- tor 30 apr 2020, 18:12
"Gummidamasken" är en tätning som bara ska hindra saltvatten från att krypa in i splinen. Den har ingen som helst funktion för att hindra vatten från att komma in i lagret, den egentliga glipan in i lagret är precis under ytterringen och dit når inte tätningen.
Det måste ju vara tätningarna inne i lagret som går trögt. Jag tänker prova att spreja på lite PTFE-olja på dem, man får ta lite risker i vetenskapens namn
Hjullagren är ju faktiskt rätt enkla att byta om det skulle gå åt skogen..
SubMarine skrev: ↑tor 30 apr 2020, 17:57 Har aldrig hört om ett hjullager fram på V70 som håller 50k mil. Är det verkligen original? Eller satt det en gummidamask mellan knut och lager på din bil från fabrik?Japp, mitt ena överlevde 50k men det var rätt rostigt och klart dags att byta. Det var original, jag har haft bilen sen den var ny.
"Gummidamasken" är en tätning som bara ska hindra saltvatten från att krypa in i splinen. Den har ingen som helst funktion för att hindra vatten från att komma in i lagret, den egentliga glipan in i lagret är precis under ytterringen och dit når inte tätningen.
Det måste ju vara tätningarna inne i lagret som går trögt. Jag tänker prova att spreja på lite PTFE-olja på dem, man får ta lite risker i vetenskapens namn

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65500 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..
Ny kupefläkt och nytt batteri monterat, rullar igen