- tor 09 dec 2021, 11:22
#1478098
Var ute idag och kollade batterier, - 1°. I båten var var spänningen 12,4V resp. 12,0V. D.v.s ungefär ½, resp. ¼ laddat. I Volvon visade det 12,7V, d.v.s fullt. Körde några mil igår när jag fick igång den. Har en batterimätare som mäter SAE/CCA, EN, IEC eller DIN. Nu har jag inga värden på batterierna (Biltemas, några år gamla), men har en "tabell" där jag kan översätta. Där står 3xAh = DIN värdet, sedan kan man översätta det den enhet man vill ha.. Batteriet i Volvon (Biltemas 60Ah)sulle då vara på 325 CCA (verkar lågt) och 425 CCA på båtbatterierna (Biltema fritidsbatterier 86Ah. Alla batterier är "Good condition", trots olika "laddningsstatus". Både bilen och båten står nu på laddning, laddaren i Volvon gick över till "underhållsladdning" efter c:a 10 minuter, vilket borde vara normalt eftersom batteriet var fulladdat från början. Ska inte köra med båten på ett tag (Maj 2022), men bilen ska inte stå såå länge.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V