Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DavidBlomqvist
Hej,
Nu går jag i tankarna att beställa en V60 T6 TE och det finns ju ingen info om den men jag misstänker att den får samma räckvidd på el som T8?

Jag har idag en Passat GTE och inser ju redan nu att räckvidden inte kommer att komma i närheten av den men jag är nyfiken på vissa saker då.

Vad är räckvidden på el under sommarn och på vintern.
Vet också att Volvo bränner bensin för att värma kupen på vintern genom att använda bensinvärmaren, är det märkbart?

Mitt mål är ju att alltid ta mig till och från mitt jobb på el och det är en sträcka på 2,5 mil. Jag laddar hemma och på jobbet.

Är lite sugen på en V60, det är en ruskigt trevlig bil men man måste ju även väga in det praktiska och där är ju Passaten svårslagen.

Hur som helst, jag sitter här med en rykande färsk offert att ta ställning till :D

MVH/David Blomqvist
av Sebathler
Jag har en XC60 T8 sedan en månad tillbaka och jag har ca 2 mil till jobbet, motorväg med en rejäl uppförsbacke. Jag klarar mig fram och tillbaka på el med ett undantag om jag ska hålla 110-115 uppför backen går bensin motor igång. Bilen drar totalt 0,3l på sträckan enl VOC till skillnad mot 2l innan när jag hade en XC60 D4 AWD MY16
Användarvisningsbild
av Paglar
Jag lurar själv på en V60 T6 TE, så jag köpte senaste numret (nr9) av Teknikens Värld där man testade några laddhybrider.
I deras test gick Passat GTE 39km på en full laddning, V60 T8 med 10,4kWh batteri fixade 42km.
Baserat på Volvo Cars egna uppgifter om 15% längre räckvidd på årsmodell 2020, så kan man gissa på 48km med det nya batteriet.
av stevvee
MagnusGBG skrev:Hörde nånstans att Passat får liknande el mer i kwh
Jo nya passat skulle få längre räckvidd. Kommer någon gång under 2020
av pwg
Har kört min V60 T8 nu i en månad och har 38km till jobbet (kombo stadskörning/motorväg) , kör dit i PURE-läget och med normal ”hänga-med-i-trafiken”-hastighet så tar jag mig dit på enbart el. Ibland går motorn igång, antar att det har med uppvärmning/klimatanläggningen att göra, laddar på jobbet så pendlarförbrukningen stannar på ca 0,2L bensin/dag. Passar mig perfekt!
Har inte gjort någon riktig långresa ännu, men misstänker att det då blir närmare 0,8L/mil.
av stevvee
Jag har haft min V60 T8 sen feb och är supernöjd. Åker 19” både vinter och sommar men tycker räckvidden är bra ändå. Ren motorväg 110 på vintern ger dock ca 20-25 km ren el på pure och mer landsvägstempo 35-40km sommar har jag inte riktigt hunnit provat.

Regn däremot märkte jag tog ner räckvidden rejält.

Kört både långkörningar och kort med den och har tankat fullt två gånger sen jag fick den och kom 235 mil totalt. Så snittat runt 0,3 med den och är supernöjd !
av fragge
Ja, det stämmer att Volvo har bensinvärmare till T8:n för att hålla bilen varm på vintern. Det innebär att det är praktiskt omöjligt att köra enbart på enbart el på vintern. Ger lite längre räckvidd innan "stora" motorn drar igång men det är ju en falsk bild då den drar bensin konstant från start. Riktigt dålig lösning av Volvo, det är så vitt jag vet endast Volvo och Hyundai som valt denna lösning på sina hybrider. Resten har el-värmare.
av stevvee
fragge skrev:Ja, det stämmer att Volvo har bensinvärmare till T8:n för att hålla bilen varm på vintern. Det innebär att det är praktiskt omöjligt att köra enbart på enbart el på vintern. Ger lite längre räckvidd innan "stora" motorn drar igång men det är ju en falsk bild då den drar bensin konstant från start. Riktigt dålig lösning av Volvo, det är så vitt jag vet endast Volvo och Hyundai som valt denna lösning på sina hybrider. Resten har el-värmare.
Fast den går ju att klicka ur så du inte kör den (jag gör det och har då 0 i förbrukning)
av DavidBlomqvist
Paglar skrev:Jag lurar själv på en V60 T6 TE, så jag köpte senaste numret (nr9) av Teknikens Värld där man testade några laddhybrider.
I deras test gick Passat GTE 39km på en full laddning, V60 T8 med 10,4kWh batteri fixade 42km.
Baserat på Volvo Cars egna uppgifter om 15% längre räckvidd på årsmodell 2020, så kan man gissa på 48km med det nya batteriet.
Om vi tar sommarkörning så kommer jag (obs ej motorvägskörning då) mellan 45km och upp till 50-51km med min Passat så där håller jag inte med. Däremot kan jag tänka mig att Volvon vinner på vintern pga bensinvärmaren för att värma kupen. Min lägsta notering med Passaten i vintras hamnade på 23km men då hade jag 24 grader i kupen och stolsvärmen på :D
Nya Passaten som börjar säljas i Maj får ju upp till 70km i räckvidd enlig gamla mätcykeln och 55km enligt nya mätcykeln.

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]