Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
frasse4 skrev: lör 01 jun 2019, 16:35 Kolla upp felkoder, det är normalt att det ryker lite ur oljelocket när motorn gått, motorolja håller ju över 100 grader då. Om vattnet kokar så borde det ånga rejält ur övertrycksventilen på expansionskärl till kylarvattnet. Jag tycker också det låter normalt att det är väldigt varmt under motorhuven om man kört länge.
Kylarvattnet ska nu kunna nå 110 grader eller så innan det faktiskt kokar dessutom eftersom det är trycksatt. Precis under kokpunkten är ju normal temp.

Motorn är designad för att kunna köras på relativt hög belastning väldigt länge. Det är därför med största sannolikhet något helt annat som spökar.
av d1nm4mm4
Vi får väll försiktigt försöka köra oss framåt lite.. i värsta fall får man väll ringa folksams journummer och ta det därefter. Det är väll därför man betalar massa pengar för alla försäkringar
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SBergdahl skrev: lör 01 jun 2019, 17:35 Kylarvattnet ska nu kunna nå 110 grader eller så innan det faktiskt kokar dessutom eftersom det är trycksatt. Precis under kokpunkten är ju normal temp.
Även glykolen gör att kokpunkten höjs. Därför ska man aldrig köra med bara vatten i kylsystemet då det kokar mycket tdigare.
av d1nm4mm4
Va inne på en verkstad här i Nice. "Cavallari Volvo Nice" Helt otroligt. Dom felsökte bilen, kollade oljan osv och det visade sig att det var min bsr mjukvara som klabbat till det och dom tog bort varningen. Allt detta kostade 0KR! Två timmar inne på en verkstad.
Användarvisningsbild
av fjohan82
d1nm4mm4 skrev: ons 05 jun 2019, 16:51 Va inne på en verkstad här i Nice. "Cavallari Volvo Nice" Helt otroligt. Dom felsökte bilen, kollade oljan osv och det visade sig att det var min bsr mjukvara som klabbat till det och dom tog bort varningen. Allt detta kostade 0KR! Två timmar inne på en verkstad.
What?! Inte illa! :party:
Eller var dom imponerade av din franska och därför bjöd på det hela? :-)
av d1nm4mm4
fjohan82 skrev: ons 05 jun 2019, 16:56
d1nm4mm4 skrev: ons 05 jun 2019, 16:51 Va inne på en verkstad här i Nice. "Cavallari Volvo Nice" Helt otroligt. Dom felsökte bilen, kollade oljan osv och det visade sig att det var min bsr mjukvara som klabbat till det och dom tog bort varningen. Allt detta kostade 0KR! Två timmar inne på en verkstad.
What?! Inte illa! :party:
Eller var dom imponerade av din franska och därför bjöd på det hela? :-)
Kanske det.. Lite annorlunda iaf från när man va inne på Bilia i samband med servicen och han ville byta ut grejer för minst 30.000 :-D

Otroligt vilken ångest som släppte. Nu fortsätter semestern i en månad förhoppningsvis utan bilbekymmer :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
d1nm4mm4 skrev: ons 05 jun 2019, 16:51 Dom felsökte bilen, kollade oljan osv och det visade sig att det var min bsr mjukvara som klabbat till det och dom tog bort varningen.
Laddade de ur BSR mjukvaran som överhettar din motor eller ger andra alarm när du kör fort. Eller nollade man bara alarmet om att motorn gått för varmt? :-/
Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Var sitter Volvo On Call batteriet i bilen och vad[…]

Fläkten bryr sig inte om hur varmt du tycker […]

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]