Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DavidBlomqvist
fragge skrev:Ja, det stämmer att Volvo har bensinvärmare till T8:n för att hålla bilen varm på vintern. Det innebär att det är praktiskt omöjligt att köra enbart på enbart el på vintern. Ger lite längre räckvidd innan "stora" motorn drar igång men det är ju en falsk bild då den drar bensin konstant från start. Riktigt dålig lösning av Volvo, det är så vitt jag vet endast Volvo och Hyundai som valt denna lösning på sina hybrider. Resten har el-värmare.
Volvo har ju ändå den bästa lösningen av icke elvärmda bilar tycker jag, bilar som tex KIA Optima och Outlander är helt menlösa som laddhybrider när det blir svensk vinter.....fördelen med dom är ju att man slipper ladda bilen dock. :-D
av fragge
stevvee skrev:Fast den går ju att klicka ur så du inte kör den (jag gör det och har då 0 i förbrukning)
Självklart, men då har du ingen värme i bilen istället. Känns inte så premium.
av stevvee
fragge skrev:
stevvee skrev:Fast den går ju att klicka ur så du inte kör den (jag gör det och har då 0 i förbrukning)
Självklart, men då har du ingen värme i bilen istället. Känns inte så premium.
Står i garage så jag har det rätt gott i bilen när jag åker. Men hellre en bensinvärmare som går för värme istället för som Kia som måste slå på motorn för el-värmaren inte räcker till och på så sätt öka förbrukningen ytteligare för det är ju ännu mindre premium
av fragge
DavidBlomqvist skrev:Volvo har ju ändå den bästa lösningen av icke elvärmda bilar tycker jag, bilar som tex KIA Optima och Outlander är helt menlösa som laddhybrider när det blir svensk vinter.....fördelen med dom är ju att man slipper ladda bilen dock.
Har haft två Outlanders, funkade bra på ren el ner till -10, efter det ville bensinaren gå igång en stund för att få upp oljetempen. Betydligt smartare än T8:an iallafall.
Även parkeringsklimatet var ju bättre eftersom den förvärmde bilen på el när den var inkopplad till laddaren. T8:an står ju och bränner bensin på parkeringen trots att laddaren är inkopplad, helt bisarrt egentligen.
Outlandern var ju också överlägsen på el i snön då den har elektrisk fyrhjulsdrift till skillnad mot T8:an som antingen är bakhal på el eller måste bränna bensin för att kunna få fyrhjulsdrift.
Så Volvo har en del att lära sig, dock är T8:an en mycket finare bil med betydligt högre premiumkänsla i design och inredning. Hybridlösningen är dock ganska medioker.
av RaymondShaw
DavidBlomqvist skrev: tis 16 apr 2019, 09:24
Paglar skrev:Jag lurar själv på en V60 T6 TE, så jag köpte senaste numret (nr9) av Teknikens Värld där man testade några laddhybrider.
I deras test gick Passat GTE 39km på en full laddning, V60 T8 med 10,4kWh batteri fixade 42km.
Baserat på Volvo Cars egna uppgifter om 15% längre räckvidd på årsmodell 2020, så kan man gissa på 48km med det nya batteriet.
Om vi tar sommarkörning så kommer jag (obs ej motorvägskörning då) mellan 45km och upp till 50-51km med min Passat så där håller jag inte med. Däremot kan jag tänka mig att Volvon vinner på vintern pga bensinvärmaren för att värma kupen. Min lägsta notering med Passaten i vintras hamnade på 23km men då hade jag 24 grader i kupen och stolsvärmen på :D
Nya Passaten som börjar säljas i Maj får ju upp till 70km i räckvidd enlig gamla mätcykeln och 55km enligt nya mätcykeln.
Bytte min Passat GTE mot en XC60 T8 förra veckan och min upplevelse är att volvon går ca 5-7 km längre än passaten på samma vägavsnitt. (6km 50-väg, resten 100-väg). Däremot så drar Volvon mer soppa men det är ju betydligt fler hk så det är inget konstigt. I övrigt är Volvon i mitt tycke en helt annan bil när det gäller komfort, kvalitetskänsla, körglädje m.m. Jag kommer inte att ångra uppgraderingen :-D
Användarvisningsbild
av Mabuse
Elektricitet är en högvärdig energiform. Att slösa bort den på att värma bilen känns som en väldigt dålig idé.

Bensin eller diesel är per definition ett bränsle att elda för värme; att göra om den till rörelseenergi ger stora förluster i förbränningsmotorer vilket är dumt när man har el till elmotorer.
Bästa lösningen är därför att elda etanol för värme och spara elen till att driva bilen framåt.
av fragge
Mabuse skrev:Elektricitet är en högvärdig energiform. Att slösa bort den på att värma bilen känns som en väldigt dålig idé.
Bensin eller diesel är per definition ett bränsle att elda för värme; att göra om den till rörelseenergi ger stora förluster i förbränningsmotorer vilket är dumt när man har el till elmotorer.
Bästa lösningen är därför att elda etanol för värme och spara elen till att driva bilen framåt.
Du måste skoja. Jag kan hålla med om att energiförlusterna är mindre när man eldar bensin än om man använder det för att driva en förbränningsmotor, men det är fortfarande ett dyrare sätt att värma bilen på än med el. Bensin är ju en dyr energibärare med tanke på hur mycket energiförluster det är i framställningen av den.
Sen kan man ju diskutera miljöaspekten av en bensinvärmare utan avgasrening jämfört med en el-värmare.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Det är klart att så länge bilen är inkopplad på nätet, kan man lika gärna grilla med elvärmare. Att elda bensin i det läget är galet. Sorry, jag missade den biten i ditt inlägg ovan.

Och just med tanke på miljöaspekten nämnde jag att man skulle elda med etanol, och inte bensin eller diesel.
av aneben
Det beror ju också hur långt du ska köra. Kommer du hela sträckan på el eftersom du värmer bilen med bensin blir det ju förmodligen både billigare och mer miljövänligt jämfört med om du måste starta bensinmotorn för att köra på bensin den sista milen. Jag tycker att Volvo har gjort ett bra val att använda bensinvärmare och prioritera räckvidd. Dock hade det varit fint om man kunde värma bilen med el när den laddkabeln är kopplad men det är naturligtvis en kostnadsfråga att inte montera även en elektrisk värmare.
Bensinförbrukningen från bensinvärmaren blir ungefär 0.1 liter/mil vid landsvägsfart.

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]

Avskavda kablar ?

Hittade dessa avskavda kablar idag i motorrummet p[…]

Hej! Tänkte lägga ut en intressekoll p&a[…]

B30a i en 740?

Fast den såldes väl aldrig här? De[…]