Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fiskk
Lövet skrev: tis 23 jun 2020, 13:16
Fiskk skrev:värt att notera att volvofinans är leasingpartner och troligen permierar volvo för andrahandsvärde här.. volvon är dyrare i pris men billigare per månad...
Exakt så är det
Det är lite störigt faktiskt, men jag hade gjort precis samma om jag var i deras sits.. så man kan egentligen inte gnälla :)
av Lövet
Fiskk skrev:Det är lite störigt faktiskt, men jag hade gjort precis samma om jag var i deras sits.. så man kan egentligen inte gnälla :)
Det har en del att göra med att Volvo har (eller anser sig ha) bättre kanaler för att få iväg volvobilar i andra hand och få bra betalt. Främmande märken kanske de måste auktionera bort och så vidare. Det är en hel vetenskap vad man gör som finansbolag med bilarna i andra hand.
av Fiskk
Lövet skrev: tis 23 jun 2020, 13:20
Fiskk skrev:Det är lite störigt faktiskt, men jag hade gjort precis samma om jag var i deras sits.. så man kan egentligen inte gnälla :)
Det har en del att göra med att Volvo har (eller anser sig ha) bättre kanaler för att få iväg volvobilar i andra hand och få bra betalt. Främmande märken kanske de måste auktionera bort och så vidare. Det är en hel vetenskap vad man gör som finansbolag med bilarna i andra hand.
Jag tvivlar inte på att dom anser så, dock ställer de till sig för mig då.. snålgubben i mig tvingas ju till en volvo.. men jag vill ju ha en BMW också.. GAHHHH allt för en skitsumma på 300:- ..
Samtidigt är ju V60 T6 väldigt trevlig så oavsett vad det blir lär jag bli nöjd..

man söker väl efter någon slags "edge" här på något håll..
Användarvisningsbild
av fjohan82
Volvon har väl någon form av AWD medan BMW endast är RWD.
Bra att ha i åtanke...
av fragge
Zanders skrev:T6 och T8 är samma hårdvara så förbrukningen bör vara väldigt lik om inte identisk
T6 TE använder väl T5 bensinaren med enbart turbo(250 hk) och T8 TE använder T6 bensinaren med både kompressor och turbo (303 hk), så att säga att det är samma motor är väl kanske lite missvisande. Bägge är dock 2 liters 4:or så i verkligheten är det nog som sagt minimal skillnad på förbrukningen.
av Lövet
Fiskk skrev:Jag tvivlar inte på att dom anser så, dock ställer de till sig för mig då.. snålgubben i mig tvingas ju till en volvo.. men jag vill ju ha en BMW också.. GAHHHH allt för en skitsumma på 300:- ..
Samtidigt är ju V60 T6 väldigt trevlig så oavsett vad det blir lär jag bli nöjd..
Köp den du vill ha. Prisskillnaden är så liten att den inte kommer påverka din privatekonomi direkt.
Användarvisningsbild
av Zanders
fragge skrev:
Zanders skrev:T6 och T8 är samma hårdvara så förbrukningen bör vara väldigt lik om inte identisk
T6 TE använder väl T5 bensinaren med enbart turbo(250 hk) och T8 TE använder T6 bensinaren med både kompressor och turbo (303 hk), så att säga att det är samma motor är väl kanske lite missvisande. Bägge är dock 2 liters 4:or så i verkligheten är det nog som sagt minimal skillnad på förbrukningen.
Nein, T6 TE har kompressor den med.
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Precis som Zanders säger så är motorn densamma mellan T6 TE och T8 TE då effektuttaget skiljer.

Här är ett utdrag ur mejlkonversationen jag haft med Volvo om detta. Har kört T6 Twin Engine och kompressorljudet går inte att missta. Får min i veckan :-)

”Tack för ditt mejl angående Volvo V60 T6 Twin Engine.

Motorn i V60 T6 Twin Engine har kompressor, turbo samt en elmotor.

Du får gärna jämföra specifikationerna för motorerna https://www.volvocars.com/se/bilar/mode ... er/motorer”.
av Fiskk
Lövet skrev: tis 23 jun 2020, 14:01
Fiskk skrev:Jag tvivlar inte på att dom anser så, dock ställer de till sig för mig då.. snålgubben i mig tvingas ju till en volvo.. men jag vill ju ha en BMW också.. GAHHHH allt för en skitsumma på 300:- ..
Köp den du vill ha. Prisskillnaden är så liten att den inte kommer påverka din privatekonomi direkt.
Gillar det! så är det helt klart. kan man ta båda? :-o
Bygga vevhusventilation?

En sak som också är viktig är att […]

Broms höger fixas aldrig

Var det ett helt nytt ok på höger sida […]

Köpte för nåra månader sedan[…]

Har en V70 D5 FRÅN 2015. Har under 1 å[…]