Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Toyota är nog den som är mest känd för att optimera processen, inga slöserier. Men dom ansåg redan innan att det inte var ett slöseri att ha tillgång till kritiska komponenter, så dom hade ett större lager och blev påverkade senare än merparten av andra företag i industrin.
JEriksson skrev: tor 09 sep 2021, 20:58 Kanske beror det på vad man läst på andra forum mm att varken Tesla eller Toyota drog ner på prognoserna gällande inköp av halvledare som de andra tillverkarna gjorde?
Tänk så olika vissa biltillverkare resonerat. Misstänker att de biltillverkare som är mer eller mindre i händerna på ekonomer som räknar på varenda korvöre och liksom inte kan blicka över horisonten eller tänka lite utanför boxen är de som nu sitter med minskad tillverkning eller rent av stängda fabriker och dessutom försöker få folk att köpa de tillverkade vingklippta chipbrist edition bilarna.
Bara mina egna spekulationer hur virrvarret i chipbristens kölvatten fått olika effekter hos olika biltillverkare.
Jag är säkert ute och ”cyklar” men min teori kanske har ett korn av sanning i sig?
/Bo
bem skrev:Bara mina egna spekulationer hur virrvarret i chipbristens kölvatten fått olika effekter hos olika biltillverkare.
Du har inte fel men det har inte gått tidigare att vara "duktig" och samla på sig stora lager. Då binder man för mycket kapital och får ett lägre resultat (=lägre aktiekurs) och sparken som företagsledare. Det har funkat med slimmade lager så länge allt har flutit på. Men sen hände något ingen kunde förutse...
SundanceKid skrev: lör 25 sep 2021, 10:17 Vad kommer saknas på min bil om jag beställer en XC90 T8 Pro R-design idag?
Prioriteras någon modell hos Volvo?
Vet inte dagsläget för Volvos prioritering men 90-serien dvs. XC90, V90, S90 prioriterades tidigare. Det är min V90 T6 Recharge 2022 (levererades för 1 mån. sen till mig) ett bevis på för den har t.ex. Driver Awareness med BLIS. Bl.a. BLIS var en av de saker Volvo plockade bort och troligen fortfarande plockar bort p.g.a. pågående chipbrist på andra serier än 90-serien.
Läste även här på forumet en som beställde en XC60 T8 2022:a fullmatad med utrustning klara sig från att få ”vingklippt” bil, BLIS och 360-graderskamera fanns på hans bil, så den dyraste XC60 tycks ha klara sig också.
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
SundanceKid skrev: lör 25 sep 2021, 19:00 Jag kommer inte acceptera att något saknas då jag kräver hela speclistan på min bil som vanligt.
Kan man skriva detta i kontrakt när man beställer?
Nej det kan man inte skriva och det behövs inte heller fick jag höra av en kollega. Man får välja vad man vill göra. Antingen beställer man en vingklippt bil. Eller så väntar man med att lägga beställningen till grejjerna finns tillgängliga igen.

Ingen kommer tvingas beställa en vingklippt bil. Det är frivilligt. Vill man inte ha det väntar man till bilen man vill ha går att planera igen.

Så du behöver inte vara orolig att Volvo levererar en bil till dig där utrustning fattas.

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]