NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo, det är klart att en OBD2-läsare ger ett gott besked. Men mätaren i panelinstrumentet är inget precisionsinstrument. Det kan vara anpassat så att det bara visar dom temperaturer som är intressanta. Dom som är runt 80, 90° och upp till 120° C. Där kanske dom är exakta men om det är 25 eller 45° C i motorn är ju ointressant. Man kan programmera en mätare så att den bara visar det som är viktigt eller intressant. Och om motorn fungerar så stiger det ju snabbt ändå bort från det här mellanområdet. Motorns styrdator kräver klara besked för att kunna hålla Lambda 1 och det får den också. Men Lambda 1 kräver samtidigt en varm motor.
burton666 skrev:Ok, men borde inte motortempmätaren röra sig en aning om motorvärmaren varit inkopplad i 3-4 timmar ?
När jag hade min 1.8F och körde värmaren i 1-1,5timme och det var runt nollan ute, så när jag klickar på tändningen så hoppar den upp till sträck två på vattentempen, vilket låter ok... men så fort jag startade motorn så sjönk den ned till första sträcket igen...
Effektnivån på en "doppvärmare" - som ansluts till frostplugg och värmer kylvattnet direkt - är ungefär 400-600 watt. Addera en kupevärmare på tex 1700w. Totalt blir det 2300 W och det är teoretiskt maximalt vad en 10 A-säkring ska klara på 230volt.

En ordinär vatten/tekokare är på ca 2000w. Med en fjärdedel av denna effekt och i minusgrader ska man inte förvänta sig några underverk.
Att då försöka värma upp kanske 10liter vaten omslutet av x antal kg kall aluminium som är en fantastisk värme(av)ledare är en tuff uppgift. De nyare blockvärmarena som bultas mot oljetråget är ännu sämre ur komfortsynpunkt, ger inte mycket värme i kylvattnet, bara som att hålla ett litet strykjärn mot oljetråget.

Däremot gör den lilla värmen/effekten underverk för att underlätta en kallstart på vintern, bara att mjuka upp den sirapstjocka oljan i tråget ger startmotorn avlastning och gör att inte pumpen suger torrt i den kanske sirapstjocka oljan sekunderna efter start.

Men jämfört men en bränsledriven värmare är de elektriska systemen chanslösa, min dieselvärmare har en effekt på 5000w och en mild vinterdag klarar den få upp vattentempen till 70-80 grader på en halvtimma! ..plus en varm kupe! Tyvärr är driftsäkerheten på dessa sämre än elvärmarna med mycket högre strulfaktor.
V50classicd2 skrev: sön 02 feb 2020, 19:30 Jag har haft en likadan bil, årsmodell 2008.I den fanns uttaget framme i vänster stötfångare som ledde fram till den fabriksinstallerade motorvärmaren samt ett eluttag vid passagerarplatsen i vilket man kan koppla in en kupe'värmare. Alla flexifuel bilarna har den utrustningen.
Hej!

Jag har skaffat mig en Volvo S40 2008 med 1.8F-motor, men jag har inte sett något uttag för kupévärmare? Minns du lite mer exakt var det satt någonstans?
BildDen skall ha motorvärmare!
etanolmotor.JPG
etanolmotor.JPG (19.79 KiB) Visad 642 gånger
Den sitter på baksidan av motorn, alltså närmast dina fötter. Tämligen trångt, men den är fabriksmonterad. Om du inte hittar någon kabelanslutning så kanske bilen har varit krockad eller något annat konstigt?

På bilden har man inte ritat någon kabel, men den skall sitta i "den gråa grejen" mitt i bilden. Skulle någon ha slarvat bort den eller på något annat sätt gjort en fadäs så finns delar att köpa. Det är Volvo Original, som också är detsamma som Calix fabrikat.
Bilagor
motorvärmare 1.8 F.JPG
motorvärmare 1.8 F.JPG (41.26 KiB) Visad 640 gånger
I fråga om elintaget, så hade jag en V70 och där satt det i framskärmen alldeles framför vänster framhjul. Det kan dock ha varit annorlunda på en V50. Men värmaren skall du ha! FFV-bilar levererades bara med elintag utifrån och motorvärmare. Kunpévärmaruttag och andra tillbehör fick ägaren själv bekosta separat och låta installera. Naturligtvis kunde man göra det när man beställde bilen, Men det var alltså ingen självklarhet att det skulle finnas. Så kan det vara i din bil. Men som tur är, så är det Volvo Original eller om man vill, Calix så delar finns och passar om man vill ha det. Det är ett byggbart system med ett flertal tillbehör.
Rådlös skrev:I fråga om elintaget, så hade jag en V70 och där satt det i framskärmen alldeles framför vänster framhjul. Det kan dock ha varit annorlunda på en V50. Men värmaren skall du ha! FFV-bilar levererades bara med elintag utifrån och motorvärmare. Kunpévärmaruttag och andra tillbehör fick ägaren själv bekosta separat och låta installera. Naturligtvis kunde man göra det när man beställde bilen, Men det var alltså ingen självklarhet att det skulle finnas. Så kan det vara i din bil. Men som tur är, så är det Volvo Original eller om man vill, Calix så delar finns och passar om man vill ha det. Det är ett byggbart system med ett flertal tillbehör.
Ja men okej, då är det som jag trodde. Min bil har motorvärmare men inte kupévärmaruttag.

