DavidBlomqvist skrev:Volvo har ju ändå den bästa lösningen av icke elvärmda bilar tycker jag, bilar som tex KIA Optima och Outlander är helt menlösa som laddhybrider när det blir svensk vinter.....fördelen med dom är ju att man slipper ladda bilen dock.
Har haft två Outlanders, funkade bra på ren el ner till -10, efter det ville bensinaren gå igång en stund för att få upp oljetempen. Betydligt smartare än T8:an iallafall.
Även parkeringsklimatet var ju bättre eftersom den förvärmde bilen på el när den var inkopplad till laddaren. T8:an står ju och bränner bensin på parkeringen trots att laddaren är inkopplad, helt bisarrt egentligen.
Outlandern var ju också överlägsen på el i snön då den har elektrisk fyrhjulsdrift till skillnad mot T8:an som antingen är bakhal på el eller måste bränna bensin för att kunna få fyrhjulsdrift.
Så Volvo har en del att lära sig, dock är T8:an en mycket finare bil med betydligt högre premiumkänsla i design och inredning. Hybridlösningen är dock ganska medioker.