Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SubMarine skrev: tor 30 apr 2020, 17:57 Har aldrig hört om ett hjullager fram på V70 som håller 50k mil. Är det verkligen original? Eller satt det en gummidamask mellan knut och lager på din bil från fabrik?
Japp, mitt ena överlevde 50k men det var rätt rostigt och klart dags att byta. Det var original, jag har haft bilen sen den var ny.
"Gummidamasken" är en tätning som bara ska hindra saltvatten från att krypa in i splinen. Den har ingen som helst funktion för att hindra vatten från att komma in i lagret, den egentliga glipan in i lagret är precis under ytterringen och dit når inte tätningen.
Det måste ju vara tätningarna inne i lagret som går trögt. Jag tänker prova att spreja på lite PTFE-olja på dem, man får ta lite risker i vetenskapens namn :P Hjullagren är ju faktiskt rätt enkla att byta om det skulle gå åt skogen..
Erik Å skrev: tor 30 apr 2020, 17:30 Se ovan, lagret som har gått 20 k går fortfarande trögt. Det som har gjort 50 k (mil) var betydligt bättre.. Men morrar i kurvorna tyvärr :-D
Jo lagret som gått 50k har säkert lite mer spel o då går det lättare. Jag misstänker följande häller du olja i lagret så blir ju som säkert redan nämnts fettet tunnare o tränger ut genom tätningen inget bra.
Jag bytte bakhjuls lager på en av mina Mc det är 2 spårkulager kapslade.
Ett på var sida av navet och ett distans rör i mellan de gick bra mycket tyngre än de
gamla halvdåliga även de. När jag körde in fingret o vred.
Ena hjullagrets insida är nu sprayad med PTFE-spray (har riggat bilen så den lutar åt den sidan för att det ska rinna in i lagret), utsidan av lagret fick intravenöst dropp genom ett av hålen för hjulbultarna :-D Jag tror inte det finns någon överhängande risk att lagerfettet tvättas bort. Hoppas bara att olje-överskottet rinner ut genom bromsskivans luftkanaler i stället för att smörja bromsskivan.. :oops: What could possibly go wrong? :-D
Tänker dessutom byta ut mina slitna Nokian Hakka Blue 2 till eLine 2 snart, Blue 2 rullar märkbart dåligt när det är under +10 i luften trots att de är klassade "B" i rullmotstånd.. Klass "A" borde väl rulla märkbart lättare?

Edit: Skumt, eLine 2 nämns inte på Nokians hemsida. Det kanske håller på att utgå?
Undrar om Michelin Primacy 4 gör jobbet bättre, det är ju A - klassat på rullmotstånd, dock bara B på våtgrepp. Men vissa dimensioner av Primacy 4 är C-klassade på rullmotstånd! Hur ska de ha det..?
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Nu har båda sidorna fått smörj :party: Tja, den kanske faktiskt rullar en liten aning lättare eller så är det bara placebo-effekten som gör sig gällande.
Vid närmare eftertanke så tror jag hjullager dödas av att rost kryper in på metallytorna under tätningarna, sen nöts tätningarna ner mot den skrovliga rostytan och det blir fritt fram för saltvatten att krypa in i lagret med känt resultat. Om man oljar in tätningarna regelbundet så blir det inte rost och då finns rimligtvis goda förutsättningar för långt liv..
Livslängdstest är nu påbörjat, jag återkommer när lagren är slut :-D
Nu fick jag svar från Nokian: ""eLine 2 är ett däck avsett för Centraleuropa och ingenting som vi varken marknadsför eller säljer i Sverige. Alla däck avsedda för den nordiska marknaden heter Hakka. Om du är ute efter A-klass i rullmotstånd så kan vi rekommendera Hakka Green 2 istället""
Aha, kollar på Green 2 och ser att de är "B"-klassade på rullmotstånd! :-/
Undrar om jag inte testar Michelin Primacy 4 195/65HR15 91H S1 i stället. Just detta (H S1) har A på rullmotstånd, B på våtgrepp.. Men vissa varianter av Primacy 4 har faktiskt C på rullmotstånd
Nu går ju bilen på 0.65 på landsväg, vill absolut inte att förbrukningen ökar.. :P
Hmm jag har åkt på Ecocontact tidigare men ledsnade pga morgonsula och flera skeva däck :-D Annars är de både tysta och billiga..
Min magkänsla säger nåt om att jag borde gå på något av de mer beprövade märkena :-)
Har trasslat så mycket med obalans genom åren och vill inte hamna där igen. Har bäst förtroende för Nokian och Michelin. Och Goodyear satt föralldel på bilen när den var ny

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]