Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja när man bygger en XC60 (eller XC90) Recharge laddhybrid MY23 nu då ingår bränsledriven värmare. Jag har det i min V90 T6 Recharge 2022. Verkligen bra tillbehör men jag fick betala 3900 kr för den eftersom Volvo på 2022 early plockat bort den. Det går inte få bränsledriven värmare på V90 MY23.
Volvo skulle ju plocka bort bränsledriven värmare på laddhybriderna. Varför de är tillbaka på XC60 (och XC90, men inte på andra laddhybrider) är svårt förstå. Det var ju klagomål från miljövänner och i bilpressen att bensinvärmaren släpper ut orenade avgaser. Om man bortser från den negativa miljöaspekten är en bränslevärmare ett kanonbra tillbehör. Jag hade dieselvärmare i min förra bil, funka kanon.
Man kan inte välja bort bensinvärmaren på en XC60 (eller XC90) för den ingår som standard i alla utrustningsnivåer.
/Bo
MazzeH skrev: fre 31 dec 2021, 09:13 Den var lite spännande! Beställde en XC60 Recharge -23 innan jul , och har elvärmare enl bekräftelsen! Går jag in idag och bygger den igen så står det bränslevärmare..
Du har ditt avtal att luta dig mot. Blir spännande se hur Volvo löser problemet i ditt fall, om de sätter i bränslevärmare eller inte i din bil när den byggs.
I mitt fall var det så att jag beställde en V90 Recharge MY21 (i feb. -21) där bränslevärmare var standard utrustning. Men så blev det försening och Volvo ändrade till en MY22 early där bränslevärmare inte ingick. Men det gick att få men nu kosta det 3900 kr att få den och det var vad jag fick betala för att få tillbaka den fastän den ingick enligt det avtal jag hade på en MY21:a. Så gör Volvo för att tjäna lite extra pengar. Inge snyggt.
/Bo
Eldriven bränslevärmare kommer att utgå fom produktionsvecka 5 pga bristen på halvledare. På hela modellår 2023 på XC90-XC60 så är den bränsledrivna värmaren tillbaka.

När en bil övergår till ny årsmodell så skall kunden kompenseras och få den nyare modellen för samma pris, har detta inte skett har din ÅF gjort fel mot dig som konsument.

GOTT NYTT ÅR!
Zanders skrev: fre 31 dec 2021, 15:29 Gäller detta bara XC? Eller ryker den eldrivna värmaren även för oss som har beställt en V60 och har leverans efter v5?
Gå in och bygg en V60 på Volvo Cars hemsida. Om det i utrustingsnivåerna står elvärme o elkyla på Klimat så borde du slippa bensinvärmaren. Den är i och för sig bra om man bortser från miljöaspekten. Sist jag kolla var det bara XC60 och XC90 i Rechargeutförande som återigen fick bensinvärmare.
Men det kan ju ändras, chipbristen kan ju medföra fler Volvomodeller får diverse ändringar och borttagna funktioner.
/Bo
Jag kan lägga in en kommentar här även om det inte handlar om samma bilfabrikat. Men det visar att försäljarna kanske pratar och lovar lite mer än vad dom har täckning för.
För 2 och ett ½ år sedan beställde jag en Ford Kuga E85. Alla E85-bilar som såldes i Sverige (och övriga Norden???) hade motorvärmare vid leveransen. Volvo och SAAB hade det redan från fabrik. Man kunde t.o.m. välja bränsledriven värmare eller elvärmare i SAAB BioPower. Alla Volvo E85 var elvärme, Calix/Volvo. Bara motorvärmare men fullt utbyggbart. Andra hade det som leveransmonterat på E85-bilar.
Till min Ford hette det vid beställningen att det skulle bli en hel anläggning, motorvärmare, kupéfläkt 1,4 kW och batteriladdare 5 A. I princip var det så också, men försäljaren poängterade att det skulle bli en slangmonterad vattenvärmare. (Vatten är den bästa värmeledaren!)
När leveransen närmade sig kom ett meddelande via mail att bilen nu hade kommit till hamn i Sverige, det framgick inte vilken hamn, men där skulle bilen stanna någon dag eller två och man skulle montera värmeanläggningen på en verkstad i hamnen, fabrikat DEFA.
Någon vecka senare fick jag hämta bilen på min närort. Det visade sig när jag kollade upp att bilen hade bara en anliggningsvärmare. Alltså en sådan som sitter utanpå motorblocket/oljetråget. Jag kollade upp på DEFA's webbsidor om det verkligen skulle vara så. Och det stämmer. Till min bil skall det vara en anliggningsvärmare! (300 Watt och dålig energieffektivitet) Jag har kopplat in den i flera timmar och mätt tempen på motoroljan med en IR-termometer. 27° C efter ca 3 timmar.För säkerhets skull mätte jag på några andra ställen också och det är inte över 30° C någonstans. Så jag lät montera en slangvärmare, en sådan burk som sitter bredvid motorn, 500 Watt och även den är fabrikat DEFA. På så vis blev det enkelt med kabelanslutningarna. Anliggningsvärmare sitter kvar oansluten som "reserv" eller något annat nu okänt behov.
Men försäljaren hade lovat mer än vad han själv visste. Att det blev så kan ju ha med värmartillverkarens rutiner och teknik att göra. DEFA har bestämt sig för att en Ford skall ha en anliggningsvärmare. Därför är datorerna programmerade med det svaret om man frågar. Jag hade tidigare en V70 2.0F -08. Också Fordmotorn, men där var det en fabriksmonterad insticksvärmare. Alltså den typen som anses vara det effektivaste. Värmaren sitter direkt i vätskan i kylmanteln. Volvo 1.8 F och 2.0 F har det så. Dom större 2.5 Fx tror jag har slangvärmare som jag har nu i Forden. Det lär inte finnas plats i kylmantlarna för insticksvärmare längre i moderna motorer.

Jag kan tillägga att motorvärmeanläggningen ingick i priset. Det var ett "lockpris" om man beställde bilen före halvårsskiftet 2019. Då fick man dessutom en rätt bra rabatt, nästan 39 000 kr. Men det mesta av det gick åt till vinterdäck på fälg och automatlåda. Så priset blev ungefär vad en motsvarande bil, med manuell låda, kostar i dag.
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]