Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Andreas9090
DoktorJon skrev: fre 12 jun 2020, 15:20 Hade jag varit ute efter en sån bil hade jag tyckt det var värt att kolla på bilen. Jag sparar inte heller alla kvitton, förväntar mig inte att alla andra ska göra det heller. Enklast är att kolla hur oljan ser ut. Är den helt svart kanske man ska avstå.
Har själv en automat jag köpte på 33000 mil och inga dokumenterade oljebyten, inga konstigheter med det tyckte jag.
Jo så är det ju. Var mer att jag ville se om vad majoriteten skulle säga om det. Som sagt, en motor kan ju i princip hålla hur länge som helst i den mån att man sköter den. Var mer om tex sånt som nämnts ovan och sånt som kan vara bra att känna till när det gäller Volvo och deras S60 modeller. Men blir nog en tur i helgen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Som med alla bilar, den kan gå hur bra som helst i 20000 mil till eller rasa på vägen hem.
Så kan även ske med bilar som har gått mindre än hälften, så att enbart stirra på miltalen är inte rättvist alla gånger.
Är den fin och allt känns bra är det bara att ta en tur och titta på den :-)

Jag hade en S60 D5 MY04 när det begav sig, gillade den bilen skarpt.
av DoktorJon
Andreas9090 skrev:
DoktorJon skrev: fre 12 jun 2020, 15:20 Hade jag varit ute efter en sån bil hade jag tyckt det var värt att kolla på bilen. Jag sparar inte heller alla kvitton, förväntar mig inte att alla andra ska göra det heller. Enklast är att kolla hur oljan ser ut. Är den helt svart kanske man ska avstå.
Har själv en automat jag köpte på 33000 mil och inga dokumenterade oljebyten, inga konstigheter med det tyckte jag.
Jo så är det ju. Var mer att jag ville se om vad majoriteten skulle säga om det. Som sagt, en motor kan ju i princip hålla hur länge som helst i den mån att man sköter den. Var mer om tex sånt som nämnts ovan och sånt som kan vara bra att känna till när det gäller Volvo och deras S60 modeller. Men blir nog en tur i helgen.
Åk o kolla, provkör ordentligt. Se till att köra i alla fall 20-30 min och testa kickdown, fullgas och allt sånt skoj. Går den fint och oljan ser bra ut hade jag inte oroat mig. Oljan kommer nog inte vara klarröd om den byttes vid 20, räkna med lite typ mörkröd eller sådär.
S60 är fina bilar och mycket för pengarna tycker jag. De flesta vill ju ha V70 pga lastutrymmet och lite mer praktiska, så köpläget är bättre på S60.

Annars är det väl att kolla allt som på de flesta andra bilar. Ta en extra kik på vevhusventilationen, finns massor om du googlar på det.
Kolla så att mätarhuset fungerar som det skall. Ofta blir det dåliga lödningar på tidiga årsmodeller, yttrar sig genom konstiga grejer som att vissa symboler inte lyser. som T.ex. om man drar på helljuset syns inte det i mätarhuset.
Användarvisningsbild
av Andreas9090
fjohan82 skrev: fre 12 jun 2020, 16:35 Som med alla bilar, den kan gå hur bra som helst i 20000 mil till eller rasa på vägen hem.
Så kan även ske med bilar som har gått mindre än hälften, så att enbart stirra på miltalen är inte rättvist alla gånger.
Är den fin och allt känns bra är det bara att ta en tur och titta på den :-)

Jag hade en S60 D5 MY04 när det begav sig, gillade den bilen skarpt.
Haha ja ni har helt rätt och det är väl just det man är "rädd" för, att bilen ska rasa efter 100 mil. Har precis rustat upp och sålt av en VW mk3 som jag och ett par vänner pulat med ett halvår (den var då skrot). Känner att jag gärna inte börjar mitt nya bilköp med att behöva gräva mig in i för djupa operationer direkt.

Men som du säger, u never know. Blir som sagt att åka dit på söndag, så får vi se om tråden uppdateras här till löst eller ej :P
Användarvisningsbild
av Andreas9090
DoktorJon skrev: fre 12 jun 2020, 16:39
Andreas9090 skrev:
Åk o kolla, provkör ordentligt. Se till att köra i alla fall 20-30 min och testa kickdown, fullgas och allt sånt skoj. Går den fint och oljan ser bra ut hade jag inte oroat mig. Oljan kommer nog inte vara klarröd om den byttes vid 20, räkna med lite typ mörkröd eller sådär.
S60 är fina bilar och mycket för pengarna tycker jag. De flesta vill ju ha V70 pga lastutrymmet och lite mer praktiska, så köpläget är bättre på S60.

Annars är det väl att kolla allt som på de flesta andra bilar. Ta en extra kik på vevhusventilationen, finns massor om du googlar på det.
Kolla så att mätarhuset fungerar som det skall. Ofta blir det dåliga lödningar på tidiga årsmodeller, yttrar sig genom konstiga grejer som att vissa symboler inte lyser. som T.ex. om man drar på helljuset syns inte det i mätarhuset.
Tack så mycket för info. Ja precis som du säger, kan ju vara mycket bil för pengarna!
av MickeM
Alla köpråd/vanliga fel för V70 är direkt applicerbara på S60, då det i princip bara skiljer på karrosens bakdel. Samma mekanik och elektronik.
Användarvisningsbild
av Andreas9090
MickeM skrev: fre 12 jun 2020, 17:55 Alla köpråd/vanliga fel för V70 är direkt applicerbara på S60, då det i princip bara skiljer på karrosens bakdel. Samma mekanik och elektronik.
Bra att veta, tackar för den infon med!
Användarvisningsbild
av Andreas9090
DoktorJon skrev: sön 14 jun 2020, 16:19 Hur har det gått, blev det någon affär?
Blir på tisdag istället. Så blir att vänta ett par dagar till. Men har goda förhoppningar på att det kommer gå bra.

Bad även säljaren att kontrollera oljan på automatlådan, vilket han gjorde. Oljan var röd, vilket även där är ett gott tecken.

Men som sagt, blir en grundlig inspektion på plats med :)

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]