen på din nuvarande.

Har själv en V60 2018 (tillverkad 17) som går på bensin och går väl i liknande tankar som du, att jag kanske borde gå över till elbil och sälja bilen innan den tappar för mycket i värde. Har dock kommit fram till att hur man än gör som bilägare just nu så förlorar man pengar, det är helt enkelt för dyrt att köpa eller leasa en elbil (särskilt om man vill ha ett bättre märke) och vid köp är värdeminskningen så oklar eftersom det kan hända hur mycket som helst på batterifronten inom fem år.

Har landat i att jag ska behålla den nuvarande så länge det bara går, ta hand om den med regelbunden service osv och skicka den på rekond någon gång vartannat år för att den ska kännas "ny". Och om 7-8 år så säljer jag den för ett blygsamt pris och har fått en lägre månadskostnad än om jag hade leasat eller köpt en ny bil i dag. Och om jag håller ut så länge så kommer det dessutom kännas mer motiverat att köpa en elbil då, eftersom priserna kommer vara mer sansade samtidigt som tekniken kommer att ha kommit bra mycket längre än nu.
Lövet skrev: Begagnad dieselbil i tre år
Inköp 350.000kr
Bränsle 2.500kr
Skatt 5.000kr
Helförsäkring 8.000kr
Värdeminskning 20.000kr
(här är stora osäkerheten, restvärdena som vi har idag på diesel tror jag inte håller så länge till. Folk kommer bli osugna snabbt på att tanka för 25kr/lit)
Räntekostnad 4% i snitt, orkar inte räkna med amorteringens effekt på räntan - 11.200kr

Tesla Model 3 LR
Inköp 650.000kr
Restvärde 450.000kr
Soppakostnad 500kr/mån
Halvförsäkring 700kr

Ovanstående stämmer uträkning stämmer rätt bra om jag tittar på att sälja XC90:n. I bästa fall får jag 350.000 för den. Den kan jag kostnadsmässigt ersätta med en T3. Tyvärr behöver jag två T3 för att få med mig det jag anser mig behöva...

V40:n får jag kanske 150.000 för nu, troligen mindre när elbilen levereras. Det, tillsammans med att det faktiskt går att köra V40:n på en halvliter milen gör att det inte går att räkna hem. Hur gärna jag än vill.

Egentligen borde jag sälja XC90:n nu. Det stör att det ser ut att bli lika hög (eller högre...) månadskostnad år 3-6 som år 0-3. Problemet är att alla bilar jag kan tänka mig att ersätta XC90:n blir betydligt dyrare. Det gör att jag väljer att behålla den, eftersom jag på det stora hela trivs rätt bra med den.
Lövet skrev:
MartinS skrev:Absolut, men tyvärr har ju de flesta bilar en värdeminskning att ta hänsyn till också...
Jag har räknat och räknat och räknat senaste tiden vilket kommer leda till en ny garagetråd snart ;-) Kort sagt så drar kostnaden iväg även på en "vanlig" dieselbil till nivån att man hyfsat snabbt kan räkna hem en elbil. Inte för att "tjäna" pengar på det, eller ens spara, men hamna på samma kostnad men få en trevligare bil.

Inköp 350.000kr
Bränsle 2.500kr
Skatt 5.000kr
Helförsäkring 8.000kr
Värdeminskning 20.000kr

Tesla Model 3 LR
Inköp 650.000kr
Restvärde 450.000kr
Soppakostnad 500kr/mån
Halvförsäkring 700kr

Nya budgeten lutar åt att det kommer stanna på 70.000 för elbilen. Förmånsvärdena kommer ju dock bli riktigt trevliga på dessa elbilarna som kostar max 700.000 om det förslaget går igenom. max 50% av bilens pris och max 350.000 förminskning. Så en eblbil som kostar 700' får förmånsgrundande pris på 350'... Helt galet bra! Hade jag vetat detta när jag beställde. Och det hade varit helt klart, hade jag idag när man löst lastvikten i Tesla Model Y tagit en sådan istället.
Lövet skrev: tor 17 feb 2022, 14:59

Inköp 350.000kr
Bränsle 2.500kr
Skatt 5.000kr
Helförsäkring 8.000kr
Värdeminskning 20.000kr

Tesla Model 3 LR
Inköp 650.000kr
Restvärde 450.000kr
Soppakostnad 500kr/mån
Halvförsäkring 700kr

Hur får du värdeminskning till 20.000 kr för dieselbilen?
En redan begagnad bil för 350.000 kr är nog inte värd 330 tkr 3 år senare.
poseidon skrev:Hur får du värdeminskning till 20.000 kr för dieselbilen?
20 tusen per år. 60 tusen på tre år. Det är generöst mot dieselbilen men just nu håller de värdet väldigt bra.
Lövet skrev:
poseidon skrev:Hur får du värdeminskning till 20.000 kr för dieselbilen?
20 tusen per år. 60 tusen på tre år. Det är generöst mot dieselbilen men just nu håller de värdet väldigt bra.
Vilken körsträcka räknar du på ovan?
Och om 5 åf är skatten på elbilar högre så det lönar sig ännu mindre ekonomiskt och de politiska vindarna blåser åt annat håll :bored:
Micce1980 skrev:Och om 5 åf är skatten på elbilar högre så det lönar sig ännu mindre ekonomiskt och de politiska vindarna blåser åt annat håll :bored:
hur ska man beräkna skatten på bilar om 5 år då?
Jag har sett detta flertalet gånger, ofta ett argument som används för att få elbilar att låta mindre attraktiva.
Ja, det har diskuterats en km skatt. Men denna kommer ju isåfall gälla även bensin/diesel bilar. Elen kommer förmodligen inte beskattas annorlunda, om man inte börjar nyttja det räknevärk som finns i laddboxar. Men det är inte alla laddboxar som har detta. Så det blir också svårt att genomföra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]