NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej :)

Har sökt en del i forumet.. men vilken metod är bäst (för en någorlunda händig "lekman") att byta styr-vätskan? Hur gör en märkesverkstad typ Bilia..?

Bakgrund: Har haft lite läckage vid behållaren senaste veckorna (troligtvis/förhoppningsvis är det bara "slangklämman" till returslangen som behöver bli en riktig slangklämma) och måste fylla på innan jag startar bilen igen, för det är nån cm under min-strecket.. och det läcker ju lite varje gång man kör såklart.. Så tänker att, om jag får det att bli tätt, så är det väl är lika bra att passa på att byta/späda ut med ny vätska så att pump och annat håller lite/mycket längre..

Bilen är en V50 1.8F MY08..

Mvh :)
Det kommer in luft men från reservoaren när den är tom inte genom returslangen. Men systemet är självluftande så det är bara att fylla på och köra sakta och göra styrutslag max åt båda hållen några gånger så ska det vara klart
Fungerar det lika bra att byta vätskan med framvagnen uppallad? Tänker på just när man startar motorn och svänger fullt h/v några gånger? Behövs motorn ens startas förresten, körs inte styrservon igång med tändningen i läge II ?
Det funkar bra att palla upp.

Servon går bara när motorn går.

Angående luftningen så hamnar luften helt enkelt i reservoaren efter en stund. Den är byggd så att det inte ska skumma och bubbla där så luften hittar dit och stannar där rätt snabbt när man kör systemet. Pumpen mår så klart inte bra av att gå torr så därför ska man inte pumpa längre än exakt vad som behövs för att tömma, bäst är om någon kan titta när det slutar komma olja ur slangen när du pumpar ur.
Så här fin var min när jag bytte i samband med byte av pumpen. Då hade jag ändå bytt en gång typ 5000 mil tidigare och var avsevärt fräschare än då..

Det är en platt rätt tunn flaska från diskmedel så det är verkligen stopp för ljuset i oljan.
Bilagor
IMG_20181110_114220.jpg
IMG_20181110_114220.jpg (602.73 KiB) Visad 571 gånger
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]