Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1405601
DOdell skrev: lör 03 okt 2020, 18:47
SWEDENMADED skrev: tor 01 okt 2020, 21:11 körde åtskilliga tusen mil ren HVO i min D5 185hk -06 och när motorn va öppen vid reparation så va den ovanligt ren i insug och avgasrening. Bekant har den sedan många år och fungerar felfritt än
Kul och höra! Borde få in fler rapporter som denna så skulle fler våga 👍
"ren" va nog att ta i om jag ska rätta mig själv, mindre igenkoksad/intjärad invändigt är en mer korrekt beskrivning. Kan ev. även tillskrivas att bilen i princip enbart gick på landsvägskörning och inga småkörningar eller stadstrafik, samt att den fick mellanoljebyten, så inget bevis för att HVO enskilt va enda anledningen, oil sludge vid småkörningar med en dieselmotor idag, är ingen fröjd för avgasreningen oavsett bränsle kan jag tänka mig. Dock fått bekräftat från flera bilmekar att kommunägda bilar samt nyttofordon håller sig markant renare, samt mindre bekymmer med spridare etc om de går på HVO. När jag kör 60-talsfordonen på HVO som har "raka rör" och ineffektiv förbränning jämfört med dagens motorer, så är avgaserna i princip osynliga så nog borde det va ett faktum att HVO smutsar ner motorerna mindre, summa summarum, det tror jag. Är inte rädd att köra alla dieselfordon, gamla som nya på ren HVO heller för övrigt. Lagt rätt mkt tid på att leta referenser på någon som har fått konkreta problem kopplat till HVO, men i princip enbart funnit det motsatta, positiva erfarenheter.
#1405606
SWEDENMADED skrev: mån 05 okt 2020, 17:52
DOdell skrev: lör 03 okt 2020, 18:47
SWEDENMADED skrev: tor 01 okt 2020, 21:11 körde åtskilliga tusen mil ren HVO i min D5 185hk -06 och när motorn va öppen vid reparation så va den ovanligt ren i insug och avgasrening. Bekant har den sedan många år och fungerar felfritt än
Kul och höra! Borde få in fler rapporter som denna så skulle fler våga 👍
"ren" va nog att ta i om jag ska rätta mig själv, mindre igenkoksad/intjärad invändigt är en mer korrekt beskrivning. Kan ev. även tillskrivas att bilen i princip enbart gick på landsvägskörning och inga småkörningar eller stadstrafik, samt att den fick mellanoljebyten, så inget bevis för att HVO enskilt va enda anledningen, oil sludge vid småkörningar med en dieselmotor idag, är ingen fröjd för avgasreningen oavsett bränsle kan jag tänka mig. Dock fått bekräftat från flera bilmekar att kommunägda bilar samt nyttofordon håller sig markant renare, samt mindre bekymmer med spridare etc om de går på HVO. När jag kör 60-talsfordonen på HVO som har "raka rör" och ineffektiv förbränning jämfört med dagens motorer, så är avgaserna i princip osynliga så nog borde det va ett faktum att HVO smutsar ner motorerna mindre, summa summarum, det tror jag. Är inte rädd att köra alla dieselfordon, gamla som nya på ren HVO heller för övrigt. Lagt rätt mkt tid på att leta referenser på någon som har fått konkreta problem kopplat till HVO, men i princip enbart funnit det motsatta, positiva erfarenheter.
JA det är ju intressant. Isf skulle hjärtat mitt bli glad om jag utan oro för framtiden skulle kunna ha god bil samt bättre för miljön. Win win.
#1405607
Detta borde ju vara toppenbra för våra VEA-motorer då om det sotar mindre ;-)
#1405700
SWEDENMADED skrev:"ren" va nog att ta i om jag ska rätta mig själv, mindre igenkoksad/intjärad invändigt är en mer korrekt beskrivning.
Den har väl gått på vanlig diesel tidigare eller? en motor som gått på enbart HVO 100 från början kanske är ganska ren invändigt kanske, kan säga att jag själv tankat enbart HVO 100 dom sista 3 tankningarna i min V60 D3 163hk 2012:a som även har BSR optimering, märker överhuvudtaget ingenting på vare sej effekt eller bränsleförbrukning , bilen går bra helt enkelt och kommer fortsätta tanka enbart HVO 100 i fortsättningen .
#1405737
Ja, den hade gått typ 12k när jag tog över den så den har upplevt en blandning. Traska in på verkstäder som servar och reparerar bilar som går i hemtjänst, brevbärare, diverse servicebilar etc och hör hur de upplevt ev. skillnader när hela fordonsflottor av principbeslut gått över på HVO. Större företag, kommunala bolag och Regionbilar är exempel på troliga aktörer som bestämt sådant. Hör med taxibolag som kör Volvo etc
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]