Tänkte att det är bra att kolla att den fungerar också, enligt förslaget tidigare i tråden att göra detta via ODB II. Imorgon så kommer jag köra, och har kopplat in bilen till motorvärmaruttag med timer. Jag hittar i Torque Lite inget värde för motortemperatur, däremot för "engine coolant temperature" (temperatur för motorns kylarvätska)? Är det den jag ska kolla på? Den stod på 71 grader med varm motor som vart avstängd några minuter.

Vilken slags temperatur ska jag förvänta mig se om motorvärmaren fungerar / inte fungerar?
Jag gjorde experiment med min V70 2.0 F. Jag kopplade in motorvärmaren och lät den stå på mer än ett dygn. Det var en svinkall vinterdag runt 25° minusgrader. Nästa dag var det betydligt mildare, bara några minusgrader. Jag mätte med en IR-termometer på motorblocket när jag kopplade ur den. Det är inte säkert att jag kom åt det ultimata mätstället, men det var bara 30° C. Det är ju rätt mycket slangar och annat i vägen om man vill peka direkt på motorblocket. Så mätningen som sådan var säkert inte den bästa.
Hursomhelst, 30° C motsvarar en riktigt varm sommardag där bilen antas starta hur lätt som helst. Jag har också kollat effekten på motorvärmarelementet. Det var alltså en "riktig" insticksvärmare, dom anses vara den mest energieffektiva elmotorvärmaren. Den sitter ju direkt i kylarvätskan inne i kylmantlarna. Och den var på 418 Watt. P=U2/R. Så räknade jag fram det. Det finns ju andra värmare, men dom sitter inte så direkt i kylarvattnet utan i burkar och slangar utanför motorn. Men dom kanske är på lite högre effekt också, 500 Watt brukar räknas som ett medelvärde.
Det är möjligt att OBD2-uttaget kommer att säga ett annat värde? Du får berätta vad det blev.
Jag har läst några hypoteser om detta med att värmarna är återhållsamma i moderna bilar. Man vill inte "lura" motorstyrningen. Antag att man har en kall vinternatt, men man har motorvärmare. Den har värmt upp motorn till låt oss säga 60 - 70 °. Så startar vi bilen och kör iväg. Motorstyrningen jobbar efter den temperaturen. Då kommer cirkulationen igång, men helt plötsligt fylls då motorblocket av det iskalla vattnet som var i kylaren, det var ju aldrig speciellt varmt. Termostaten öppnar inte förrän vid 92°. Men då säger hypoteserna att motorstyrningen kan "få fnatt" av den snabba omväxlingen. Därför skulle bilfabrikören och värmarfabrikören ha lagt sig på en lägre temperatur. Så säger den hypotesen.
En annan åsikt som låter mera normal, säger att en motorvärmare som inte riskerar att bli överhettad har helt enkelt en längre livslängd. Värmartråden inne i värmeslingan är ju nästan vitglödande, 500 Watt på en 10 - 15 cm lång tråd, den måste ha en kylning hela tiden med svalare vatten. Varmare vatten kokar. Det bildar ångbubblor. Dom kyler inget. Det kan bara kallare vatten göra. Annars brinner den upp på nolltid. (Undras hur jag vet detta? :-/ ) En motorvärmare är konstruerad för att jobba 2, max 3 timmar varje gång. Då lever den längst.
Vatten är den bästa värmeledaren. Detta vet både jag och Trafikinstitutet. Men jag visste det först!
Rådlös skrev: sön 22 nov 2020, 21:08 Jag gjorde experiment med min V70 2.0 F. Jag kopplade in motorvärmaren och lät den stå på mer än ett dygn. Det var en svinkall vinterdag runt 25° minusgrader. Nästa dag var det betydligt mildare, bara några minusgrader. Jag mätte med en IR-termometer på motorblocket när jag kopplade ur den. Det är inte säkert att jag kom åt det ultimata mätstället, men det var bara 30° C. Det är ju rätt mycket slangar och annat i vägen om man vill peka direkt på motorblocket. Så mätningen som sådan var säkert inte den bästa.
