NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo V50 1.8f som har ett redan monterat monterat utag för kupévärmare som sitter vid vänster fram. Men jag skulle även vilja ha motorvärmare, så vart börjar jag? Alla motorvärmare jag hittat när jag googlat verkar vara för bilar som helt saknar el-uttag på bilen.

Och hur svårt är det att montera motorvärmare på denna modellen?
Jag har haft en likadan bil, årsmodell 2008.I den fanns uttaget framme i vänster stötfångare som ledde fram till den fabriksinstallerade motorvärmaren samt ett eluttag vid passagerarplatsen i vilket man kan koppla in en kupe'värmare. Alla flexifuel bilarna har den utrustningen.
Som sagt, du har en fabriksinstallerad (Calix) motorvärmare i din bil.

Bild

Om du vill kolla att den verkligen finns där och fungerar fullt ut, men inte är intresserad av att köpa en multimeter (ett mätinstrument) så kan du köpa en sådan här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-406102/
Du pluggar i den i ditt vägguttag och sedan din motorvärmarkabel i elmätaren. Sedan ansluter du kabeln i bilens intag. På den högra av dom knapparna (Func) på mätaren bläddrar du fram tills det står Watt i en blygsam liten ruta uppe till höger. Om du kopplar bort kupévärmaren tillfälligt så skall mätaren nu visa ungefär 420 Watt. Har du kupévärmaren inkopplad så tillkommer den effekten som du har i den enheten. Du kan mäta lite annat också med mätaren, spänning, frekvens, ström och sedan en hel massa med kostnader i alla möjliga delfrågor på din mätare. Men då måste du skriva in kilowattpriset. Men det är inte nödvändigt i denna lilla mätövning som vi beskriver här. Annars är det en användbar mätare om man vill ha koll på sin energiförbrukning. Fungerar på att mäta allt som kopplas genom ett vägguttag.
Bilagor
insticksvärmare.JPG
Add description
insticksvärmare.JPG (69.09 KiB) Visad 3056 gånger
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Ett tillägg. Bilden på motorvärmaren kanske kan vara lite svårtolkad, men som jag tyder den så är dom där som ser ut som fingrar motorns avgasgrenrör. Och längst till vänster på bilden borde det vara motorns kopplingskåpa. Och då borde bildens vänsterkant vara bilens vänstersida. Och om man tänker så här så sitter motorvärmaren över dina fötter när du kör, men naturligtvis ute i motorrummet. Märkligt nog har dom inte ritat kabeln som matar motorvärmaren. Den skall sitta inpluggad i den runda gråa grejen som pekar mot oss bildåskådare.
Ok, tackar för infon. Motorn har aldrig varit varm efter att jag har haft kupévärmaren igång så den har isåfall aldrig fungerat under tiden jag haft bilen. Jag kollade lite i instruktionsboken om jag kunde hitta rätt säkring men förstår inte riktigt vilken det skulle vara isåfall. Någon som vet om volvo kallar motorvärmaren något annat? Om det inte skulle vara säkringen är det någon idé att försöka laga?
Rådlös skrev: sön 02 feb 2020, 20:05 Ett tillägg. Bilden på motorvärmaren kanske kan vara lite svårtolkad, men som jag tyder den så är dom där som ser ut som fingrar motorns avgasgrenrör. Och längst till vänster på bilden borde det vara motorns kopplingskåpa. Och då borde bildens vänsterkant vara bilens vänstersida. Och om man tänker så här så sitter motorvärmaren över dina fötter när du kör, men naturligtvis ute i motorrummet. Märkligt nog har dom inte ritat kabeln som matar motorvärmaren. Den skall sitta inpluggad i den runda gråa grejen som pekar mot oss bildåskådare.
Ok, jag har dåligt med möjligheter att hissa upp bilen nu, eller ska det gå att se den ovanifrån?
Motorvärmaren har inget med bilens säkringar att göra. Det är två helt skilda system. Om kupéfläkten går så har du den spänning du behöver i motorvärmaranläggningen. Men motorvärmaren kan ju vara trasig. Sådant händer ibland. Mer exakt får du reda på detta med t.ex den mätaren som jag föreslog. Och jag vet att motorn inte blir överdrivet varm med motorvärmaren, men tillräckligt för att ge fördelar med en förvärmd bilmotor.
På din fråga om det går att se den uppifrån? Möjligen om du lyfter på den stora svarta plastkåpan som sitter över motorn. Då skall den sitta mot sidan mot torpedväggen.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har gjort mätningar på min V70 2.0 F. Samma motorblock som ditt men med lite större cylinderborrning. Jag kopplade in värmaren och lät den sitta i mer än ett dygn. V70 har ingen tempmätare (den finns bara i bilens styrdator) Men jag har en tempmätare, en IR-termometer. Man pekar på en yta eller motsvarande som med en ficklampa och termometern mäter på avstånd vad temperaturen är. I min mätövning visade den att motorblocket var 30° C. Låter inte mycket, men det motsvarar ju en varm sommardag så det är rätt mycket värme. Detta kanske inte heller var den helt optimala varmaste ytan på motorblocket. Det är ju så trångt att komma åt på motorer nu för tiden. Men man kan ju tänka att kylarvattnet var minst 30° varmt.
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

problem med bränslepump v70 awd

Någon som fick någon ordning på […]