Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
specos skrev: lör 21 aug 2021, 22:43
jaronsso skrev:
specos skrev: tor 19 aug 2021, 22:52 Priset du betalar privat ska utgå från marknadsvärdet. Det har ingen betydelse vad restvärdet är.
Vad är då marknadsvärdet? I princip vad en bilhandlare skulle SÄLJA den för (alltså inte köpa in den för).
Borde inte vara orimligt att kolla bilpriser.se och blocketannonser för att få en uppfattning. Vill man kan man givetvis gå till en bilhandlare och be om en värdering. Den bör ju då matcha blocketannonserna annars är det ju något som är konstigt.....=)
Jag har två gånger köpt ut leasingbilar som skulle återlämnas till bilhandlare efter tre år, och de har köpts för vad bilhandlaren skulle "köpt in den för".
Det har varit två väldigt bra affärer kan jag meddela.
På mitt tidigare fullt legitima arbete på ett större internationellt bolag var det något som ofta erbjöds de anställda.

Principen var ju att det var vad bilhandlaren skulle "köpa den för" av leasingbolaget, som i vårt fall var en vanlig bank, typ "SEB Leasing". Istället för att leasingbolaget sålde den till bilhandlaren, såldes den till vårt företag, som i sin tur sålde den till en anställd. Allt detta var ju "uppgjort innan" så transaktioner och ägarbyten, etc. gjordes inte 17 gånger fram och tillbaka, om du förstår vad jag menar.

Ser inte det märkliga i det här och jag har svårt att tro att stora företag och banker går emot skatteregler. Det var ju liksom inget hysch-hysch kring det. Men det kan ju ändrats förvisso, men senast jag gjorde så var inte så längesedan. 6-7 år sedan var det, andra gången.
Så länge priset uppgick till marknadsvärde är det helt okey. Jag har dock svårt att tänka mig att en bilhandlare skulle betala vad som menas med marknadsvärde. Förutsatt att de inte har väldigt låga marginaler (så borde inte vara fallet eftersom du skriver att du gjorde en bra affär...). Visst avdrag från marknadsvärde vid utköp kan tillåtas, nånstans runt 5-10 000 kr då den oftast inte är rekondad med mera.

Det finns hur många domar som helst på detta, det är försäljningsvärdet som värderingen utgår från vid bestämmande av marknadsvärde. Ev skillnad blir lön. Reglerna har varit samma de senaste i vart fall 30 år...

Mellanskillnaden blir lön för den anställde, i förekommande fall skattetillägg om det inte är jättesummor vi pratar om då det kan bli åtal.
Men det jag betalade var väldigt långt ifrån "marknadsvärde", två gånger har det skett dessutom, och det var ett fullt normalt förfarande på min dåvarande arbetsplats, som var ett normalt, globalt och stort AB. Dessutom var ju SEB inblandande i affärerna eftersom det var de som ägde bilarna.
Väldigt märkligt att det inte var ett lagligt förfarande. Helt orimligt faktiskt, med tanke på alla inblandade och att det skedde "löpande" så fort en tjänstebil skulle lämnas tillbaka. Det var ju inte vid varje gång det var en "väldigt bra" affär, men nästan, skulle jag säga. Det var åtminstone aldrig en dålig affär.
En av mina två bilar var en BMW 325 sedan.
Bilhandlaren "värderade" den gentemot leasingbolaget till 125 000:- En summa som vi då blev erbjudna att köpa den för, av SEB Leasing. På Blocket fanns motsvarande bilar för 160-180 000:-
Just den bilen körde jag i 3 år "gratis". Jag fick lika mycket betalt för den när jag avyttrade den som jag köpt den för, inbyte. Hade jag sålt den privat hade jag till och med fått mer än vad jag köpte den för, efter tre år. Så det var inte tal om att det var något marknadsvärde jag köpte den för initialt.

Jag läser ju vad du skriver, och inser det rimliga i att Skatteverket bör ha en åsikt om det. Men det är lika orimligt att stora och normala bolag ihop med bank tillåter anställda detta om det inte var OK.
Ovanstående BMW köpte jag för 10-12 år sen om jag minns rätt, men det spelar ju ingen roll om det varit samma regler i 30 år :)
Senast redigerad av 2 jaronsso, redigerad totalt 0 gång.
av Fattiglapp
jaronsso skrev: mån 23 aug 2021, 08:53
jaronsso skrev:
Jag har två gånger köpt ut leasingbilar som skulle återlämnas till bilhandlare efter tre år, och de har köpts för vad bilhandlaren skulle "köpt in den för".
Det har varit två väldigt bra affärer kan jag meddela.
På mitt tidigare fullt legitima arbete på ett större internationellt bolag var det något som ofta erbjöds de anställda.

