Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kebabpizza
En muttermaskin med högt lossdragningsmoment (nära 1000nm går det åt efter att mindre noggranna verkstäder varit framme) och en rejäl garagedomkraft gör hjulbytet till ett nöje (eller nästan i alla fall) enligt min åsikt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Okalettos, Lite så :) Ska man vara riktigt trist kan man ju räkna med att jobba ihop till maskinen, köpa den, packa upp, ladda, underhålla. Små saker men just tid skulle man nog inte tjäna in de första åren på 1-2 bilar ;-) Men tycker man det är en kul pryl som får en att byta själv så för all del, blir ändå billigare rätt snabbt än all betala för att få de bytta.

Bäst är nog att få lite assistans med att byta så går det nog snabbast, jag och farsan bytte hemma på 20 minuter allt som allt men att ta fram prylarna och ta undan de
av Okalettos
Ja en assistent är egentligen det allra bästa.. Och ev garagedomkraft (har en tvåtons billig modell som jag av nån halvmärklig anledning inte brukar använda).. Och man slipper ju hörselkåpor om man inte kör med mutterdragare :party:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Oavsett hur snabb man tror man är så får man aldrig i livet av bultar fortare för hand än med mutterknackare... Jag menar, dom flesta ligger på runt 3000rpm, lycka till att slå det för hand :-D Visst, det är inte många minuter man sparar in på 20 bultar, men alltid nått.

Men det är klart, har man en nätdriven knackare så får man ju lägga på tiden, och jobbet, det tar att dra fram skarvsladd och koppla in eländet.... Batteridriven däremot är redo på ett par sekunder :-) (förutsatt att man har batteriet uppladdat så klart.... annars blir det svårt)
Min Ryobi R18IW3 är helt klart ett av dom bästa köp jag gjort inom verktyg dom senaste 10åren.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag köpte en sådan för 10 år sedan, använde den 2-3 gånger sedan fortsatte jag att köra manuellt. För två år sedan hade jag haft bilen på en däckverkstad som dragit skruvarna fram väldigt hårt, så då plockade jag fram den. Men den orkade den inte lossa dem, de satt nog väldigt hårt dock för jag fick ta ett långt rör och började spärrskaftet. En låsbult gick rakt av så den fick jag åka till en verkstad och svetsa på en mutter.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nää, nen gör man det själv så vet man att det går att lossa. Nu kan ju inte alla göra det, men har man möjlighet att göra det kan man ju ha koll på statusen på bromsarna också
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lucif3r skrev: mån 08 nov 2021, 14:37 ..Jag menar, dom flesta ligger på runt 3000rpm, lycka till att slå det för hand :-D Visst, det är inte många minuter man
Glöm inte att räkna in tiden du får lägga på gymträning för att hålla kroppen igång när alla redskap är motordrivna :-D :-D
Användarvisningsbild
av Micce1980
lennarte skrev:Nää, nen gör man det själv så vet man att det går att lossa. Nu kan ju inte alla göra det, men har man möjlighet att göra det kan man ju ha koll på statusen på bromsarna också
Ja det är ju en del av bonusen, man kan gå över och kolla däcken. Brukar syna mönsterdjupen och sen kolla hjulhusen och sedan belägg, skivor, bromsrör med mera. Synar väl det inte i sömmarna men man ser ju om något behövs göras :)

Erik Å skrev:
Lucif3r skrev: mån 08 nov 2021, 14:37 ..Jag menar, dom flesta ligger på runt 3000rpm, lycka till att slå det för hand :-D Visst, det är inte många minuter man
Glöm inte att räkna in tiden du får lägga på gymträning för att hålla kroppen igång när alla redskap är motordrivna :-D :-D
Det ligger ändå något i det. Man behöver ju använda kroppen :)

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]