Hursomhelst, 30° C motsvarar en riktigt varm sommardag där bilen antas starta hur lätt som helst. Jag har också kollat effekten på motorvärmarelementet. Det var alltså en "riktig" insticksvärmare, dom anses vara den mest energieffektiva elmotorvärmaren. Den sitter ju direkt i kylarvätskan inne i kylmantlarna. Och den var på 418 Watt. P=U2/R. Så räknade jag fram det. Det finns ju andra värmare, men dom sitter inte så direkt i kylarvattnet utan i burkar och slangar utanför motorn. Men dom kanske är på lite högre effekt också, 500 Watt brukar räknas som ett medelvärde.
Det är möjligt att OBD2-uttaget kommer att säga ett annat värde? Du får berätta vad det blev.
Jag har läst några hypoteser om detta med att värmarna är återhållsamma i moderna bilar. Man vill inte "lura" motorstyrningen. Antag att man har en kall vinternatt, men man har motorvärmare. Den har värmt upp motorn till låt oss säga 60 - 70 °. Så startar vi bilen och kör iväg. Motorstyrningen jobbar efter den temperaturen. Då kommer cirkulationen igång, men helt plötsligt fylls då motorblocket av det iskalla vattnet som var i kylaren, det var ju aldrig speciellt varmt. Termostaten öppnar inte förrän vid 92°. Men då säger hypoteserna att motorstyrningen kan "få fnatt" av den snabba omväxlingen. Därför skulle bilfabrikören och värmarfabrikören ha lagt sig på en lägre temperatur. Så säger den hypotesen.
En annan åsikt som låter mera normal, säger att en motorvärmare som inte riskerar att bli överhettad har helt enkelt en längre livslängd. Värmartråden inne i värmeslingan är ju nästan vitglödande, 500 Watt på en 10 - 15 cm lång tråd, den måste ha en kylning hela tiden med svalare vatten. Varmare vatten kokar. Det bildar ångbubblor. Dom kyler inget. Det kan bara kallare vatten göra. Annars brinner den upp på nolltid. (Undras hur jag vet detta? :-/ ) En motorvärmare är konstruerad för att jobba 2, max 3 timmar varje gång. Då lever den längst.
Vatten är den bästa värmeledaren. Detta vet både jag och Trafikinstitutet. Men jag visste det först!
Jag kollade "engine coolant temperature" genom ODB II innan jag körde iväg imorse, den stod på 35 grader, så det är rätt nära dina erfarenheter. Det är också alldeles för varmt för att motorvärmaren inte skulle funkat efter att bilen stått över natten.

Yttertemperaturen var runt nollstrecket. Motorvärmarstolpen har en timer, av varianten där man ställer in förväntad avresetid så sköter automatiken resten. Osäker på om det är en ren timer eller om den använder yttertemperatur på något sätt. Inte jag som installerat/köpt timern. Bor i lägenhet, och det är bostadsrättsföreningens timer.

Egentligen måste jag också kolla temperaturen när bilen inte vart inkopplad för att utesluta att sensorn visar fel. Det är inget problem, nästa gång jag behöver bilen så kan jag antagligen inte ha framförhållning i förväg att koppla in motorvärmaren.
Bra att vi fick det dokumenterat! 35° C. Det finns säkert sådan styrning på motorvärmaruttag som går på yttertemperaturen så det är nog fullt riktigt. Nu för tiden är ju energihushållning en viktig faktor. Och vill man jaga miljöpoäng så finns det ju många möjligheter med sådan styrning. Exempel: Någon tekniskt ansvarig i en förening eller arbetsplats kan stolt säga "Titta här! Här har vi installerat en termostatstyrd motorvärmaranläggning och har sparat XYZ kWh jämfört med tidigare!"
Många av dagens kupévärmefläktar är för övrigt också termostatstyrda. Jag har en.
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

problem med bränslepump v70 awd

Någon som fick någon ordning på […]