Principen var ju att det var vad bilhandlaren skulle "köpa den för" av leasingbolaget, som i vårt fall var en vanlig bank, typ "SEB Leasing". Istället för att leasingbolaget sålde den till bilhandlaren, såldes den till vårt företag, som i sin tur sålde den till en anställd. Allt detta var ju "uppgjort innan" så transaktioner och ägarbyten, etc. gjordes inte 17 gånger fram och tillbaka, om du förstår vad jag menar.

Ser inte det märkliga i det här och jag har svårt att tro att stora företag och banker går emot skatteregler. Det var ju liksom inget hysch-hysch kring det. Men det kan ju ändrats förvisso, men senast jag gjorde så var inte så längesedan. 6-7 år sedan var det, andra gången.
Så länge priset uppgick till marknadsvärde är det helt okey. Jag har dock svårt att tänka mig att en bilhandlare skulle betala vad som menas med marknadsvärde. Förutsatt att de inte har väldigt låga marginaler (så borde inte vara fallet eftersom du skriver att du gjorde en bra affär...). Visst avdrag från marknadsvärde vid utköp kan tillåtas, nånstans runt 5-10 000 kr då den oftast inte är rekondad med mera.

Det finns hur många domar som helst på detta, det är försäljningsvärdet som värderingen utgår från vid bestämmande av marknadsvärde. Ev skillnad blir lön. Reglerna har varit samma de senaste i vart fall 30 år...

Mellanskillnaden blir lön för den anställde, i förekommande fall skattetillägg om det inte är jättesummor vi pratar om då det kan bli åtal.
Men det jag betalade var väldigt långt ifrån "marknadsvärde", två gånger har det skett dessutom, och det var ett fullt normalt förfarande på min dåvarande arbetsplats, som var ett normalt, globalt och stort AB. Dessutom var ju SEB inblandande i affärerna eftersom det var de som ägde bilarna.
Väldigt märkligt att det inte var ett lagligt förfarande. Helt orimligt faktiskt, med tanke på alla inblandade och att det skedde "löpande" så fort en tjänstebil skulle lämnas tillbaka. Det var ju inte vid varje gång det var en "väldigt bra" affär, men nästan, skulle jag säga. Det var åtminstone aldrig en dålig affär.
Bilhandlaren "värderade" den gentemot leasingbolaget till 125 000:- En summa som vi då blev erbjudna att köpa den för, av SEB Leasing. På Blocket fanns motsvarande bilar för 160-180 000:-
Just den bilen körde jag i 3 år "gratis". Jag fick lika mycket betalt för den när jag avyttrade den som jag köpt den för.

Jag läser ju vad du skriver, och inser det rimliga i att Skatteverket bör ha en åsikt om det. Men det är lika orimligt att stora och normala bolag ihop med bank tillåter anställda detta om det inte var OK.
Ovanstående BMW köpte jag för 10-12 år sen om jag minns rätt, men det spelar ju ingen roll om det varit samma regler i 30 år :)
Jag tolkar inte lagen, för jag är inte jurist så mina tolkningar skulle lätt bli fel. Jag talar bara om min erfarenhet och den info jag hittar.

Ett av Sveriges största börsbolag låter, i samarbete med en mycket stor (störst?) leasinggivare, anställda köpa ut bilarna till det pris som bilhandlare erbjuder. Detta sker helt öppet. Vi pratar om en arbetsgivare som håller koll på hur många lunchmackor man bjuder sina anställda på för att ev förmånsbeskattning skall bli korrekt…
Att inget av dessa bolag skulle ha koll på reglerna och/eller missbruka dem är helt orimligt. Det handlar om långt över tusen bilar per år, gissar att något eller några hundratal köps ut.
av jaronsso
Fattiglapp skrev: mån 23 aug 2021, 10:01
jaronsso skrev: mån 23 aug 2021, 08:53

Just den bilen körde jag i 3 år "gratis". Jag fick lika mycket betalt för den när jag avyttrade den som jag köpt den för.

Jag tolkar inte lagen, för jag är inte jurist så mina tolkningar skulle lätt bli fel. Jag talar bara om min erfarenhet och den info jag hittar.

