Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fiskk
Hej!

Ska byta bruttolöneavdrag bil via jobb. hybrid är kravet.. har byggt en V60 T6 recharge r-design svart med tonade rutor + förarstöd + teknikpaket.

5300:- bruttoavdrag.

Mitt krux är.. BMW 330e m-sport touring, liknande spec. 200:- dyrare.

Utsidan = volvo
Insidan = BMW

ohhhh kan inte bestämma mig.. ska jag dumpa min audi A6 för en V60 eller BMW? Kan ni pusha mig över gränsen eller ska ja åka tyskt..

Tacksam för övrig input så som bensinförbrukning när batteriet är tomt(kan inte ladda hemma tyvärrr...men i närheten på Bee laddstolpe).

//M
av Fiskk
AndreasThn skrev: tis 23 jun 2020, 11:55 Mitt råd är åk och försök få rejäla provkörningar.

Har kört en hel del v60 T6TE i jobbet och gillar bilen/drivlinan.
tack. har faktiskt lånat hem bägge över ett dygn, men det är nog för lite.. kan fortfarande inte bestämma mig :)
Användarvisningsbild
av Paglar
Jag körde tor Skåne före midsommar. Tankade bensin utanför Varberg och körde vidare med tomt batteri. Förbrukningen enligt färddatorn blev 6,8l/100km, ca 40 mil motorväg i 110-120 samt 10 mil landsväg och stadskörning, inte illa med tomt batteri, jag är positivt överraskad. På grund av Covid-19 och arbete från hemmakontoret kör jag annars mest korta sträckor och då övervägande på el. Vid fulladdat batteri och bra väder kan jag komma mellan 45 till 50 km på el. Jag körde tre månader och över 400 mil på första tanken bensin. Personligen hade jag önskat en starkare elmotor på kanske 100kW annars gillar jag bilen skarpt.
av Fiskk
Paglar skrev: tis 23 jun 2020, 12:56 Jag körde tor Skåne före midsommar. Tankade bensin utanför Varberg och körde vidare med tomt batteri. Förbrukningen enligt färddatorn blev 6,8l/100km, ca 40 mil motorväg i 110-120 samt 10 mil landsväg och stadskörning, inte illa med tomt batteri, jag är positivt överraskad. På grund av Covid-19 och arbete från hemmakontoret kör jag annars mest korta sträckor och då övervägande på el. Vid fulladdat batteri och bra väder kan jag komma mellan 45 till 50 km på el. Jag körde tre månader och över 400 mil på första tanken bensin. Personligen hade jag önskat en starkare elmotor på kanske 100kW annars gillar jag bilen skarpt.
Stort tack för din input här! Ser du har en T8. borde rimligtvis vara lite mer törstig än T6 antar jag?
av Lövet
Fiskk skrev:Stort tack för din input här! Ser du har en T8. borde rimligtvis vara lite mer törstig än T6 antar jag?
Snabbsvar
Motorn är samma så förbrukningen lär inte skilja

Får du samma utrustning på bilarna? Något du saknar? Normalt brukar man ju få lite mindre för pengarna hos BMW. Exempelvis adaptiv farthållare brukar vara dyrt medans det är inkluderat på Volvo. Givet samma pris hade JAG nog i alla fall valt....BMW. Det känns bara lite mer spännande, det rullar ju så många V60 på vägarna.
Användarvisningsbild
av Zanders
T6 och T8 är samma hårdvara så förbrukningen bör vara väldigt lik om inte identisk, tror Volvo redovisar samma siffror för båda två. Jag har en T6 och kommer ca 55km om jag snålar på motorväg så går säkert att sträcka den lite till om man kör landsväg istället. Stormtrivs med bilen överlag!
av Fiskk
Lövet skrev: tis 23 jun 2020, 13:06
Fiskk skrev:Stort tack för din input här! Ser du har en T8. borde rimligtvis vara lite mer törstig än T6 antar jag?
Snabbsvar
Motorn är samma så förbrukningen lär inte skilja

Får du samma utrustning på bilarna? Något du saknar? Normalt brukar man ju få lite mindre för pengarna hos BMW. Exempelvis adaptiv farthållare brukar vara dyrt medans det är inkluderat på Volvo. Givet samma pris hade JAG nog i alla fall valt....BMW. Det känns bara lite mer spännande, det rullar ju så många V60 på vägarna.
Tack för din input!

Det är snarlikt utrustat. där kan vara något mer i v60 som keyless entry och elstol med minne osv. Men så är volvon också dyrare i pris, dock ej per månad.. listar mina offertpriser mm här nedan för ert intresse!? :)

Volvo v60 T6 recharge R-design + teknikpaket + förarstöd + tonade rutor
519459:-
förmånsvärde/mån = 4928:-
bruttoavdrag = 5389:-
netto: 5250:- ~

BMW 330e touring M-sport + driving assist pro + HK sound + tonade rutor + shadowline + elvärmd ratt + svart metallic + 19" fälg
508000:-
förmånsvärde/mån = 5395:-
Bruttoavdrag = 5668:-
netto: 5580:- ~

värt att notera att volvofinans är leasingpartner och troligen permierar volvo för andrahandsvärde här.. volvon är dyrare i pris men billigare per månad...
av Lövet
Fiskk skrev:värt att notera att volvofinans är leasingpartner och troligen permierar volvo för andrahandsvärde här.. volvon är dyrare i pris men billigare per månad...
Exakt så är det
av Fiskk
Zanders skrev: tis 23 jun 2020, 13:11 T6 och T8 är samma hårdvara så förbrukningen bör vara väldigt lik om inte identisk, tror Volvo redovisar samma siffror för båda två. Jag har en T6 och kommer ca 55km om jag snålar på motorväg så går säkert att sträcka den lite till om man kör landsväg istället. Stormtrivs med bilen överlag!
Tack för input! guld värt! 55km låter som en bra sträcka!

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]