Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Andreas9090
Hejsan!

Kan börja tråden med att säga att jag är ny här på forumet och valde att regga mig för jag har bestämt mig för att bli en volvoägare.

Men jag är i behov av lite köpråd. Är väldigt sugen på att köpa en Volvo S60 T5 mellan årsmodell 01-04.
Har hittat ett par intressanta bilar men det är just en som fångat mitt intresse mest.

Den har allt från färg till utrustning som jag letar efter (samt rost och repfri). Men den har gått 31,884 mil. Då jag inte ägt någon volvo tidigare (som jag nämnde ovan) så har inga erfarenheter alls när det kommer till volvo och deras motorer.

Det begärda priset för bilen är 24.000kr men lite prutbart vid snabb affär.

Lite kort info om vad säljaren har gjort på bilen:

* kamrem- och vattenpumpsbyte: Januari -20
* Drivaxel: Bytt januari -20
* Skivor, bärarmar och coilovers: Bytt för ca 1,5 år sedan.

Övrig info:
Antal ägare: 14
Nästa bes: 2021-05-31
Skatt: 2627 kr
Avställd och ej körd sedan april detta året då ägaren införskaffat sig en ny bil.

Vore grymt tacksam för lite kommentarer om vad ni tycker om detta. Ägaren bor ca 25 mil från mig, inget man åker bara sådär. Bör jag slå till? Är det värt att åka de milen för att se på bilen eller ska jag dra öronen åt mig?

Mvh
Andreas :-)
av valln
Om det är automat bör du försöka bilda dig en uppfattning av skicket på lådan och om oljan är bytt.
Rasar automaten är det i princip bara att skrota bilen.
Billigare vid snabb affär, det är tvärtom i praktiken...
Användarvisningsbild
av Andreas9090
valln skrev: tor 11 jun 2020, 23:30 Om det är automat bör du försöka bilda dig en uppfattning av skicket på lådan och om oljan är bytt.
Rasar automaten är det i princip bara att skrota bilen.
Billigare vid snabb affär, det är tvärtom i praktiken...
Japp det är en automatare. Så du tycker att det kanske kan vara värt att åka och titta på bilen?
I mailkontakten så säger säljaren att lådan är fin (självklart är man inte totalt blåögd, men han verkar reko).

Mvh
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vill du spänna bågen, så fråga om när oljan i lådan byttes senast.
Be gärna om ett kvitto eller annat underlag för det.
Användarvisningsbild
av Andreas9090
fjohan82 skrev: fre 12 jun 2020, 08:14 Vill du spänna bågen, så fråga om när oljan i lådan byttes senast.
Be gärna om ett kvitto eller annat underlag för det.
Ska höra med honom direkt, återkopplar när jag fått svar.

Tack!
av halvgute57
Om du kollar på bilen så provkör den noga, fel på automaterna kommer oftast när lådan är riktigt varm.
Förekommer det dubbel inkoppling N-D (Lägger i D två gånger), frikopplar mellan växlarna 2-3, 3-4, hårt slag N-D... Glöm bilen då! =Dyrt!
Användarvisningsbild
av Andreas9090
halvgute57 skrev: fre 12 jun 2020, 09:08 Om du kollar på bilen så provkör den noga, fel på automaterna kommer oftast när lådan är riktigt varm.
Förekommer det dubbel inkoppling N-D (Lägger i D två gånger), frikopplar mellan växlarna 2-3, 3-4, hårt slag N-D... Glöm bilen då! =Dyrt!
Tack för info!

Mvh
Senast redigerad av 1 Andreas9090, redigerad totalt 0 gånger.
av DoktorJon
Hade jag varit ute efter en sån bil hade jag tyckt det var värt att kolla på bilen. Jag sparar inte heller alla kvitton, förväntar mig inte att alla andra ska göra det heller. Enklast är att kolla hur oljan ser ut. Är den helt svart kanske man ska avstå.
Har själv en automat jag köpte på 33000 mil och inga dokumenterade oljebyten, inga konstigheter med det tyckte jag.
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]