- lör 01 jan 2022, 13:56
#1481324
Jag kan lägga in en kommentar här även om det inte handlar om samma bilfabrikat. Men det visar att försäljarna kanske pratar och lovar lite mer än vad dom har täckning för.
För 2 och ett ½ år sedan beställde jag en Ford Kuga E85. Alla E85-bilar som såldes i Sverige (och övriga Norden???) hade motorvärmare vid leveransen. Volvo och SAAB hade det redan från fabrik. Man kunde t.o.m. välja bränsledriven värmare eller elvärmare i SAAB BioPower. Alla Volvo E85 var elvärme, Calix/Volvo. Bara motorvärmare men fullt utbyggbart. Andra hade det som leveransmonterat på E85-bilar.
Till min Ford hette det vid beställningen att det skulle bli en hel anläggning, motorvärmare, kupéfläkt 1,4 kW och batteriladdare 5 A. I princip var det så också, men försäljaren poängterade att det skulle bli en slangmonterad vattenvärmare. (Vatten är den bästa värmeledaren!)
När leveransen närmade sig kom ett meddelande via mail att bilen nu hade kommit till hamn i Sverige, det framgick inte vilken hamn, men där skulle bilen stanna någon dag eller två och man skulle montera värmeanläggningen på en verkstad i hamnen, fabrikat DEFA.
Någon vecka senare fick jag hämta bilen på min närort. Det visade sig när jag kollade upp att bilen hade bara en anliggningsvärmare. Alltså en sådan som sitter utanpå motorblocket/oljetråget. Jag kollade upp på DEFA's webbsidor om det verkligen skulle vara så. Och det stämmer. Till min bil skall det vara en anliggningsvärmare! (300 Watt och dålig energieffektivitet) Jag har kopplat in den i flera timmar och mätt tempen på motoroljan med en IR-termometer. 27° C efter ca 3 timmar.För säkerhets skull mätte jag på några andra ställen också och det är inte över 30° C någonstans. Så jag lät montera en slangvärmare, en sådan burk som sitter bredvid motorn, 500 Watt och även den är fabrikat DEFA. På så vis blev det enkelt med kabelanslutningarna. Anliggningsvärmare sitter kvar oansluten som "reserv" eller något annat nu okänt behov.
Men försäljaren hade lovat mer än vad han själv visste. Att det blev så kan ju ha med värmartillverkarens rutiner och teknik att göra. DEFA har bestämt sig för att en Ford skall ha en anliggningsvärmare. Därför är datorerna programmerade med det svaret om man frågar. Jag hade tidigare en V70 2.0F -08. Också Fordmotorn, men där var det en fabriksmonterad insticksvärmare. Alltså den typen som anses vara det effektivaste. Värmaren sitter direkt i vätskan i kylmanteln. Volvo 1.8 F och 2.0 F har det så. Dom större 2.5 Fx tror jag har slangvärmare som jag har nu i Forden. Det lär inte finnas plats i kylmantlarna för insticksvärmare längre i moderna motorer.
Jag kan tillägga att motorvärmeanläggningen ingick i priset. Det var ett "lockpris" om man beställde bilen före halvårsskiftet 2019. Då fick man dessutom en rätt bra rabatt, nästan 39 000 kr. Men det mesta av det gick åt till vinterdäck på fälg och automatlåda. Så priset blev ungefär vad en motsvarande bil, med manuell låda, kostar i dag.