Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Perra83 skrev:Vet inte vad en PST kan tjäna men nog finns det roligare saker att lägga pengarna på än en ny bil.
Jag inbillar mig att dom är ganska less på nya bilar och att bara byta komponenter, en del är nog hardcore mekaniker som löder och renoverar på sin egen tid när det inte är tidspress.
hullan skrev: sön 30 jan 2022, 13:08 Tjänar man så himla dåligt som PST? Jag menar jag betalar runt 3000 i månaden för min V60 2019 och jag är inte särskilt högavlönad.
3000 kr/mån. Jag räknar det 2-3 dubbla med bensin, ränta, service , försäkring , dock, skatt osv....
VolvoB20 skrev: sön 30 jan 2022, 20:11
hullan skrev: sön 30 jan 2022, 13:08 Tjänar man så himla dåligt som PST? Jag menar jag betalar runt 3000 i månaden för min V60 2019 och jag är inte särskilt högavlönad.
3000 kr/mån. Jag räknar det 2-3 dubbla med bensin, ränta, service , försäkring , dock, skatt osv....
Det är nog mer rimligt att räkna så. 3000kr/mån kan det kanske bli med en hyffsad kontantinsats och en avbetalningstid på 84 månader eller nått. Men visst sen tillkommer det som du räknar upp.
Sen hänger de inte heller på forum mm
Väldigt ofta man upplever känslan när man frågat om något som det stått mycket om här som exempel så de ingen aning om detta.
Jag tror med det kan bero på att en del har ett hobby fordon hemma. Eller på helt andra anledningar.
Om jag skulle vara nyfiken på varför en del kör sunkiga bilar till jobbet skulle jag fråga dem. :nerd:

Edit anser inte att jag har nått med den saken att göra alls. Så jag frågar inte.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Till att börja med så tvivlar jag på att det är statistiskt fastställt att PST kör sunkiga bilar överlag. Naturligtvis finns det enskilda PST som kör sunkiga bilar, och de som kör fina bilar.

Av det jag sett så lägger PST:erna en del på sina bilar. Inte nödvändigtvis nya, det kan vara också vara äldre intressanta bilar.

Många PST:er är relativt unga, och har många andra hål att stoppa sina pengar i. Därför finner jag det relativt naturligt att alla inte kör omkring i nya Volvo. Det gjorde inte jag heller i den åldern. Relativt sett tycker jag ändå att de jag sett verkar lägga mer av sin disponibla inkomst på bilar än vad många andra gör.
hullan skrev:Detta är något jag faktiskt seriöst funderat på. Roade mig med att kolla upp ett gäng tekniker på två officiella Volvo-verkstäder här på orten.

Detta är bara att kolla på hitta.se vad de har för bilar registrerade på sig.

Jag blir förvånad när i princip all har gamla sunkiga Dacia eller Renault-bilar - typ årsmodell 2010 eller äldre. Få har ens en Volvo och om de har så är det typ en V70 MY09

Vad är grejen med detta? Jag fattar att det inte ska påverka deras kunskap men det känns ändå så märkligt när de skruvar på min ”nya” Volvo

Tjänar man så himla dåligt som PST? Jag menar jag betalar runt 3000 i månaden för min V60 2019 och jag är inte särskilt högavlönad.

Och de har väl personal-rabatt?

Jag jobbar själv i IT-branschen och min arbetsgivare är väldigt mån om att jag har licenser och alla senaste plattor/laptops mm att nyttja privat för att liksom ”hänga med”
Förmånsbilar syns inte via "hitta.se".. Och en PST har kanske en brutto lön mellan 30-35? Kanske inte vill spendera pengarna på en helt ny bil då.

Sen beror det kanske på vart man bor och jobbar också? Jag vet att min PST har tillgång till förmånsbil. Men det är inte säkert alla ÅF erbjuder detta till sina PST.

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]