NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kkasem
Hallåj. Igår var jag ute med V50 T5 -05 och körde lite. Hade bråttom så det blev lite väl mycket gasande 🙄 Parkerade och efter någon timme när jag skulle ut till bilen så såg jag att det läckt ut massivt med kylarvätska under bilen. Öppnar motorhuven och expansionskärlet är i princip tomt och jag ser att det sprutat massa kylarvätska runtomkring. Det var även kylarvätska ovanpå expansionskärlet.

Känner på locket och det sitter väldigt löst. Den verkar gänga hela vägen och man får ett litet klick på slutet men det blir inget motstånd alls, man kan skruva loss locket med ett finger.

Fyller på kylarvätska, startar bilen, märker inget konstigt. Körde sedan bilen i cirka 15 min men väldigt lungt och verkar inte läcka något.

Får dock inget tryck i expansionskärlet, inget pysande när man skruvar loss locket och det sitter fortfarande så löst att man kan skruva loss med ett finger!

Hur som haver, i morse så starta jag bilen och vid uppstartssekvensen (när den varvar lite när den är kall) så hör jag ett skrapande ljud som dock försvann så fort uppstartssekvensen lugnat sig och bilen la sig på tomgång. Körde bilen, inga konstiga ljud förutom att kylarfläkten snurrar konstant.

När jag sedan stannar bilen så ser jag inget vatten ovanpå expansionskärlet, dock så ser jag en slang som blir helt blöt (se bild).

Vad tror ni det kan vara? Vad är det för slang?

Har tänkt byta locket till expansionskärlet men bilia öppnar inte förens imorgon.

Mitt mellan (under) de två slangarna från expansionskärlet ser ni en svart blöt slang.
IMG_20190728_190626.jpg
IMG_20190728_190626.jpg (470.51 KiB) Visad 1798 gånger
IMG_20190728_190626.jpg
IMG_20190728_190626.jpg (470.51 KiB) Visad 1798 gånger
IMG_20190728_190618.jpg
IMG_20190728_190618.jpg (528.06 KiB) Visad 1798 gånger
Bilagor
IMG_20190728_190617.jpg
IMG_20190728_190617.jpg (333.71 KiB) Visad 1798 gånger
av Kkasem
Update: Nytt lock fixat. Dock så hittade jag öven en spricka på toppen av expansionskärlet! Ser att det bl.a är där det läckt ut. Kör jag försiktigt så kommer det bara någon droppe ibland ur sprickan. Så nytt expansionskärl behövs.

MEN! Efter att ha kört motorn varm så märkte jag att det kom luftbubblor i expkärlet, precis där vart den tjocka slangen längst ner i expkärlet är (den slangen som fyller på kylaren misstänker jag). Det kom även liiiite rök ur expkärlet. Röken syntes dock inte på dagen, bara nu när det var kolsvart ute och jag öppnade locket efter någon timmes körning och lyste med ficklampa.

Är detta normalt eller kan det vara något annat än sprickan i expkärlet som spökar? Ska glykolen i expkärlet vara så varmt att det kan komma lite rök (som iofs bara syns på natten med ficklampa)?
av KalleJ
Tänkte skriva det, byt hela expansionskärlet och hoppas att topplockspackningen inte gått. Gammal plast går lätt sönder.
Verkar ju redan vara för sent dok.
Finns testprov att köpa för att se om du har avgaser i kylsystemet. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000020969

Locket på kylaren skulle eventuellt kunnat ha kärvat fast så att den inte släpper ut övertryck. Ren spekulation dok.
Annars har nog topp packningen börjat läcka.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]