- mån 23 aug 2021, 08:53
Väldigt märkligt att det inte var ett lagligt förfarande. Helt orimligt faktiskt, med tanke på alla inblandade och att det skedde "löpande" så fort en tjänstebil skulle lämnas tillbaka. Det var ju inte vid varje gång det var en "väldigt bra" affär, men nästan, skulle jag säga. Det var åtminstone aldrig en dålig affär.
En av mina två bilar var en BMW 325 sedan.
Bilhandlaren "värderade" den gentemot leasingbolaget till 125 000:- En summa som vi då blev erbjudna att köpa den för, av SEB Leasing. På Blocket fanns motsvarande bilar för 160-180 000:-
Just den bilen körde jag i 3 år "gratis". Jag fick lika mycket betalt för den när jag avyttrade den som jag köpt den för, inbyte. Hade jag sålt den privat hade jag till och med fått mer än vad jag köpte den för, efter tre år. Så det var inte tal om att det var något marknadsvärde jag köpte den för initialt.
Jag läser ju vad du skriver, och inser det rimliga i att Skatteverket bör ha en åsikt om det. Men det är lika orimligt att stora och normala bolag ihop med bank tillåter anställda detta om det inte var OK.
Ovanstående BMW köpte jag för 10-12 år sen om jag minns rätt, men det spelar ju ingen roll om det varit samma regler i 30 år :)
specos skrev: ↑lör 21 aug 2021, 22:43Men det jag betalade var väldigt långt ifrån "marknadsvärde", två gånger har det skett dessutom, och det var ett fullt normalt förfarande på min dåvarande arbetsplats, som var ett normalt, globalt och stort AB. Dessutom var ju SEB inblandande i affärerna eftersom det var de som ägde bilarna.jaronsso skrev:Så länge priset uppgick till marknadsvärde är det helt okey. Jag har dock svårt att tänka mig att en bilhandlare skulle betala vad som menas med marknadsvärde. Förutsatt att de inte har väldigt låga marginaler (så borde inte vara fallet eftersom du skriver att du gjorde en bra affär...). Visst avdrag från marknadsvärde vid utköp kan tillåtas, nånstans runt 5-10 000 kr då den oftast inte är rekondad med mera.specos skrev: ↑tor 19 aug 2021, 22:52 Priset du betalar privat ska utgå från marknadsvärdet. Det har ingen betydelse vad restvärdet är.Jag har två gånger köpt ut leasingbilar som skulle återlämnas till bilhandlare efter tre år, och de har köpts för vad bilhandlaren skulle "köpt in den för".
Vad är då marknadsvärdet? I princip vad en bilhandlare skulle SÄLJA den för (alltså inte köpa in den för).
Borde inte vara orimligt att kolla bilpriser.se och blocketannonser för att få en uppfattning. Vill man kan man givetvis gå till en bilhandlare och be om en värdering. Den bör ju då matcha blocketannonserna annars är det ju något som är konstigt.....=)
Det har varit två väldigt bra affärer kan jag meddela.
På mitt tidigare fullt legitima arbete på ett större internationellt bolag var det något som ofta erbjöds de anställda.
Principen var ju att det var vad bilhandlaren skulle "köpa den för" av leasingbolaget, som i vårt fall var en vanlig bank, typ "SEB Leasing". Istället för att leasingbolaget sålde den till bilhandlaren, såldes den till vårt företag, som i sin tur sålde den till en anställd. Allt detta var ju "uppgjort innan" så transaktioner och ägarbyten, etc. gjordes inte 17 gånger fram och tillbaka, om du förstår vad jag menar.
Ser inte det märkliga i det här och jag har svårt att tro att stora företag och banker går emot skatteregler. Det var ju liksom inget hysch-hysch kring det. Men det kan ju ändrats förvisso, men senast jag gjorde så var inte så längesedan. 6-7 år sedan var det, andra gången.
Det finns hur många domar som helst på detta, det är försäljningsvärdet som värderingen utgår från vid bestämmande av marknadsvärde. Ev skillnad blir lön. Reglerna har varit samma de senaste i vart fall 30 år...
Mellanskillnaden blir lön för den anställde, i förekommande fall skattetillägg om det inte är jättesummor vi pratar om då det kan bli åtal.
Väldigt märkligt att det inte var ett lagligt förfarande. Helt orimligt faktiskt, med tanke på alla inblandade och att det skedde "löpande" så fort en tjänstebil skulle lämnas tillbaka. Det var ju inte vid varje gång det var en "väldigt bra" affär, men nästan, skulle jag säga. Det var åtminstone aldrig en dålig affär.
En av mina två bilar var en BMW 325 sedan.
Bilhandlaren "värderade" den gentemot leasingbolaget till 125 000:- En summa som vi då blev erbjudna att köpa den för, av SEB Leasing. På Blocket fanns motsvarande bilar för 160-180 000:-
Just den bilen körde jag i 3 år "gratis". Jag fick lika mycket betalt för den när jag avyttrade den som jag köpt den för, inbyte. Hade jag sålt den privat hade jag till och med fått mer än vad jag köpte den för, efter tre år. Så det var inte tal om att det var något marknadsvärde jag köpte den för initialt.
Jag läser ju vad du skriver, och inser det rimliga i att Skatteverket bör ha en åsikt om det. Men det är lika orimligt att stora och normala bolag ihop med bank tillåter anställda detta om det inte var OK.
Ovanstående BMW köpte jag för 10-12 år sen om jag minns rätt, men det spelar ju ingen roll om det varit samma regler i 30 år :)
Senast redigerad av 2 jaronsso, redigerad totalt 0 gång.