Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag satte i nya lager på båda framhjulen i somras och förvånades över att de gick såpass trögt.. Man fick nästan ont i händerna om man försökte vrida runt de lösa lagren för hand. Samma sak med både SKF och FAG, jag köpte ett av varje.
Även de gamla lagren som gått 50k resp 20k gick trögt, inte riktigt som de nya men inte långtifrån. På prov hällde jag motorolja (syntet 0W40) i springorna i tätningarna på dem och lät de stå några veckor. Jodå båda började gå lättare med tiden efter lite motionering. Antingen minskade friktionen i tätningarna när de blev smorda eller så spädde oljan ut lagerfettet så det blev mer lättflytande. Nu funderar jag på att göra samma sak med de nya lagren som sitter på bilen. Vad skulle kunna gå fel? :-D
Kan man sabba tätningarna eller kapa livslängd på lagren när fettet späds ut med syntetolja? Samtidigt borde väl påfyllning av smörjmedel inverka positivt på livslängden? Kan tänka mig att pytsa på lite mer olja emellanåt..
Synpunkter?
V70 mk 1 -00, manuell B5244S2
Vore det vanligt lagerfett borde det väl inte gå så eländigt trögt? :-D
Bakhjulen kan man sätta snurr på och de fortsätter att rotera i 10 sekunder. Framhjulen stannar på mindre än ett varv!
Friktion exklusive transmission förstås :-)
Förstår fortfarande inte varför man måste TA I för att vrida runt ett löst hjullager.. :-/
Se ovan, lagret som har gått 20 k går fortfarande trögt. Det som har gjort 50 k (mil) var betydligt bättre.. Men morrar i kurvorna tyvärr :-D
Det är tätningarna som gör att du har svårt att vrida runt lagren.
Har aldrig hört om ett hjullager fram på V70 som håller 50k mil. Är det verkligen original? Eller satt det en gummidamask mellan knut och lager på din bil från fabrik? Mina orginallager på min -99a höll ca 22-25k. Alla eftermarknadslager jag sedan dess monterat har endast hållt ca 8k. Provat både från Bilia och Biltema men i princip samma livslängd. Gått 44k nu.
Dom är väl tillverkade med en viss förspänning för att det inte ska bli glapp vid något driftfall.
Tror det är en dålig ide att ändra fettets viskositet/vidhäftning genom utspädning med olja.

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]