Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Primus
Idag öppnade jag motorhuven för att fylla på spolarvätska. Ser då först 4 föremål som väcker mitt intresse. Djurspillning? Men hallå tänker jag, kan det verkligen stämma? Nu är jag ingen fältbiolog men fter lite Googling kommer jag fram till råtta.. :-o

Någon här som törs vidimera det? Därefter kommer ju frågan va f_n gör råttor i min bil. I dubbel mening. Både varför de tagit sig dit och vad de kan ställa till med. Att de tagit sig dit är kanske inte så konstigt, rått finns ju numera i riklig mängd i Stockholm och dess förorter. Men vad kan de ställa till med? Vad bör jag göra?

Bilen står utanför vårt garage och vi bor i villa. Råttor finns i området, men aldrig hört talas om att de märks i bilar.
Bild
Bild
Bild
Bild
Ps. På ena bilden tog jag sönder en av pluttarna. Det fanns för övrigt fler än dessa fyra, några ser man på bilderna.
Bilagor
IMG_7394.JPG
IMG_7394.JPG (1.59 MiB) Visad 2643 gånger
IMG_7393.JPG
IMG_7393.JPG (4.48 MiB) Visad 2643 gånger
IMG_7392.JPG
IMG_7392.JPG (4.48 MiB) Visad 2643 gånger
Användarvisningsbild
av Steffe3
Haft det flera gånger också, ena gången bet dom av spolarslangen...

Det lättaste man kan göra är väl mest att hålla rent, det har varit klart färre besök då.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Finns det mer råttskit o råttpiss i skrymslena längre ned så ta bort det. Kommer mycket fler annars.
Tvätta ur motorn eller på annat sätt få rent städa i bilen om tex ungarna ätit där.. Motortvätt kan ju ge bekymmer men mössen är jävligare. Jag har med haft mycket bekymmer med sånt här i vinter. Det värsta som hände mig var att de åt sönder luftfiltret men det kan vara värre.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Primus skrev: tis 15 feb 2022, 18:48 ..Både varför de tagit sig dit och vad de kan ställa till med.
Det är varmt och gott, regnskyddat och fullt med godsaker (kabelisolering, gummidetaljer mm.) För att inte tala om fri sprit! :-D
av sicnarf
Hörde från en kollega som hade liknande problem. Han köpte pepparmyntolja och blandade med vatten och sprayade i motorrummet. Den starka doften skrämde råttorna bort. Finns på svenskhalsokost.se.
av Primus
Tack för alla tips. Jag har även blandat in min privata sfär och sammantaget får man mängder av förslag där en del anses göra underverk, medan en snabb Googling dömer ut dem helt. Men man får väl prova sig fram. En god vän som jobbar som bilmekaniker, eller snarare äger en verkstad, varnade för att försäkringar ofta inte täcker skador orsakade av skadedjur.. :-o Ska kolla med Volvia under dagen..
Användarvisningsbild
av fjohan82
Börja med en rejäl tvätt innan den där motorn vandrar iväg av sig själv... :-)
Det kommer med största sannolikhet vara verkningslöst med andra åtgärder om lukten av tidigare djur finns kvar.

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]