Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bem skrev:Ursäkta otydligheten. Jag menar den nya i glas =Orreforsknoppen, den är ny på 2021:or (i alla, fall på V60 och V90 de jag är intresserade av). Jag körde en V90 2020 för ca. en vecka sen i 3 dagar och den hade en svart knopp, inte en Orrefors glasknopp.
Jag antar du inte har Orreforsknopp då, Zanders?
/Bo
Orrefors kom med XC90 T8 för snart 6 år sedan. Jag tror det var till my20 (kan vart 19) som man introducerade en läderklädd för alla paketen (enbart TE och mildhybrider såklart) förutom Inscription som har kvar Orrefors. Funktionaliteten är dock helt identisk.

Jag har en R-design och således den läderklädda knoppen men stör mig inte ett dugg på dubbelduttandet. Jag hade en lånebil för ett par veckor sedan som hade den gamla mekaniska spaken och tyckte snarare den kändes jobbig och irriterande.
Zanders,
Ja det är nog mest en vanesak som du antyder. Och jag som bara kört med manuella växellådor hela livet har ju inget att jämföra med annat den där utflykten med V90 D4 (eller om det stod B4 på bakluckan) som jag hade i 3 dagar via min Assistansförsäkring när min V70 D3 MY14 "gick upp i rök" (bara kopplingen som brann) den där fredagen 27 nov.
Jag får reda på hur den där Orreforsknoppen känns på fredag för då skall jag provköra en V60 T6 eAWD Recharge över helgen.
Blir många vändor till soptippen då (skojar bara).

/Bo
bem skrev: tor 10 dec 2020, 09:19 Nu bara måste ni som åker med en V60 T6 (eller T8) (e)AWD Recharge förklara hur man klarar sin på vintern om man åker på enbart el (pure) läge? Går det överhuvudtaget utan att frysa fötterna av sig? Vi har ju ett vinterhalvår här i Sverige som alla vet. Jag har en Volvo diesel (V70 V3 Business MY2014) idag med dieselvärmare som fungerar så bra om man vill ha varmt i bilen i olika situationer, och under gång (utan den värmaren startad) blir det också så varmt och skönt på vintern.
/Bo
Antingen så blir det kallt, men värmaren går inte. Eller så kör du igång värmaren men det drar bensin. När jag kör en varm bil, med pureläge, så tar det ju ett tag innan den blir kall så kör på pure även vintertid för korta körningar.

Men du behöver aldrig frysa om du inte vill. Bilen har ju en värmare.
bem skrev: tor 10 dec 2020, 09:00 Hemingway,
1) : Det tar minst 50 min innan bärgare kommer om jag befinner mig inom min kommun. Tror du jag har lust att stå kanske på vintern och frysa så länge, ha, ha? Näe vad heter det "Bra karl reder sig själv"? Jag hade morsan med i bilen också (87 bast) och ingen rollator med... jag bara måste hem ASAP. Visst är det sällan man får punka, men säg det till den som får en rejäl pys-punka mitt ute i skogen i minus 20 grader... Nästan nya däck var det på vid min pys-punka nyligen, så mycket gummi... nåt jädra vasst körde jag över som jag inte såg.
Nå, finns det plats för ett Tempaspare? Nån som vet?
2): Exakt samma utrustning, bara det efter V:et som skiljer dvs. V60, V90. Jag sitter med offerterna framför mig as we speak now.
3): Jo, kanske en vanesak, men jädrigt irriterande ser det ut när man kollar på videos och t.o.m. testare från exempelvis auto motor & sport skäller efter den så det osar svavel. Har inte Volvo frågat vanligt folk vad de tycker om nya "finesser"? Den gamla växelspaken för automat var ju perfekt (det vet jag för jag körde en V90 2020 med en sån svart spak i 3 dagar alldeles nyligen). Om man bara kunde lista ut varför Volvo gjort som de gjort kanske det vore lite lättare att acceptera och lära sig detta ytterst konstiga sätt att lägga i R och D på en automat. Tror knappast någon annan tillverkare har kommit på nåt så urbota dumt (eller kanske smart?, om det nu är nån speciell anledning till att man skall behöva "dutta" två gånger på spaken innan ett växelläge hoppar i, som då inte jag kan lista ut med mitt bondförnuft anledningen till). Även om man lär sig detta konstiga sätt att välja växellägen så tror jag att jag skulle blir väldigt irriterad i längden (om jag känner mig själv rätt).

/Bo
1) Kör du mycket i norrlands inland (baserat på -20) så är det väl bra idé att ha någon form av reserv. Om det får plats eller inte vet jag ej, men när du provkör bilen så ser du ju det.
2) Då är det ju bara för dig att välja den större om du föredrar det, när prisskillnaden är så låg.
3) Ok.
Har bara kört manuellt under alla år tidigare. Blev med ”Orrefors” nu i våras och har inte upplevt det som något problem med ”dubbelduttenl”. Känns mer ologiskt med R framåt och D bakåt. Är väl förmodligen oxå en vanesak, då man under alla år lagt i 1:an framåt för att dra iväg...
Nej det verkar inte gå att lägga till Tempaspare när man bygger V60 Recharge. Finns väl inte plats gissar jag. Att åka omkring med ett Tempaspare i lastutrymmet på golvet skulle väl kännas sisådär.
Orreforsknoppen: kanske inte spelar nån roll om nivå "Inscription Expression" eller den mer påkostade "Inscription" - automatväxellådan är väl samma i bägge (?) så det blir väl dubbeldutt oavsett Orreforsknopp eller läderknopp?
/Bo
perin skrev: tor 10 dec 2020, 19:17 Kollar man på bygg din Volvo så går det inte lägga till tempaspare på recharge modellerna så tillvida jag inte kollar tokigt.

Edit. Orrefors växelväljaren ingår väl enbart i Inscription, inte Inscription Expression. Eller?
Tackar, då fick vi svart på vitt att Tempaspare reservhjul:
"Passar inte plug-in hybrid/Twin Engine."
Man får aldrig punka på en elhybrid vetdu... (skojar bara).
Personligen skulle jag så jättegärna ha velat ha ett Tempaspare i en Volvo Twin engine men det går ju inte, vet vi ju nu.
Liten takbox kanske man skulle åka omkring med Tempaspare-hjulet då? :-)
/Bo
s6025t skrev: fre 11 dec 2020, 14:00 Reservhjul går inte att köpa till laddhybriderna o passar inte under golvet.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 17607/2021
Så, då har jag fått äran att för första gången i mitt liv att köra slut på strömmen i ett V60 T6 eAWD Recharge Lithiumion batteri.
Satt nyss batteriet på laddning (se bilden nedan). Har en V60 T6 eAWD Recharge (eller om det är en 2020 T6 Twin, har inte kollat instruktionsboken i bilen än) till låns av lokala Volvohandlaren över helgen. Oj vad fort batteriet var tömt. Jag måste ha kört fort, tiden gick fort i alla fall. Usch vilket busväder det är, inge bra elhybrid-väder alls. Både jag och bilen frös. Den där rackarns bensinvärmaren gick nog mest hela tiden, och vad det stank avgaser runt bilen av värmaren.
/Bo
Bilagor
V60_T6_eAWD_Recharge_Charging.JPG
V60_T6_eAWD_Recharge_Charging.JPG (235.86 KiB) Visad 944 gånger
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

?

En hypotetisk faktor att ev ta med i beräknin[…]

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V90cc vibrationer

Är ett ganska känt fenomen, se denna gig[…]