Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

klacken skrev: fre 05 feb 2021, 20:42 Går nog säkert en bra bit över 40 med nya kol också men släpringarna va ganska dåliga på min vid 42 så bytte hela generatorn :-D
Ouch.. menar du att min börjar vara slut? Snart 54.. :P
Kolla trodo.se, brukar vara billigast om grejerna finns där.
Sen skulle jag leta hos mekster.se, vparts.se, skruvat och i sista hand autodoc, bildelaronline24 osv
Till min gamla R19 köpte jag faktiskt laddningsregulator på biltema när det blev kris, den fungerade också :P
av MickeM
Det är ovanligt att "laddlampan" tänds när generatorn slutar ladda. Det beror helt på varför den felar.
Vanligast är att kolen är utslitna, och då tänds mycket sällan lampan i början.
I alla fall på tidigare modeller. Kanske 2005 och senare med LIN-signal fråm regulatorn är mer sofistikerad, men jag tror ärligt inte det.

När lampan är tänd har den tappat kontakten via kolen helt.

Ska du byta regulator ska du ha rätt sort!
Myvket viktigt!

Viktigaste skillnaden är att my05 och senare har annan typ elektroniskt. Som jag skrev tidigare.
Mekaniskt passar alla, vilket gör det lite besvärligt med retur på ev felköp.

Rekulatorfel brukar dock INTE göra så batteriet dras ut med stillastående bil. (Sk tjuvström)
Bara att generatorn inte ger ström, eller för dåligt.
Med fulladdat batteri så fungerar den ett tag , säkert tills batteriet är urladdat, sen klickar den bara...
Så den tjuvdrar inte strömmen har jag nu efter chatten här förstått utan den laddar inte alls . Trodde först att nåt drog ur strömmen. Men ska nu byta regulator.
Jag hör av mig här om hur det gått.
Ett riktigt stort TACK till alla som hjälpt mig hittills, det är så mycket värt alltså !

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]