Jag gjorde experiment med min V70 2.0 F. Jag kopplade in motorvärmaren och lät den stå på mer än ett dygn. Det var en svinkall vinterdag runt 25° minusgrader. Nästa dag var det betydligt mildare, bara några minusgrader. Jag mätte med en IR-termometer på motorblocket när jag kopplade ur den. Det är inte säkert att jag kom åt det ultimata mätstället, men det var bara 30° C. Det är ju rätt mycket slangar och annat i vägen om man vill peka direkt på motorblocket. Så mätningen som sådan var säkert inte den bästa.
Hursomhelst, 30° C motsvarar en riktigt varm sommardag där bilen antas starta hur lätt som helst. Jag har också kollat effekten på motorvärmarelementet. Det var alltså en "riktig" insticksvärmare, dom anses vara den mest energieffektiva elmotorvärmaren. Den sitter ju direkt i kylarvätskan inne i kylmantlarna. Och den var på 418 Watt. P=U2/R. Så räknade jag fram det. Det finns ju andra värmare, men dom sitter inte så direkt i kylarvattnet utan i burkar och slangar utanför motorn. Men dom kanske är på lite högre effekt också, 500 Watt brukar räknas som ett medelvärde.
Det är möjligt att OBD2-uttaget kommer att säga ett annat värde? Du får berätta vad det blev.
Jag har läst några hypoteser om detta med att värmarna är återhållsamma i moderna bilar. Man vill inte "lura" motorstyrningen. Antag att man har en kall vinternatt, men man har motorvärmare. Den har värmt upp motorn till låt oss säga 60 - 70 °. Så startar vi bilen och kör iväg. Motorstyrningen jobbar efter den temperaturen. Då kommer cirkulationen igång, men helt plötsligt fylls då motorblocket av det iskalla vattnet som var i kylaren, det var ju aldrig speciellt varmt. Termostaten öppnar inte förrän vid 92°. Men då säger hypoteserna att motorstyrningen kan "få fnatt" av den snabba omväxlingen. Därför skulle bilfabrikören och värmarfabrikören ha lagt sig på en lägre temperatur. Så säger den hypotesen.
En annan åsikt som låter mera normal, säger att en motorvärmare som inte riskerar att bli överhettad har helt enkelt en längre livslängd. Värmartråden inne i värmeslingan är ju nästan vitglödande, 500 Watt på en 10 - 15 cm lång tråd, den måste ha en kylning hela tiden med svalare vatten. Varmare vatten kokar. Det bildar ångbubblor. Dom kyler inget. Det kan bara kallare vatten göra. Annars brinner den upp på nolltid. (Undras hur jag vet detta?

) En motorvärmare är konstruerad för att jobba 2, max 3 timmar varje gång. Då lever den längst.
Vatten är den bästa värmeledaren. Detta vet både jag och Trafikinstitutet. Men jag visste det först!