- tis 30 nov 2021, 00:02
Javerhammar skrev: ↑mån 29 nov 2021, 06:07
@Primus - vad är det som gör den seg? Att den inte växlar ned och ligger på för lågt varv eller att den saknar kraft då den växlat ned?
Jag är en av de som kör på ett sätt där ingen seger märks, är tvärtom imponerad av hur linjärt motorn (,B4 diesel) levererar kraften över hela registret :)
Först kommer min erfarenhet från B5 Bensin just nu, sedan hade jag en XC70 D5 2007-10(kan ha haft den första av den modellen som levererades till kund i Sverige). Båda dessa hade mer eller mindre samma problem trots bensin/disel och många år emellan.
Enklast är väl att beskriva det så här. Först typisk situation: man kommer in i en situation där man vill ge kraftigt gaspådrag för att hinna över en korsning/hinna in i en rondell/göra en omkörning och komma ut i vänsterfil före en bil som redan närmar sig i vänsterfil
Resultat: När man trycker ned gaspedalen ska bilen tänka och tänka och tänka, därefter växlar den ned ett eller två/tror jag) steg för att därefter släppa loss alla krafter den har. Betänketiden är direkt farlig då det är lätt att överskatta de första metrarnas acceleration i ett gatukorsning/rondell/omkörning. Sedan är det ett ociviliserat beteende att få så mycket kraft efter ett tag att bilen snarare hoppar fram än får en kraftfull acceleration.
Tänkandet vid kraftigt gaspådrag tolkar jag som att både motorstyrning och växellåda är på tog för långsamma. Jag blev väldigt förvånad över att motorkarraktären påminner så mycket om min gamla D5 som jag alltså tog ut 2007. Innan D5:an körde jag en BMW bensin och den var oändligt mycket smidigare. Idag har jag kört kompisens Audi Q5 som är betydligt smidigare och jag har testat flera bilar som jag bedömer som smidigare vad gäller just detta, även om det är svårt att vara säker när man bara provkör eller lånar/hyr en bil en enstaka gång. Men Q5:an har jag kört flera gånger.
Hoppas det blev begripligt. Jag vill understryka att jag utöver detta och bensinförbrukningen(som är på tok för hög) är nöjd med bilen. Vill inte uppfattas som värsta gnällgubben..

Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,