- mån 14 feb 2022, 23:09
#1488631
VolvoB20 skrev: ↑mån 14 feb 2022, 22:25
Primus skrev: ↑lör 12 feb 2022, 09:49
Jag fick med ett informationsblad till mitt nya batteri. Där stod det att man ska räkna med att man måste köra 40 minuter för att kompensera en start. Låter länge tycker jag, men det kan ju vara de sista procenten som är otroligt sega att få in i batteriet.
Jag har start/stopp på min bil och är det kö kan bilen starta 20 ggr.
Då skulle jag behöva köra 20 x 40 min = 13 timmar.
40 min låter extremtcom det inte är -40 grader och bilen får köra glödstift en evighet .
Som jag skrev: "Låter länge". Å andra sidan är det ju välkänt att just start och stopp suger ut batteriet. På ett tidigare jobb hade vi en S90 som kördes i mest i Stockholms innerstad. Det var inte helt ovanligt att start/stopp inte fungerade pga lågt batteri.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,