NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag lämnade aldrig bilen till Volvo. Tänkte att jag fixar det under semestern, eftersom bilen ändå gick att köra som vanligt. Märktes inget konstigt mer än att jag fick felkoden på lmm. Dock så om jag fortsatt köra hade jag kunnat få mycket mer problem i ett senare skede med tanke på vad som var fel. För att göra en lång historia kort så var problemet att det var hål på undersidan av insugsgrenröret. Hålet var stort som tjockleken på en penna. På nära håll såg det ut som strängar av smält plast och som att en glödande metallbit smält rakt igenom. Har ingen aning om vad som kan ha orsakat detta, mycket märkligt att det uppstått ett sådant hål.
Dessutom kom jag att tänka på det susande ljudet jag hört under en längre tid och som varierade med motorvarvtalet, och som jag inte lyckats lokalisera förrän nu. Inte så konstigt att det ljudet försvann efter jag satt dit nya insugsgrenröret.
När jag ändå höll på så bytte jag även kopparpackningarna till spridarna, så att avgasdofterna försvann.
Allt som allt så var det mycket jobb att fixa det. Tömma kylvätska, ta bort egr kylare och bränslerör. För att inte tala om spridarna, som satt hårt. Renligheten med bränslerören osv är superviktig så man inte får in skit i spridarna, som kostar ca 5000kr styck på Volvo :-o Noggrannhet är a och o här alltså. Insugsgrenröret kan ni köpa nytt från eBay för ca 1300kr inkl frakt från England, om ni kan vänta en vecka eller två? Annars nytt orginal på Volvo för ca 4700kr, vilket det tyvärr fick bli för mig, eftersom jag måste använda bilen varje dag. Begagnat gav jag fort upp tanken på när jag såg mängden med koksrester inuti det gamla insuget. De som jag hittade hade gått mer än 25000mil. Osäkerheten på vad som kan ligga begravt i koksresterna hjälpte till att avskräcka. Nya bränslerör för 1000kr rekommenderas av Vida ifall du vill minimera risken för att spänna för hårt och därefter få trasiga gängor på spridarna och läckande bränslerör och pölar av torkad dieselolja. Finns en del att tänka på före man gör jobbet. Skydda alla bränsleöppningar med tejp eller lägg rent papper över dem.
Undersida insugsgrenröret. Kan tillägga att det var så mycket koksrester att det såg hopplöst ut att kunna städa ut ett eventuellt begagnat med många mil på sig. Med mycket avfettning och kemikalier hade det kanske gått? Men inget jag ville chansa på.
Bilagor
38C4DD26-6722-405E-9A77-231991CA8312.jpeg
38C4DD26-6722-405E-9A77-231991CA8312.jpeg (790.29 KiB) Visad 1644 gånger
596C2A76-201D-4C89-8A5E-9442EEFF944F.jpeg
596C2A76-201D-4C89-8A5E-9442EEFF944F.jpeg (631.03 KiB) Visad 1644 gånger
Analysen var att jag gjorde baserade sig på att miljölampan tändes när jag släppte på gaspedalen då jag körde. Lättare att trigga ju fortare jag körde, helst landsvägs och motorvägsfart. När man i den hastigheten helt släpper gaspedalen och gasspjället plötsligt stängs blir det en stor tryckskillnad i insugsgrenröret. Från kanske ett ganska högt turbotryck till ett högt vacuum. Det sitter en trycksensor (MAP) precis efter gasspjället. ECM datorn vet på förhand att ett specifikt luftflöde över lmm (MAF) motsvarar ett visst tryck på trycksensorn (MAP), med vissa marginaler. När värdena går utanför gränserna så får man en felkod. I mitt fall så tyckte ECM att det borde komma mer luft över lmm (136F låg signal, lågt flöde). Min observation var att det bara hände när gasspjället stängdes vid högre fart, dvs när tryckskillnaden (tryckfallet) skulle vara som störst i insugsgrenröret. MAP uppmäter ett vacuum ( inte så lågt vacuum som förväntat pga tjuvluft hål). Det uppmätta vacuumet kräver ett visst luftflöde enligt ECM, som tycker att den luften skulle kommit över lmm, men den mätte att det kom inget eller för lite (eftersom gasspjället var stängt), och då säger ECM att det kom för lite luft över lmm (låg signal) och sätter felkoden.

Jag tyckte det kändes märkligt att ECM tyckte det skulle komma mer luft över lmm (den säger ju för låg signal, för lite flöde) när jag släppte på gasen helt (med stängt gasspjäll) på motorvägen? Om nu lmm fungerar, som den skall så blev slutsatsen att motorn inte kunde bygga upp vacuumet på MAP sensorn.

Kan läggas till att efter körning i bara stadstrafik några dagar eller flera motoravstängningar/motorstarter så släcktes miljölampan. Antagligen för att det aldrig blir så stora tryckskillnader i insugsgrenröret vid låga farter/luftflöden. Dvs när ECM inte upptäcker felet på ett visst antal körcykler så släcker den miljölampan. Jag kan lägga till att jag inte märkte något konstigt med bilen hur den gick mer än att den luktade lite avgaser och ett vinande (tyst som generatorremmar) ljud som varierade med motorvarvtalet.

