- mån 05 okt 2020, 17:52
DOdell skrev: ↑lör 03 okt 2020, 18:47"ren" va nog att ta i om jag ska rätta mig själv, mindre igenkoksad/intjärad invändigt är en mer korrekt beskrivning. Kan ev. även tillskrivas att bilen i princip enbart gick på landsvägskörning och inga småkörningar eller stadstrafik, samt att den fick mellanoljebyten, så inget bevis för att HVO enskilt va enda anledningen, oil sludge vid småkörningar med en dieselmotor idag, är ingen fröjd för avgasreningen oavsett bränsle kan jag tänka mig. Dock fått bekräftat från flera bilmekar att kommunägda bilar samt nyttofordon håller sig markant renare, samt mindre bekymmer med spridare etc om de går på HVO. När jag kör 60-talsfordonen på HVO som har "raka rör" och ineffektiv förbränning jämfört med dagens motorer, så är avgaserna i princip osynliga så nog borde det va ett faktum att HVO smutsar ner motorerna mindre, summa summarum, det tror jag. Är inte rädd att köra alla dieselfordon, gamla som nya på ren HVO heller för övrigt. Lagt rätt mkt tid på att leta referenser på någon som har fått konkreta problem kopplat till HVO, men i princip enbart funnit det motsatta, positiva erfarenheter.SWEDENMADED skrev: ↑tor 01 okt 2020, 21:11 körde åtskilliga tusen mil ren HVO i min D5 185hk -06 och när motorn va öppen vid reparation så va den ovanligt ren i insug och avgasrening. Bekant har den sedan många år och fungerar felfritt änKul och höra! Borde få in fler rapporter som denna så skulle fler våga![]()
Haft Amazon, Duett, 140, 164, 240, 360, 760, 945, XC90, en period med BMW tjänstebilar men tillbaks till Volvo nu.. XC70 T6-13 Polestar , Inscription, Hi-Tech pkt, Herrgårdsvagns pkt, Four-C chassi