Ett av Sveriges största börsbolag låter, i samarbete med en mycket stor (störst?) leasinggivare, anställda köpa ut bilarna till det pris som bilhandlare erbjuder. Detta sker helt öppet. Vi pratar om en arbetsgivare som håller koll på hur många lunchmackor man bjuder sina anställda på för att ev förmånsbeskattning skall bli korrekt…
Att inget av dessa bolag skulle ha koll på reglerna och/eller missbruka dem är helt orimligt. Det handlar om långt över tusen bilar per år, gissar att något eller några hundratal köps ut.
Ja men precis, det är det jag menar också.
Ditt exempel låter ungefär som min arbetsgivare.
Nu var inte min arbetsgivare ett av Sveriges största börsbolag förvisso, men ändå stort, känt och globalt med kontor i säkert 100 länder. Att de, ihop med SEB Leasing, helt öppet skulle gå emot både lag och skatteregler låter orimligt.

Jag tolkar ingen lag jag heller :) Men jag har ju egen personlig erfarenhet däremot.
av Fattiglapp
Då kan jag konstatera att varken SEB eller Swedbank gör den tuffare tolkningen som nämns här i tråden. Personligen tror jag att de tillsammans har ett par anställda som har skaplig koll på skatteregler.
av Lövet
Nej båda gör fel och skulle inte klara en revision är tolkningen som ska göras. Återigen - denna typ av affärer är något som skatteverket måste granska manuellt. Det finns inga sätt att göra det systematiskt eftersom försäljningspriser av bilar inte registreras nånstans. Så chansen att komma undan är relativt hög. Det betyder inte att det är tillåtet för det.
av jaronsso
Lövet skrev: mån 23 aug 2021, 15:35 Nej båda gör fel och skulle inte klara en revision är tolkningen som ska göras. Återigen - denna typ av affärer är något som skatteverket måste granska manuellt. Det finns inga sätt att göra det systematiskt eftersom försäljningspriser av bilar inte registreras nånstans. Så chansen att komma undan är relativt hög. Det betyder inte att det är tillåtet för det.
Jag tvivlar inte på att du har rätt, men fortfarande låter det helt orimligt att stora företag i Sverige, ihop med lika stora och erkända banker, sysslar med den typ av affärer, eller "erbjudanden" kanske man ska kalla det, om det var föremål för tvivelaktigheter.
Att inte ha granskat någon sådan affär vid en revision känns också märkligt. Även om arbetet görs manuellt krävs det ingen jätteinsatts av en revisor, med tanke på all annan möjlig "skit" som revisorer granskar.

Nog om detta. Du har sannolikt helt rätt, men måste också inse det mycket märkliga i ovanstående, inte sant?
av Lövet
jaronsso skrev:Nog om detta. Du har sannolikt helt rätt, men måste också inse det mycket märkliga i ovanstående, inte sant?
Jag håller fullt med. Vad reglerna säger är dock helt tydligt och att köpa ut bilar till inköpspris som inte är tillgänligt för allmänheten ÄR en förmån och ska i så fall beskattas. När den upptäcks. Jag vet för egen del mängder med förare som köpt loss bilar till priser som helt uppenbart borde beskattats. De flesta klarar sig. Men alla har inte gjort det och då är det inte jättekul längre. Därför tycker jag att i såna här trådar ska det åtminstone komma fram vad som gäller och vilka förutsättningar som finns.
av Fattiglapp
Egentligen är det dessutom en fullt rimlig regel. Utan den kan ju en egenföretagare i princip köpa en bil på företaget, sedan köpa ut den till ett förmånligare pris.

När man söker på Skatteverket hittar man lite blandad info. Man nämner en resa som exempel på något som är svårt att sätta marknadsvärde på (vilket ju ihögsta grad även gäller en begagnad bil). Hur bestäms då förmånen? Jo som det pris den anställde skulle kunna SÄLJA (sic) resan för. Alltså motsvarande inköpspris på bilen. Om detta exempel gäller bilar, och varför inte, framgår inte… man undrar om de själva vet vad som gäller.
av Lockis
Förlåt,

Men det blir väl bara ett problem om personen i fråga köper bilen privat?
Om allt sker inom bolaget så är det väl inga konstigheter?

Dvs, TS köper bilen från leasingbolag med sitt egna bolag. Säljer sedan bilen från sitt bolag och köper en ny bil på bolaget?
av Fattiglapp
Det är ju just privatköp som diskuteras här
1. Företagare specar en bil
2. Företaget tar leverans
3. Företaget frågar Bilia vad de erbjuder för bilen. Bilia erbjuder dåligt i inköp eftersom de hellre säljer nya bilar
4. Företagare köper ut sin bil för Bilias låga värdering

Ett lätt att att få ut några tiotusenlappar skattefritt, och rimligt att Skatteverket inte tycker det skall vara så lätt.
Byta bältet mitten bak??

Ja nu har jag stött på lite problem&hel[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland[…]

Borde leda till skenade matpriser, saftig inflati[…]

OM RYSSEN KOMMER

Det har ju resten av världen vetat i år[…]