Jag provade i ren frustration att byta packningar till intercoolerrör (turbo-intercooler-rör) och egr-rör, luftfilter etc. Eftersom inget hjälpte fick jag till slut inse att jag antagligen behövde byta packningar på insugsgrenröret mot toppen också. Det var då jag upptäckte hålet.
e95cg skrev: fre 25 okt 2019, 08:02 Analysen var att jag gjorde baserade sig på att miljölampan tändes när jag släppte på gaspedalen då jag körde. Lättare att trigga ju fortare jag körde, helst landsvägs och motorvägsfart. När man i den hastigheten helt släpper gaspedalen och gasspjället plötsligt stängs blir det en stor tryckskillnad i insugsgrenröret. Från kanske ett ganska högt turbotryck till ett högt vacuum. Det sitter en trycksensor (MAP) precis efter gasspjället. ECM datorn vet på förhand att ett specifikt luftflöde över lmm (MAF) motsvarar ett visst tryck på trycksensorn (MAP), med vissa marginaler. När värdena går utanför gränserna så får man en felkod. I mitt fall så tyckte ECM att det borde komma mer luft över lmm (136F låg signal, lågt flöde). Min observation var att det bara hände när gasspjället stängdes vid högre fart, dvs när tryckskillnaden (tryckfallet) skulle vara som störst i insugsgrenröret. MAP uppmäter ett vacuum ( inte så lågt vacuum som förväntat pga tjuvluft hål). Det uppmätta vacuumet kräver ett visst luftflöde enligt ECM, som tycker att den luften skulle kommit över lmm, men den mätte att det kom inget eller för lite (eftersom gasspjället var stängt), och då säger ECM att det kom för lite luft över lmm (låg signal) och sätter felkoden.

Jag tyckte det kändes märkligt att ECM tyckte det skulle komma mer luft över lmm (den säger ju för låg signal, för lite flöde) när jag släppte på gasen helt (med stängt gasspjäll) på motorvägen? Om nu lmm fungerar, som den skall så blev slutsatsen att motorn inte kunde bygga upp vacuumet på MAP sensorn.

Kan läggas till att efter körning i bara stadstrafik några dagar eller flera motoravstängningar/motorstarter så släcktes miljölampan. Antagligen för att det aldrig blir så stora tryckskillnader i insugsgrenröret vid låga farter/luftflöden. Dvs när ECM inte upptäcker felet på ett visst antal körcykler så släcker den miljölampan. Jag kan lägga till att jag inte märkte något konstigt med bilen hur den gick mer än att den luktade lite avgaser och ett vinande (tyst som generatorremmar) ljud som varierade med motorvarvtalet.

Jag provade i ren frustration att byta packningar till intercoolerrör (turbo-intercooler-rör) och egr-rör, luftfilter etc. Eftersom inget hjälpte fick jag till slut inse att jag antagligen behövde byta packningar på insugsgrenröret mot toppen också. Det var då jag upptäckte hålet.
Jag måste erkänna att jag är imponerad av din slutledningsförmåga!
För att kontrollera tjuvluft till insuget. Innan jag hittade felet provade jag även att rengöra egr-ventilen och fick låna och prova med ett annat gasspjäll, men det var ju inget fel på någon av dem. Egr-ventilen hade inga koksrester och jag tog isär den och kontrollerade att den gick som den skulle. Samma med gasspjället, inga avlagringar som förhindrade spjällen att stänga helt. Dessutom borde jag fått felkoder på dem ifall något var fel. Men ett litet glapp kanske inte hade utlöst en felkod, tänkte jag. Jag googlade och frågade dessutom en erfaren mekaniker, som sa att det var mycket sällsynt med problem på gasspjället i 1.6d (4264T) motorn. Egr-ventilen kan ju koksa igen, då har jag läst till mig att man får problem med dålig motorprestanda vid olika varvtal eller allmänt dålig gång (plus felkoder mm), och det märkte jag ju inte på min bil.

Jag bytte Intercoolern till en begagnad (ca 12000mil och 1300kr), eftersom cellerna i min ändå var i ganska dåligt skick. Idén med det är att het luft har större volym än nerkyld luft. När luften komprimeras med turbon så blir den het. Kyls inte den turbokomprimerade luften ordentligt får du inte in lika stor luftmassa i motorn, som när du har nerkyld turbokomprimerad luft. (Ju större luftmassa och mer bränsle ger mer kraft). Tänkte att det påverkade MAP och lmm mätningarna? Dessutom kanske det var något litet gömt hål i den? Det blev faktiskt betydligt svårare att trigga felkoden (136F) men den kom ju tillbaka. Min erfarenhet är att det skall vara ett ganska rejält läckage för att den skall tändas. Det brukar inte räcka med en liten läcka under t.ex. en slangklämma. Möjligtvis en kombination av flera sådana då?

Kombinationen av ovanstående, inget läckande egr till insug, inget läckande gasspjäll till insug, bättre Intercooler, nya packningar, o-ringar på intercooler turbo och egr-rör, så återstod inte så mycket mer än insugsgrenröret. Jag drog mig för det in i det sista, eftersom jag tyckte det var jobbigast. Hade jag haft en rökmaskin så hade jag antagligen upptäck hålet i insugsgrenröret lättare? :-D Det hade ju sparat mycket jobb här. Men jag fick ju en bättre Intercooler och täppte ju till lite småläckor och oljeläckor här och var längs vägen. :-D Fick lära mig en hel del genom olika forum och youtube klipp också! :-)
kvillebäck skrev: fre 25 okt 2019, 18:42
Lena68 skrev: fre 25 okt 2019, 13:12 Jag får upp kontrollera oljenivå. Den är helt ok - gick på knappt 1 Dl men lampan slocknar inte! Vad gör man?
Kanske du kollar fel oljenivå?
Var noga med att inte fylla på för mycket heller. Då kan du få andra problem med bl.a. trasiga oljetätningar som följd. Kolla i handboken, som brukar ligga i handskfacket. I den brukar finnas en bild på hur oljestickan skall se ut när det är rätt nivå.

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]