Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Slasse
Jag tycker jag märker en stor skillnad från stillastånde och när man åker iväg.
av III
Tjusningen ska väl vara just det att elmotorn jobbar i det fördolda och ger lite extra när det behövs. Jag märker då aldrig av elmotorn i min B3 bensin vid körning. Men tekniken har ju förbättrat start/stopp väldigt mycket. Nu märks det knappt när motorn startar. Det är för mig den största behållningen. Prestandamässigt vet i tusan, men smidigheten i vardagen är god. Känslan nja. Men ja ha åker rätt mycket BMW också av olika modeller. Är man van vid min b3 bensin så noterat jag att start/stopp är mera irriterande i BMW. Generella samspelet mellan motor och växellåda bättre i BMWn. Något jag funderat över är automatlådorna är att hur de jobbar är väldigt lika, ligger nära tillhands att tro att BMW också använder lådor från samma tillverkare. Bmw har dock en annan programmering när det ska växlas, de växlar snabbare men inte så snabbt att det känns rappt
av Primus
Volvos drivlina är under all kvalitet. Ta bara fördröjningen om man ligger i 40-80 och vill göra en snabb hastighetsökning. Det tar evigheter. Motorstyrning och växellåda är otroligt långsamma.
Användarvisningsbild
av bem
Primus skrev: tis 23 nov 2021, 16:10 Volvos drivlina är under all kvalitet. Ta bara fördröjningen om man ligger i 40-80 och vill göra en snabb hastighetsökning. Det tar evigheter. Motorstyrning och växellåda är otroligt långsamma.
Går det kanske med Polestar optimering komma tillrätta med det (mellanregistret)?
/Bo
av Primus
bem skrev: tis 23 nov 2021, 16:27
Primus skrev: tis 23 nov 2021, 16:10 Volvos drivlina är under all kvalitet. Ta bara fördröjningen om man ligger i 40-80 och vill göra en snabb hastighetsökning. Det tar evigheter. Motorstyrning och växellåda är otroligt långsamma.
Går det kanske med Polestar optimering komma tillrätta med det (mellanregistret)?
/Bo
Jag ser att en del skriver att det blir bättre. Men man kan också läsa att folka är nöjde med hur det är i original. Det senare är en omöjlighet, antingen kör de aldrig så att de märker denna seghet eller så kan de inte bedöma hur det borde vara. Därför är jag rädd att vissa med Polestar gör samma felaktiga bedömning.
Det finns inom marknadföringspsykoloi ett begrepp som jag nu glömt vad det heter men som säger att människor tenderar att efter köp försvara sitt köp och till och med överdriva de positiva sidorna även om det kanske inte fullt ut motsvarade förväntningarna. Att man försvarar köpet beror på att man helt enkelt blir mer tillfreds om man övertalar sig själv om att det var ett bra köp.
av Javerhammar
@Primus - vad är det som gör den seg? Att den inte växlar ned och ligger på för lågt varv eller att den saknar kraft då den växlat ned?
Jag är en av de som kör på ett sätt där ingen seger märks, är tvärtom imponerad av hur linjärt motorn (,B4 diesel) levererar kraften över hela registret :)
av perhall
Primus skrev:Volvos drivlina är under all kvalitet. Ta bara fördröjningen om man ligger i 40-80 och vill göra en snabb hastighetsökning. Det tar evigheter. Motorstyrning och växellåda är otroligt långsamma.
B4 diesel är bra mycket kvickare än A6 med sexcylindrig diesel (både gamla och nya)... men finns bättre. Dock är alla dieslar lätt sega i reaktionerna..
av Primus
Javerhammar skrev: mån 29 nov 2021, 06:07 @Primus - vad är det som gör den seg? Att den inte växlar ned och ligger på för lågt varv eller att den saknar kraft då den växlat ned?
Jag är en av de som kör på ett sätt där ingen seger märks, är tvärtom imponerad av hur linjärt motorn (,B4 diesel) levererar kraften över hela registret :)
Först kommer min erfarenhet från B5 Bensin just nu, sedan hade jag en XC70 D5 2007-10(kan ha haft den första av den modellen som levererades till kund i Sverige). Båda dessa hade mer eller mindre samma problem trots bensin/disel och många år emellan.

Enklast är väl att beskriva det så här. Först typisk situation: man kommer in i en situation där man vill ge kraftigt gaspådrag för att hinna över en korsning/hinna in i en rondell/göra en omkörning och komma ut i vänsterfil före en bil som redan närmar sig i vänsterfil
Resultat: När man trycker ned gaspedalen ska bilen tänka och tänka och tänka, därefter växlar den ned ett eller två/tror jag) steg för att därefter släppa loss alla krafter den har. Betänketiden är direkt farlig då det är lätt att överskatta de första metrarnas acceleration i ett gatukorsning/rondell/omkörning. Sedan är det ett ociviliserat beteende att få så mycket kraft efter ett tag att bilen snarare hoppar fram än får en kraftfull acceleration.

Tänkandet vid kraftigt gaspådrag tolkar jag som att både motorstyrning och växellåda är på tog för långsamma. Jag blev väldigt förvånad över att motorkarraktären påminner så mycket om min gamla D5 som jag alltså tog ut 2007. Innan D5:an körde jag en BMW bensin och den var oändligt mycket smidigare. Idag har jag kört kompisens Audi Q5 som är betydligt smidigare och jag har testat flera bilar som jag bedömer som smidigare vad gäller just detta, även om det är svårt att vara säker när man bara provkör eller lånar/hyr en bil en enstaka gång. Men Q5:an har jag kört flera gånger.

Hoppas det blev begripligt. Jag vill understryka att jag utöver detta och bensinförbrukningen(som är på tok för hög) är nöjd med bilen. Vill inte uppfattas som värsta gnällgubben.. :-D
av HeavyMetal
bem skrev: tis 23 nov 2021, 16:27
/Bo
Ja helt klart märker jag växlingarna är mycket rappare med Polestar* på min T5:a.
Det är just i mellanregistret som Polestar optimeringen kommer tillrätta!
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]