- sön 28 jul 2019, 19:45
IMG_20190728_190617.jpg (333.71 KiB) Visad 1800 gånger
Hallåj. Igår var jag ute med V50 T5 -05 och körde lite. Hade bråttom så det blev lite väl mycket gasande
Parkerade och efter någon timme när jag skulle ut till bilen så såg jag att det läckt ut massivt med kylarvätska under bilen. Öppnar motorhuven och expansionskärlet är i princip tomt och jag ser att det sprutat massa kylarvätska runtomkring. Det var även kylarvätska ovanpå expansionskärlet.
Känner på locket och det sitter väldigt löst. Den verkar gänga hela vägen och man får ett litet klick på slutet men det blir inget motstånd alls, man kan skruva loss locket med ett finger.
Fyller på kylarvätska, startar bilen, märker inget konstigt. Körde sedan bilen i cirka 15 min men väldigt lungt och verkar inte läcka något.
Får dock inget tryck i expansionskärlet, inget pysande när man skruvar loss locket och det sitter fortfarande så löst att man kan skruva loss med ett finger!
Hur som haver, i morse så starta jag bilen och vid uppstartssekvensen (när den varvar lite när den är kall) så hör jag ett skrapande ljud som dock försvann så fort uppstartssekvensen lugnat sig och bilen la sig på tomgång. Körde bilen, inga konstiga ljud förutom att kylarfläkten snurrar konstant.
När jag sedan stannar bilen så ser jag inget vatten ovanpå expansionskärlet, dock så ser jag en slang som blir helt blöt (se bild).
Vad tror ni det kan vara? Vad är det för slang?
Har tänkt byta locket till expansionskärlet men bilia öppnar inte förens imorgon.
Mitt mellan (under) de två slangarna från expansionskärlet ser ni en svart blöt slang.
Parkerade och efter någon timme när jag skulle ut till bilen så såg jag att det läckt ut massivt med kylarvätska under bilen. Öppnar motorhuven och expansionskärlet är i princip tomt och jag ser att det sprutat massa kylarvätska runtomkring. Det var även kylarvätska ovanpå expansionskärlet.Känner på locket och det sitter väldigt löst. Den verkar gänga hela vägen och man får ett litet klick på slutet men det blir inget motstånd alls, man kan skruva loss locket med ett finger.
Fyller på kylarvätska, startar bilen, märker inget konstigt. Körde sedan bilen i cirka 15 min men väldigt lungt och verkar inte läcka något.
Får dock inget tryck i expansionskärlet, inget pysande när man skruvar loss locket och det sitter fortfarande så löst att man kan skruva loss med ett finger!
Hur som haver, i morse så starta jag bilen och vid uppstartssekvensen (när den varvar lite när den är kall) så hör jag ett skrapande ljud som dock försvann så fort uppstartssekvensen lugnat sig och bilen la sig på tomgång. Körde bilen, inga konstiga ljud förutom att kylarfläkten snurrar konstant.
När jag sedan stannar bilen så ser jag inget vatten ovanpå expansionskärlet, dock så ser jag en slang som blir helt blöt (se bild).
Vad tror ni det kan vara? Vad är det för slang?
Har tänkt byta locket till expansionskärlet men bilia öppnar inte förens imorgon.
Mitt mellan (under) de två slangarna från expansionskärlet ser ni en svart blöt slang.
- By dieselkenneth