- tis 28 maj 2019, 23:26
Samma felkod igen även efter byte av LMM. Imorgon bär det av för felsökning hos Volvo. 2000kr fattigare! 

Moderator: Moderatorer
e95cg skrev: ↑fre 25 okt 2019, 08:02 Analysen var att jag gjorde baserade sig på att miljölampan tändes när jag släppte på gaspedalen då jag körde. Lättare att trigga ju fortare jag körde, helst landsvägs och motorvägsfart. När man i den hastigheten helt släpper gaspedalen och gasspjället plötsligt stängs blir det en stor tryckskillnad i insugsgrenröret. Från kanske ett ganska högt turbotryck till ett högt vacuum. Det sitter en trycksensor (MAP) precis efter gasspjället. ECM datorn vet på förhand att ett specifikt luftflöde över lmm (MAF) motsvarar ett visst tryck på trycksensorn (MAP), med vissa marginaler. När värdena går utanför gränserna så får man en felkod. I mitt fall så tyckte ECM att det borde komma mer luft över lmm (136F låg signal, lågt flöde). Min observation var att det bara hände när gasspjället stängdes vid högre fart, dvs när tryckskillnaden (tryckfallet) skulle vara som störst i insugsgrenröret. MAP uppmäter ett vacuum ( inte så lågt vacuum som förväntat pga tjuvluft hål). Det uppmätta vacuumet kräver ett visst luftflöde enligt ECM, som tycker att den luften skulle kommit över lmm, men den mätte att det kom inget eller för lite (eftersom gasspjället var stängt), och då säger ECM att det kom för lite luft över lmm (låg signal) och sätter felkoden.Jag måste erkänna att jag är imponerad av din slutledningsförmåga!
Jag tyckte det kändes märkligt att ECM tyckte det skulle komma mer luft över lmm (den säger ju för låg signal, för lite flöde) när jag släppte på gasen helt (med stängt gasspjäll) på motorvägen? Om nu lmm fungerar, som den skall så blev slutsatsen att motorn inte kunde bygga upp vacuumet på MAP sensorn.
Kan läggas till att efter körning i bara stadstrafik några dagar eller flera motoravstängningar/motorstarter så släcktes miljölampan. Antagligen för att det aldrig blir så stora tryckskillnader i insugsgrenröret vid låga farter/luftflöden. Dvs när ECM inte upptäcker felet på ett visst antal körcykler så släcker den miljölampan. Jag kan lägga till att jag inte märkte något konstigt med bilen hur den gick mer än att den luktade lite avgaser och ett vinande (tyst som generatorremmar) ljud som varierade med motorvarvtalet.
Jag provade i ren frustration att byta packningar till intercoolerrör (turbo-intercooler-rör) och egr-rör, luftfilter etc. Eftersom inget hjälpte fick jag till slut inse att jag antagligen behövde byta packningar på insugsgrenröret mot toppen också. Det var då jag upptäckte hålet.
kvillebäck skrev: ↑fre 25 okt 2019, 18:42Var noga med att inte fylla på för mycket heller. Då kan du få andra problem med bl.a. trasiga oljetätningar som följd. Kolla i handboken, som brukar ligga i handskfacket. I den brukar finnas en bild på hur oljestickan skall se ut när det är rätt nivå.Lena68 skrev: ↑fre 25 okt 2019, 13:12 Jag får upp kontrollera oljenivå. Den är helt ok - gick på knappt 1 Dl men lampan slocknar inte! Vad gör man?Kanske du kollar fel oljenivå?
Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]