Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av d1nm4mm4
Tjenare! Är ute i Europa på bilsemester och är någonstans i Österrike just nu. Motorlampan började nyss lysa och vi antar den är överhettad. Har kört 12 timmar med 3 timmars vilo på natten och ganska fort (150-160) på autobahn. Vattnet i kylaren är VÄLDIGT varmt. Har även bifogat bild på tempen enl display. Kan vi ha sån ”tur” att det ”bara” är överhettning? Glömde säga det är väldigt varmt ute med skinande sol.
Mvh
Bilagor
09FADF24-8075-42D9-BB11-D3EAFCF946A6.jpeg
09FADF24-8075-42D9-BB11-D3EAFCF946A6.jpeg (150.17 KiB) Visad 2521 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
Temperaturmätaren står på normalläge så nej, annars hade den stått högre upp.
Har den lyst länge? Tänds den efter att du har haft en paus med avstängd motor också?
av d1nm4mm4
fjohan82 skrev: lör 01 jun 2019, 14:38 Temperaturmätaren står på normalläge så nej, annars hade den stått högre upp.
Har den lyst länge? Tänds den efter att du har haft en paus med avstängd motor också?
Nej den började nyss lysa, eller ca 2 timmar sedan. Ja den lyser direkt när motorn startar.
Användarvisningsbild
av Cotag
För ett par månader sen postade du ett papper med ett gäng felkoder på samma bil(?), blev allt/något av detta åtgärdat innan resan?
Länk till ditt inlägg: viewtopic.php?p=1302722#p1302722

För mindre än en månad sen så la du upp en bild/annons på en en digital instrumentbräda som du bytat från/till ur samma bil som du nu har problem med(?), på den bilden lyser motorlampan också. Är det korrekt instrumentbräda monterad i bilen idag och varför har du bytat?
Länk till ditt inlägg: viewtopic.php?p=1315466#p1315466
av d1nm4mm4
Cotag skrev: lör 01 jun 2019, 15:09 För ett par månader sen postade du ett papper med ett gäng felkoder på samma bil(?), blev allt/något av detta åtgärdat innan resan?

För mindre än en månad sen så la du upp en bild/annons på en en digital instrumentbräda som du bytat från/till ur samma bil som du nu har problem med(?), på den bilden lyser motorlampan också. Är det korrekt instrumentbräda monterad i bilen idag och varför har du bytat?
Bilen va inne på service och då släcktes alla felkoder sa min servicekille. Inget mer. Lampan som lyser är däcktryck
av d1nm4mm4
Cotag skrev: lör 01 jun 2019, 15:09 För ett par månader sen postade du ett papper med ett gäng felkoder på samma bil(?), blev allt/något av detta åtgärdat innan resan?

Mätaren är inte original, originalen va den analoga så kanske tempmätaren inte är att lita på?
Användarvisningsbild
av Cotag
Vandrar tempgivaren från kall till normal arbetstemp? Isåfall -bör- den väl indikera på för varm också, tänker jag.
Hur uppskattar du att "Vattnet i kylaren är VÄLDIGT varmt"? Har den kokat? Korrekt kylvätskevivå när den svalnat?
Kanske är det någon av de tidigare felkoderna som återkommit och tänt motorlampan. Själv hade jag försökt få tag på en verkstad som kan läsa ut felkoderna innan fortsatt resa.
av d1nm4mm4
Cotag skrev: lör 01 jun 2019, 15:42 Vandrar tempgivaren från kall till normal arbetstemp? Isåfall -bör- den väl indikera på för varm också, tänker jag.
Hur uppskattar du att "Vattnet i kylaren är VÄLDIGT varmt"? Har den kokat? Korrekt kylvätskevivå när den svalnat?
Kanske är det någon av de tidigare felkoderna som återkommit och tänt motorlampan. Själv hade jag försökt få tag på en verkstad som kan läsa ut felkoderna innan fortsatt resa.
I vintras kommer jag ihåg att jag kollade tempen och såg den stiga successivt desto mer man körde.

Locket till behållaren är varmt, vattnet som ”fastnat” på locket är väldigt varmt samt kände vi lite försiktigt efter den hade vilat 2 timmar.
Ja vattnet har ”kokat”.

Vet ej om det är relevant men motorrummet känns fruktansvärt varmt. Skruvade av oljelocket och det rök väldigt mycket under några minuter sen stängde jag, ryker säkert fortfarande (vi har ej kört på 2-3 timmar)

Provade nyss starta den igen och jag personligen tyckte den inte ”kickade” igång lika snabbt som vanligt. In på verkstad är planen men vi är långt ifrån närmsta verkstad och ingen öppnar förens på måndag.
Användarvisningsbild
av frasse4
Kolla upp felkoder, det är normalt att det ryker lite ur oljelocket när motorn gått, motorolja håller ju över 100 grader då. Om vattnet kokar så borde det ånga rejält ur övertrycksventilen på expansionskärl till kylarvattnet. Jag tycker också det låter normalt att det är väldigt varmt under motorhuven om man kört länge.
Användarvisningsbild
av svergie2
Hade insugstemp på 53 grader för en vecka sedan när det var 22 grader och sol ute och det kändes väldigt varmt i motorrummet så det är nog normalt. Det var dessutom en resa på endast tre mil.

Tips inför nästa resa är att ha en billig ELM327 felkodsläsare i handskfacket så du får en liten uppfattning om vad det kan vara. Vet inte hur det blir när man byter instrumentkluster, ofta så kommer det ju en förklarande text tillsammans med lampor som t.ex. växellåda överhettad, stanna snarast osv. Funkar alla sådana meddelanden känns det som att lampan inte larmar för något akut fel.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Var sitter Volvo On Call batteriet i bilen och vad[…]

Fläkten bryr sig inte om hur varmt du tycker […]

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]

installera dragkrok

Så kallade strömtjuvar fungerar inte al[…]